2026-07-17, 11:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det är ju en helt klockren plan om man bortser från den lilla detaljen att matematiken tar tidig pension. Att låna en hel miljon för att bränna en kvarts miljon på resor är ungefär som att köpa en hel buss när man bara ska åka två hållplatser, och idén faller ganska snabbt på att räntan glatt kommer att äta upp resten av miljonen långt innan du har firat din sista födelsedag. Efter drygt tretton år sitter du där med tomma fickor, men banken kommer ändå att kräva sina tusenlappar varje månad av en pension som redan går plus minus noll. Fast det största nöjet blir nog ändå att gå till banken med en inkomst på tolvtusen och förklara att du vill ha en miljon eftersom huset är fint, vilket lär ge lånehandläggaren ett gott skratt innan de pekar mot dörren. Att dessutom kasta in pengarna på börsen och hoppas på sju procents glid i tjugo år är ekonomisk rysk roulette i högsta hugg, för om marknaden surar till det det minsta lilla har du plötsligt lyckats med konststycket att belåna ditt hem bara för att bli pank på två fronter samtidigt. Det är med andra ord en fantastisk strategi om målet är att leva de sista sju åren i total personlig konkurs, så det är nog betydligt smartare att be banken om ett par hundratusen istället så att du faktiskt har råd att komma hem från resorna också.
Precis, det är därför man inte ska låsa in sina pengar i bostaden. På ålderns höst är det betydligt bättre att bo i en billig hyresrätt.
Citera
2026-07-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du läste inte hela mitt inlägg, eller hur?
Du missar bara en liten detalj ingen bank lånar ut 1 milj till en pensionär med 12000 brutto samt man får hoppas du tar ditt liv i god tid , blir du 95 har du stora problem
Citera
2026-07-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis, det är därför man inte ska låsa in sina pengar i bostaden. På ålderns höst är det betydligt bättre att bo i en billig hyresrätt.
Fel , man bor i ägt boende utan att låsa mer än nödvändigt i bostad ALDRIG 100 %
Citera
2026-07-17, 12:10
Medlem
Citat:
Du missar bara en liten detalj ingen bank lånar ut 1 milj till en pensionär med 12000 brutto samt man får hoppas du tar ditt liv i god tid , blir du 95 har du stora problem
Om du klickar på pilen i det du citerade, så kan du följa tråden bakåt och se vad diskussionen handlar om.
Citera
2026-07-17, 12:12
Medlem
Citat:
Fel , man bor i ägt boende utan att låsa mer än nödvändigt i bostad ALDRIG 100 %
Precis. Men har man varit ivrig med att tro att allt handlar om att betala av sina lån så står man där en vacker dag och måste flytta till en hyresrätt för att kunna få loss sina inbundna pengar.
Citera
2026-07-17, 13:19
Medlem
Citat:
Precis. Men har man varit ivrig med att tro att allt handlar om att betala av sina lån så står man där en vacker dag och måste flytta till en hyresrätt för att kunna få loss sina inbundna pengar.
Sossarnas tröst , typ den som står i skuld är aldrig fri , man tröstar sig med att jag har inga lån men å andra sidan jag äger inget heller , de som lyckas i livet är inte rädd för lånade pengar , pengar skall användas o förgylla livet inte förgylla känslan av att bara vara skuldfri
Citera
2026-07-17, 13:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Eller bor i en hyresrätt och slipper binda kapital överhuvudtaget.
Citera
2026-07-17, 13:36
Medlem
Citat:
Eller bor i en hyresrätt och slipper binda kapital överhuvudtaget.
Ha ha , man tröstar sig själv med det men på sikt är man en rejäl förlorare , vi behöver inte gå mer in på de om du är nöjd ändå
Citera
2026-07-17, 13:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ha ha , man tröstar sig själv med det men på sikt är man en rejäl förlorare , vi behöver inte gå mer in på de om du är nöjd ändå
Att inte ha tillgång till sina pengar tycks vara en förlorarstrategi. Instämmer.
Citera
2026-07-17, 14:05
Medlem
Citat:
Att inte ha tillgång till sina pengar tycks vara en förlorarstrategi. Instämmer.
var o en gör som den vill. Jag ångrar inte min bostadskarriär under 40 år. Har gått från min första insatt på 20.000 kr till att idag bo i en fastighet värd 15 milj under denna tid har jag inte sparat egna kronot
Citera
2026-07-17, 14:19
Medlem
Citat:
var o en gör som den vill. Jag ångrar inte min bostadskarriär under 40 år. Har gått från min första insatt på 20.000 kr till att idag bo i en fastighet värd 15 milj under denna tid har jag inte sparat egna kronot
Har du slutamorterat den?
Citera
2026-07-17, 14:24
Medlem
Citat:
Har du slutamorterat den?
Har aldrig amorterar har efterhand endast ökat lånet så jag ligger på max belåningsgrad 50 % överskottet tas ut i form av nytt lån som placerats med antingen samma sparränta som lånet eller placeras på börsen , jag har båda varianterna , ju äldre jag bli ju mer på spar mindre på börsen , så i dagsläget bortsett från värdeökningar på börsen ca 8 miljoner jag gjort i ren vinst på endast vördeökning och ja , jag har tillgång till hela beloppet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in