2026-07-16, 20:10
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Oavsett vad man tycker om Guillou som person så är han en jäkligt bra författare. Det stora århundradet handlar om 1900-talet och Brobyggarna är första delen. Nu är det ett tag sedan jag läste den men den handlar om tre bröder som får lite olika livsöden men vars historia ändå knyts ihop på ett spännande sätt. Tror det är enklare för dig att googla än att jag ska beskriva handlingen här även om det känns trist att säga googla.

Fasen, böckerna om Arn har du väl hört talas om och Ondskan? Gillar man historia och funderar på 1900-talets början är Brobyggarna klockren. Gav du den någon chans innan den fick lätta?

Ja ondskan har man ju läst, och Arn: hört talas om. Jag vill minnas att jag bläddrade lite i Brobyggarna och drog slutsatsen att det var reda skiten. Men det handlar nog om mitt stora ointresse för att läsa om vanliga människor som gör vanliga saker. Typ. Det kändes inte som att det fanns en story.
Citera
2026-07-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Du är ju inte klok.

Läs vad du skrev om nöjesfält att ts 7nte är seriös.

Vi andra förstod att det var en BOK.

Det är något fel på din hjärna.
Har jag skrivit något om den boken? Vad är det du menar att jag har fel om? Var tydlig, mummel uppskattas inte.

Ett tips är att du klickar på pilen i det du citerade, och sedan går bakåt i tråden. Då kan du se vad du svarade på.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-16 kl. 20:14.
Citera
2026-07-16, 20:11
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Du är ju inte klok.

Läs vad du skrev om nöjesfält att ts 7nte är seriös.

Vi andra förstod att det var en BOK.

Det är något fel på din hjärna.

Jag tror att Stiffinger har en dålig dag. Det kan vara värmeslag. Vi försöker alla bara att överleva.
Citera
2026-07-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Tjena!

Här ligger man mer eller mindre på dödsbädden, med nerdragna rullgardiner och glass som enda sällskap.

Pga kassa ögon kan jag inte läsa, så vilken bok ska man nu lyssna på i denna fruktansvärda dödsvärme?

Jag gillar en del äldre böcker av Stephen King, Institutet tyckte jag också var riktigt bra. Annars har jag svårt att hitta böcker jag verkligen gillar. Jag kör lite American Gods av Neil Gaiman i väntan på bättre tips.

Eller så får det bli skvalradio som vanligt. En liten vaniljglass hemgjord blåbärssylt väntar, men just nu är jag för varm för att både äta och dricka. Ett bra boktips hade livat upp denna infernaliska dag! Tack på förhand.

Edit: p
Per Olof Sundman är riktigt fantastisk. Men han var ju tydligen "nazist" så ingen av hans böcker finns nu som ljudböcker. Den enda boken OM honom heter "Frostviken: ett reportage om Per Olof Sundman, nazismen och tigandet".

Fy fasen va trött man blir.
Kanske " En dag i Ivan Denisovits liv" , kan hjälpa om man ligger i värmen och tycker synd om sig själv.
Citera
2026-07-16, 20:15
Medlem
Citat:
Jag tror att Stiffinger har en dålig dag. Det kan vara värmeslag. Vi försöker alla bara att överleva.
Eller så läser vissa inte vad de svarar på.

Kan du berätta för mig vad jag skrivit som är tokigt, tack!
Citera
2026-07-16, 20:18
Medlem
Citat:
vanliga människor som gör vanliga saker.

Tycker man att det är en vanlig sysselsättning att bli uppspänd i stekhet sol och få huvud och mun fixerade så att afrikanska vildar kan urinera i ens mun fram tills man drunknar så visst... Alla har vi våra preferenser.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du berätta för mig vad jag skrivit som är tokigt, tack!

Ta och svalka dig med en öl, du måste ju ha åkt på solsting din stackare.
Citera
2026-07-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ta och svalka dig med en öl, du måste ju ha åkt på solsting din stackare.
Så du hade inget. Förvånande. Är du bara ute efter att provocera?
Citera
2026-07-16, 20:23
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Tycker man att det är en vanlig sysselsättning att bli uppspänd i stekhet sol och få huvud och mun fixerade så att afrikanska vildar kan urinera i ens mun fram tills man drunknar så visst... Alla har vi våra preferenser.

Det är väl vardag för Guillou och grabbarna
Citera
2026-07-16, 20:23
Medlem
Berit85s avatar
Kan alla vara snälla och sluta babbla med Stiffinger. Det förstör tråden.
Citera
2026-07-16, 20:29
Medlem
Citat:
Mmm jag har hört talas om den. Vill minnas att jag läst lite också.

Tips med andra Koonz emottages varmt.

Han skrev en om en clown som var helt OK. Har glömt titel men det är ett gökur på framsidan.

Edit: Livstid.

Life expectansy, från tidigt 2000 tal. Konrad Beezoo...
Citera
2026-07-16, 20:32
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Tjena!

Här ligger man mer eller mindre på dödsbädden, med nerdragna rullgardiner och glass som enda sällskap.

Pga kassa ögon kan jag inte läsa, så vilken bok ska man nu lyssna på i denna fruktansvärda dödsvärme?

Jag gillar en del äldre böcker av Stephen King, Institutet tyckte jag också var riktigt bra. Annars har jag svårt att hitta böcker jag verkligen gillar. Jag kör lite American Gods av Neil Gaiman i väntan på bättre tips.

Eller så får det bli skvalradio som vanligt. En liten vaniljglass hemgjord blåbärssylt väntar, men just nu är jag för varm för att både äta och dricka. Ett bra boktips hade livat upp denna infernaliska dag! Tack på förhand.

Edit: p
Per Olof Sundman är riktigt fantastisk. Men han var ju tydligen "nazist" så ingen av hans böcker finns nu som ljudböcker. Den enda boken OM honom heter "Frostviken: ett reportage om Per Olof Sundman, nazismen och tigandet".

Fy fasen va trött man blir.

Sedan finns det ju sjukt många poddar.
Citera
2026-07-16, 20:33
Medlem
Citat:
Det är väl vardag för Guillou och grabbarna

När du säger det så kan man nästan ana att Guillou har en fetisch för tortyr och utdragen, plågsam död. Nu kom jag på en riktigt bra ljudbok bara för det...

Anastasia Wahls "Klitty och den vidrige" inläst av av Lina Perned. Vet inte om ytterligare böcker om journalisten Klitty finns som ljudbok, med "Den vidrige" är bra.

Sen vart det lite ironisk när jag var tvungen att googla för att komma på Lina Perned och upptäckte flashbacktråden där det kluras kring Anastasias verkliga identitet. Tro fan om inte Guillou nämns redan i trådstarten. (FB) Anastasia Wahl - Klitty
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in