2026-07-15, 16:45
Medlem
hamadas avatar
Ja, efter en längre körning fick man stanna och använda isskrapan för att få bort insektsmoset!
Inte numer.....

Pratade just med en kompis om bristen på insekter. Inga mygg, inga bin, inga fjärilar - det är ganska skrämmande -

Det går inte att prata bort den här förändringen, det blir tystare för varje sommar.
Citera
2026-07-15, 16:46
Avstängd
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Massvis.
Lite mindre getingar i år men en miljard bromsar, flugor och liknande
Citera
2026-07-15, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hamada
Ja, efter en längre körning fick man stanna och använda isskrapan för att få bort insektsmoset!
Inte numer.....

Pratade just med en kompis om bristen på insekter. Inga mygg, inga bin, inga fjärilar - det är ganska skrämmande -

Det går inte att prata bort den här förändringen, det blir tystare för varje sommar.

Märkligt faktiskt att det är mindre insekter, vissa säger att det beror på bekämpningsmedel som dödar allt i sin väg förutom själva plantan.
Citera
2026-07-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Massvis.
Lite mindre getingar i år men en miljard bromsar, flugor och liknande

Håller med, det är knappast nån insektskris runt mig. Bromsar,älgflugor och fästingar borde väl förvisas till helvetet?
Citera
2026-07-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det har varit, mer eller mindre, insektsfritt hos oss i några år.

Men i år har det dykt upp ett gäng flugor i hemmet.
Dom var inte välkomna tillbaka.
Har också fått in dom i lägenheten dom j-vlarna.

Sömnen blir ju fucked up om nån landar på någon oskyddad kroppsdel just när man ska somna.

Och man måste ju använda våld för att få bort ett par. Så jag har gått upp mitt i natten på jakt så jag får bort de värsta innan nästa sömncykel. 😈
Citera
2026-07-15, 16:57
Medlem
Mycket flugor och broms på landet, även humlor, bin och trollsländor. Inte så mycket mygg men tror att det mest beror på torkan. Det är knastertorrt i skogen här. Mellersta sverige.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-07-15 kl. 17:01.
Citera
2026-07-15, 16:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Samma här. Landsbygden. Utan pollinerare är vi körda.
För den som inte tänkt på det så dör mänskligheten ut inom 5 år efter att det sista biet dör. Inga grödor frukter eller grönsaker. När den sista flugan dör så dör även 1000-tals fågelarter.

Finns en egen wiki-artikel om eländet. I Tyskland har t.ex antalet insekter minskat 75% de senast 25 åren.
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Decline_in_insect_populations
Rocky Mountain locust. These insects were seen in swarms estimated at over 10 trillion members as late as 1875. Soon after, their population rapidly declined, with the last recorded sighting in 1902, and the species formally declared extinct in 2014.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-15 kl. 17:03.
Citera
2026-07-15, 16:59
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Då har jag svaret på gåtan de har helt enkelt flyttat hem till mig!
Jag bor också på landet (visserligen vid en sjö) och här kryllar det av liv.
Jag har allt från mygg, knott och flugor till bålgetingar, jordgetingar, humlor, bin, trollsländor och fjärilar.
Till och med paddor, grodor, sniglar, ormar och ödlor trivs för fullt här.
Så du kan vara lugn, de är inte utdöda de har bara flyttat hem till mig!
Citera
2026-07-15, 17:01
Medlem
AI-2000s avatar
Det säger du just nu när det kryllar av flugor i mitt hus efter att ha vädrat någon timme. Blir galen på dem.
Citera
2026-07-15, 17:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Getingar äter kött och jag har sett getingar äta upp kanten på korven på korvmackan, han åt rätt mycket och skar loss köttet.
Citera
2026-07-15, 17:05
Medlem
busy-signals avatar
Gott om broms och knott men inga mygg, getingar eller flugor. Väldigt märkligt, för jag bor granne med en med en kohage, så det brukar finnas gott om flygande insekter.

Myggfria somrar har jag varit med om förr, bla den varma 2018, men har aldrig haft ont om getingar och flugor tidigare. Flugor brukade jag få jaga inomhus varenda dag, men i år så har det inte varit en enda. Förrän idag, då jag slog sommarens första.

Även fästingarna har det kämpigt. Katten snittar på max 1-2 per dag på sistone, jämfört ca 5-10 under tidigare somrars värmeböljor.
Citera
2026-07-15, 17:06
Medlem
Ja de finns även mycket forskning och nyhets artiklar som påvisar att insekterna har blivit markant mindre i antal. Själv har jag också märkt det, skulle tro att det är nästan 50% mindre än för 30 år sen.
I nyhets artiklarna verkar de påstå att de inte vet orskaen vilketjag tycker är löjligt.

Dessa tror jag är orsakerna:
-gifter (främst bekämpnings medel som sprutas på åkrar)
-Alla radio vågor som kommer från alla master. Folk har blivit riktigt sjuka av dessa om du bor nära en mast, insektet lär dö i massor av dessa, då de klarar av mindre strålning.
-Chemtrails AKA cloud seeding.

Bilar tar ju död på en del men skulle vilja säga att det är så lite i jämförelse att det inte har någon betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in