2026-07-14, 20:31
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Uteslutet, även en grupp på ett mindre antal individer kommer att leda till mänsklighetens undergång. Det är 50/500-regeln som gäller dvs 50 individer krävs för kortsiktig överlevnad samt förhindra akut inavel, 500 individer krävs för långsiktig överlevnad och en hållbar genetisk variation.

Vissa analytiker anser även att denna beräkning är för optimistisk - 100/1000-regel anses vara mer tillförlitlig. Beräkningen blir mer troligt 5000 -10000 individer för att mänskligheten inte ska gå under genetiskt.

Detta är en tråd i genetik ej teologi.

Har för mig att det är 10000 individer som behövs för att slippa trasiga dna stegar
Citera
2026-07-14, 20:32
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Har för mig att det är 10000 individer som behövs för att slippa trasiga dna stegar

Ja, du är inne på helt rätt spår.
Citera
2026-07-14, 20:33
Medlem
Yoloswag55s avatar
Var det inte exakt såhär mänskligheten kom till
Citera
2026-07-14, 20:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Ja, du är inne på helt rätt spår.

Det är uppe i femsiffrigt iaf , sen gäller det att rätt par skaffar barn så för att minska risken ytterligare så kanske 40000 individer.

Har för mig att neandertalarna dog ut för dom passerade en gräns på 10000 individer
Citera
2026-07-14, 20:50
Avstängd
Finns många små folkgrupper som levt helt isolerade på runt 1000 individer. Inavel är inte bara av ondo, även positiva egenskaper förstärks.
Citera
2026-07-14, 21:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Finns många små folkgrupper som levt helt isolerade på runt 1000 individer. Inavel är inte bara av ondo, även positiva egenskaper förstärks.

Dom kanske offrar dom mindre lyckade till gudarna eller äter upp dom
Citera
2026-07-14, 21:56
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kan tänka mig att om ursprungskvinnan och mannen är så "genetiskt olika som möjligt" (säg en Same från Norrland och en ur urpsrungsbefolkningarna bland Amazonas okontaktade stammar) kan det kanske gå?

Tillägg: Och att de två ursprungsmänniskorna har "bästa möjliga genetik" så att säga (fria från alla kända defekter som kan orsaka sjukdomar).
Fast även om de ursprungliga är väldigt diversa så blir ju avkomman snabbt homogen. Så inom ett par generationer är olikheten utraderad. Så ursprungets etnicitet är inte avgörande utan hur många genetiska defekter individerna bär på som genom inavel kommer att slå igenom. Finns ju djur som är väldigt inavlade men människor verkar inte klara det så bra.
Citera
2026-07-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Fast även om de ursprungliga är väldigt diversa så blir ju avkomman snabbt homogen. Så inom ett par generationer är olikheten utraderad. Så ursprungets etnicitet är inte avgörande utan hur många genetiska defekter individerna bär på som genom inavel kommer att slå igenom. Finns ju djur som är väldigt inavlade men människor verkar inte klara det så bra.
Nej, inavel av människor har ju inte varit någon solskenshistoria hittills.

https://m.youtube.com/watch?v=nkGiFpJC9LM
Citera
2026-07-14, 22:02
Medlem
448s avatar
Citat:
Nej, inavel av människor har ju inte varit någon solskenshistoria hittills.

https://m.youtube.com/watch?v=nkGiFpJC9LM

Det borde ju fungera om man waistar dom kassa exemplaren
Citera
2026-07-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det borde ju fungera om man waistar dom kassa exemplaren
Ja, kanske - en sorts naturlig selektion där de "värsta" exemplaren klubbas ihjäl eller helt enkelt inte får alstra avkommor.
Citera
2026-07-14, 22:08
Medlem
448s avatar
Citat:
Ja, kanske - en sorts naturlig selektion där de "värsta" exemplaren klubbas ihjäl eller helt enkelt inte får alstra avkommor.

Klubba ihjäl är ett hårt ytryck - offra till gudarna är mer rumsrent
Citera
2026-07-15, 00:26
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Det vet jag mycket väl och jag hatar blattar precis som du, men dom lever ju och kan få barn trots att dom i många generationer gift sig med sina kusiner.

Nu antar du saker om mig jag aldrig sagt, alla folk har sin plats som inte nödvändigtvis är här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in