2026-07-15, 17:07
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
De är ju där för att det bara är där de har kvar att vara. Många träskmongon i tråden som inte ser några problem, då de förmodligen aldrig lämnar hemmet.

Om du tror att man hittar bålgetingar, ormar, paddor och trollsländor inomhus så är det nog du som behöver gå ut lite mer.
Citera
2026-07-15, 17:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Om du tror att man hittar bålgetingar, ormar, paddor och trollsländor inomhus så är det nog du som behöver gå ut lite mer.

Bålgetingar flög ofta in förr. Vem har snackat om ormar och paddor?

Du hittar troligtvis dessa i närmsta sumpmark men jag kan garantera dig att även dessa har minskat i antal genom åren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Insekterna blir färre och färre hela tiden. Det märks i fronten på bilen när man tvättar den. Skillnaden på nu och för 10 år sedan är markant.

Precis, det har jag också reagerat på. Likadant på vindrutan - den var full av dödade insekter när jag var liten och vi var tvungna att skrapa bort dom när vi tankade. Så är det ju inte idag.

Nog för att insekter är olustiga, men de är kritiska för vår överlevnad.
Citera
Medlem
Citat:
Dåligt och torrt, you don't say?

Det är ju lite det som är grejen.

Det är inte konstigt att planeten ser ut som den gör när folk som "slö" existerar. Kanske förtjänar vi att utrotas. Förmodligen gör vi det.

hahaha. nejdå, väder har inget med din ”klimatångest” att göra.

vill du ha små odjur på lantstället, så ta ut några spannar vatten och gör lite pölar i närmiljön. så kommer du ha 1000 tals med otäcka kryp hela sommaren.
Citera
2026-07-15, 17:12
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:
Du och några till har flugor.

Att övriga svenskar som alltid har haft flugor i decennier (landsbygd som storstad) inte har dem längre, är givetvis inte ett problem eftersom just du har flugor.

Så faktumet att jag har flugor räknas inte men att du inte har flugor räknas?

Även hela framsidan på min bil är prickig av alla kryp som krossats.
Citera
2026-07-15, 17:14
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Bålgetingar flög ofta in förr. Vem har snackat om ormar och paddor?

Du hittar troligtvis dessa i närmsta sumpmark men jag kan garantera dig att även dessa har minskat i antal genom åren.
Det var jag som nämnde dem i mitt inlägg för att beskriva artrikedomen här.
Ingen förnekar att den biologiska mångfalden är hotad globalt, men det ändrar inte det faktum att mitt närområde har ett fantastiskt djurliv.
Citera
2026-07-15, 17:15
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:
Du är ett trollande mongo i etern, inget annat.

Ledsen att min empiriska data inte passade din verklighetsbild.
Citera
2026-07-15, 17:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Ledsen att min empiriska data inte passade din verklighetsbild.

Du får skicka en bild på din vindruta full med insekter innan du börjar sprida aids i trådar.

Lägg fram en dagsaktuell Aftonhora också, och sno inte bara någon AI-genererad bild från internet.
Citera
2026-07-15, 17:37
Moderator
pudelluss avatar
Klimat, miljö och geovetenskap --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2026-07-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Handlar inte om det. Utsläppen från bilar är minimala jämfört med 80-talet, tack vare modern teknik, katalysatorer osv.
Bin och getingar dör inte av att människor "jobbar för mycket".

Vad det handlar om, är bekämpningsmedel från jordbruk och trädgårdar. Gifterna är förödande för pollinerare så vitt jag förstår.

Har varit myggfritt här i norra Stockholm. Nära både sjöar och skogar och myggen brukar vara ett helvete på sommaren.

Tyvärr har även getingarna, bina och humlorna lyst med sin frånvaro. Sett ett bi, en humla, och en bålgeting på hela sommaren.
Är ute rätt ofta, och det brukar krylla av humlor bland blommor som växer.

Oroväckande om tillståndet visar sig vara permanent, men jag hoppas att det helt enkelt är en dålig sommar för dessa insekter, och att vi kommer att se fler av dem nästa år eller senare, när förutsättningarna är bättre.

Exakt så.

Sen vet jag inte det här fenomenet med att många ska enbart ha en grön gräsmatta på sin tomt hela tiden. Eller ens sparar en/flera plättar med blommor/vitklöver/ängsblommor..

Har man dessa så ser man för bin. Är min rekommendation. Sen löser det inte alla problem.
Citera
2026-07-15, 17:43
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Att dina 75 kvadratmeter tomt har ett rikt djurliv är ju kanon. Vi kan lägga ner tråden och mänskligheten är räddad.

Det är ganska långt ifrån en radhustomt du pratar om!
Min tomt är på 2 500 kvadratmeter och jag har bara en granne, så det finns gott om plats för djurlivet att trivas på.
Ha det bra!
Citera
2026-07-15, 17:47
Medlem
Citat:
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Precis samma här, det är helt dött på insekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in