2026-07-20, 20:56
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Kristna vet att Guds namn är Jahve eller Jehova.

På hebreiska ja!!!!!!!! På svenska säger vi Gud, idiot 😁

Men men, det är ett enkelt missförstånd. Det finns ju även många som tror att muslimerna har en egen gud som heter Allah 🥲 (fast Allah egentligen bara är arabiska för Gud).

Lite gulligt ändå!
Citera
2026-07-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85

Men men, det är ett enkelt missförstånd. Det finns ju även många som tror att muslimerna har en egen gud som heter Allah 🥲 (fast Allah egentligen bara är arabiska för Gud).

Lite gulligt ändå!
J uppfanns inte förens 1500.
Kolla in Yahuah, Yahusha (sonen) och HalleluYah
JeremiaYah
NehemiYah

Citera
2026-07-20, 21:21
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Hur vet du det?
Nej, jag var lite snabb där. Det finns tre möjligheter.

1: Bibeln har tillkommit under inflytande av den gudom som den handlar om. I sådant fall har denne inget intresse av att lägga in en kod utan bara intresse av att uttrycka sig så klart som möjligt.

2: Bibeln har inte tillkommit under inflytande av någon sådan gudom utan är bara sånt som folk tror på. I sådant fall finns eventuellt en "kod" i någon eller vissa av bibelns böcker, men den kom i så fall till för 2-3000 år sedan och har inget att säga till någon som lever i modern tid.

3: Bibeln har tillkommit under inflytande av någon annan gudom som på något vis smög in ett dold meddelande i bibeln. I sådant fall kan det finnas en kod som kan vara något att ha. Men det troliga är att det antingen inte är så, eller att koden i sådant fall säger något av värde.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att det skulle kunna finnas en kod i bibeln, men att man med extremt stor sannolikhet inte går miste om något om man agerar som att det inte finns någon sådan kod.
Citera
2026-07-20, 21:28
Medlem
Citat:
Citat:
Kristna vet att Guds namn är Jahve eller Jehova.
Citat:

Nej, på hebreiska är Gud = "Elohim".
Och Gud säger själv att han har ett namn:

"Och Gud(Elohim) fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH)... har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)
Citera
2026-07-20, 21:34
Medlem
Citat:

Lite gulligt ändå!
JHVH, Jahve eller Jehova är Guds egennamn. Gud är inget namn, det är en titel.
Citera
2026-07-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

"Och Gud(Elohim) fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH)... har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)
Elohim är pluralformen av eloha, alltså gudar.

1 Moseboken 1
[26] Gud sade: »Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss.

Skaparen var inte ensam.

Kolosserbrevet 1
[15] Han (Sonen) är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, [16] ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom.
Citera
2026-07-20, 21:49
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:

Mmm... i Israel, där man talar HEBREISKA 🙋‍♀️

Inte i Sverige.
Citera
2026-07-20, 21:51
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:
JHVH, Jahve eller Jehova är Guds egennamn. Gud är inget namn, det är en titel.

Precis. Man kallar en spade en spade. Man kallar Gud för Gud. Att över huvud taget prata om Gud som om han vore en människa, med folkbokföringsadress, förnamn och "titel" är enligt mig ren dårskap. Liksom... släpp det 😄
Citera
2026-07-20, 21:52
Medlem
Citat:

För all framtid. Men Gud vet ingenting om framtiden, och ingenting är förutbestämt? I call BS!
Citera
2026-07-20, 21:59
Medlem
Citat:
Precis. Man kallar en spade en spade. Man kallar Gud för Gud. Att över huvud taget prata om Gud som om han vore en människa, med folkbokföringsadress, förnamn och "titel" är enligt mig ren dårskap. Liksom... släpp det 😄
1 Korinthierbrevet
[18] Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som räddas är det en Guds kraft.

Det verkar inte som att du vill eller kan ta till dig evangeliet.
Citera
2026-07-20, 22:05
Medlem
J.Doessons avatar
Bibelkurs eller börja gå till kyrkan, typ.
Citera
2026-07-20, 23:07
Medlem
flugornass avatar
Det är väl inte svårare än att köpa en bibel och läsa på.
När du kommer till ordspråksboken och delen om vanartiga barn och fruar går du till närmaste langare av droger, och ger upp gud som drog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in