2026-07-15, 15:58
Medlem
Europes avatar
Flugor finns det sjukt mycket här i Stockholm. Jag kan inte öppna köksfönstret när jag steker, för då kommer ett halvdussin flugor in omedelbart. Jag har dock inte fått besök av bålgetingar i år. I regel får jag inte så många insekter in när det är varmt, då jag högst vädrar en kort stund före fem på morgonen när jag ska till jobbet, då jag vill fortsätta ha en sval lägenhet. På jobbet har det varit många humlor, fjärilar och andra pollinerare.

Jag har dock inte märkt av mygg annat än i början av sommaren. Men 2026 spåddes ha färre mygg på grund av låg markfuktighet:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/experten-sa-blir-myggsommaren-2026
Citera
2026-07-15, 16:00
Medlem
Är ju bara superskönt man slipper mygg och flugor . Sluta klaga på sånt
Citera
2026-07-15, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Som vanligt ungefär
Citera
2026-07-15, 16:06
Medlem
proconsuls avatar
Insekterna blir färre och färre hela tiden. Det märks i fronten på bilen när man tvättar den. Skillnaden på nu och för 10 år sedan är markant.
Citera
2026-07-15, 16:08
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Du kunde sitta var som helst under 80/90-talet och så fort du öppnade en läsk, glass, eller försökte fika, så var det kryp där.
Väldigt likt hur det är där jag är nu. Jag får freda mig mot flugor och bromsar, och jag sitter och tittar på fjärilar och humlor. När jag rensade bort vissnade blommor så låg det humlor och vilade i säkert ett dussin blommor; mest i rosor och margeriter.

Men visst, statistiken visar att pollinerande insekter blir allt färre. Men helt borta, som trådrubriken lyder, är de knappast.
Citera
2026-07-15, 16:21
Medlem
Citat:
Hur ser det ut hos dig?

Jag var och plockade blåbär igår eftermiddag/kväll i en skog i utkanten av en medelstor svensk tätort. Och det var ett väldigt surrande från flugor och bromsar.
Citera
2026-07-15, 16:22
Medlem
Citat:
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

dålig och torr vår för de små odjuren. det löser sig, dock har bina haft en tuff tillvaro runtom i världen en tid, mer comerciel bioodling kompenserar dock, så köp svensk honung eller gå med i honungsklubbar (du får honung, mot en investering (som de bygger honungsbinkolonier med)
Citera
2026-07-15, 16:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Jag bråkar med ett dussintals getingar, ska mördas i kväll
Så dom finns
Tycker du skall låta getingarna vara ifred, särskilt om det är bålgetingar, den stora skräckinjagande sorten men som är mycket snällare än vanliga getingar. Getingar håller efter andra insekter som broms och flugor. De är riktiga rovdjur, därför biodlare avskyr dem så mycket. Men du liksom jag är ingen biodlare. Brukar hänga upp uppblåsta "Ica pappers fruktpåsar" på altanen för att slippa ha dem just där. De tror det redan är ett bo där då och bygger någon annanstans, men det skall göras på våren.
Citera
2026-07-15, 16:25
Medlem
man hade massor av insekter på vindrutan förr men nu är det betydligt mindre,
Citera
2026-07-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
man hade massor av insekter på vindrutan förr men nu är det betydligt mindre,

Det existerar inte längre skulle jag säga. Någon enstaka snedseglare emellanåt men det är väldigt sällan.
Citera
2026-07-15, 16:44
Medlem
Citat:
Reinfeldt tyckte att Sverige hade alldeles för mycket skog och mark, och borde bygga nya ghetton istället.

Vi får vara glada för det lilla, att detta psykfall försvann från politiken.
Ersatt av en exakt likadan planta. https://youtu.be/gmx9Y4WnBoI

Oj vilken skillnad...

Korruptionen av köpta & illsinta plantor till politiker försvann ju inte för det...

men att det skulle påverka insektslivet i överlag på så sätt köper jag inte.

Möjligen, förmodligen att vi får nya exotiska insekter, spindlar, otrevliga myggor och dyl från länder långt bort.

Om vi som folk odlade mer mat på tomterna och i skogarna vore det bra..enkelt att sätta något ibland. Och ställde om en del av monokulturindustrin till att odla flera typer av grödor och frukter osv på samma yta, växelbruk, & planterade mycket mer vilt ..
Citera
2026-07-15, 16:44
Medlem
Torrt? Lever vi i samma land? Hela jävla försommaren var ju blöt som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in