2026-07-14, 15:02
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Varför skulle människan ha förorenats?

Ser man till bibeln så beblandade människor sig för mycket med änglar och deras avkommor nefilimerna. Nu är det inte helt klargjort om nefilimerna själva kunde få barn eller om de var sterila likt mulor, men med tanke på syndafloden och allt som sägs ha föregått det kan man ju undra. Till skillnad från åsnor och häster har ju människor och änglar lika många kromosomer enligt dödahavsrullarna om jag inte minns fel?

Annars tror jag föroreningarna kan ha berott på just inavel. Gud satte ju människan på jorden för att sprida sig och befolka den men många är rädda för främlingar och under lång tid var det inte heller möjligt för vem som helst från Sverige att ta sig till andra sidan jorden eller Afrika. Folk stannade helt enkel kvar hemma i sina byar och beblandade sig med varandra istället för att ge sig ut i världen för att så sina frön.

Det här är givetvis bara teorier ska sägas.
Citera
2026-07-14, 15:09
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Är det teoretiskt möjligt att rasblanda såpass mkt att allt tillslut räknas som inavel?

Jag tror inte det. I och med syndafloden justerade ju Gud ner människans ålder ganska rejält till max 120 år vilket är en avsevärd skillnad mot hur det var innan då det inte var ovanligt att folk blev en bra bit över 900 år. Lägg där till kvinnans fertilitet som numera är väldigt begränsad i tid. Det gör att kvinnor föder färre barn och därmed minskar även risken att bara ha syskon eller kusiner att välja på.

Är man släkt på längre håll tror jag det är lugnt, det är trots allt relativt säkert för kusiner att få barn tillsammans.
Citera
2026-07-14, 16:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fast man får ju mindre gemensamma gener ju längre ifrån man är släkt.
Redan efter 2 generationer kommer ungarna vara tremeningar och enligt svensk lag får dom gifta sig ju, så att knulla tremeningar borde vara ganska safe.

Tror inte Karl II av Spanien skulle hålla med.
Citera
2026-07-14, 17:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Klart det går. Dom europeiska kungahusen är helt inavlade och alla knullar sina kusiner och syskon där. Det är incest som säkrar det blåa blodet. Det ger såklart en del mindre önskade genetiska defekter som bland annat den habsburgska käken.
Citera
2026-07-14, 18:27
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ur ett rent teoretiskt perspektiv:
Varje person har två uppsättningar av varje arvsanlag, varav bara det ena ges vidare till barnet.
Återigen, rent teoretiskt:
Om en man och en kvinna har två barn kan dessa två ha helt olika arvsanlag, trots att de har samma föräldrar. (I verkligheten är det inte så, men i ett extremt och teoretiskt undantagsfall skulle det kunna bli så).

I fallet med Adam o Eva (eller liknande) så skulle det kunna se ut såhär:
- De har inte bara två barn, de har istället många barn, var och en med en något olika genuppsättning.
- I genomsnitt delar två syskon 50% av generna, men i 'lyckosamma' fall är det något lägre. Om det dessutom faller sig så väl att de med väldigt olika genom parar sig så minskar risken för genetiskt betingade sjukdomar.
- De flesta inavlade par har dock mycket gemensamt DNA och därmed en hög risk för genetiska skador.
- Om man i många generationer skaffar många barn per par så kommer det så småningom utkristalliseras en ny stam med relativt goda gener. Men på vägen dit kommer de flesta gå under på grund av dåliga gener.

Det kan vara intressant att veta att mänskligheten verkar ha varit utsatt för något som faktiskt ganska mycket liknar Adam o Eva. Enligt beräkningar utsattes människosläktet för en kris som minskade befolkningen till bara ca 2000 personer, och alla vi är avkomma till någon av dessa.

Men om man nu skulle vilja göra Adam o Eva experimentet på riktigt så vore nog det bästa sättet att avkoda generna för ett väldigt stort antal män och kvinnor (helst hetero!) och välja de med minst genetiska skador o avvikelser. (Det finns ingen helt utan, men vi kan numera identifiera en väldans massa, och dem borde vi försöka eliminera).
Om dessa två därefter får para sig och skaffa så många ungar som möjligt så skulle det kanske kunna gå. Men bara kanske...

Jag tänker att det inte riktigt går att jämföra med Adam och Eva då vi inte vet om de fick barn då de fortfarande levde skyddat i Eden, det är ju först vid syndafallet människan drabbas av "defekter" eller vad man nu ska kalla det. Tänker att det har betydelse, de som föddes i Eden måste mer eller mindre varit perfekta människor.

Men jag tycker absolut att din tanke är intressant, mycket intressant till och med då frågan om vilka föräldrar barnet mest kommer likna i sina gener/dna. Tror man på Bibeln är det ju tre brorsor som bygger upp mänskligheten igen med deras fruar och jag antar att vi kan utgå från att dom inte var syskon.

Sen blir jag lite nyfiken på hur ofta det händer att syskon får barn tillsammans och hur defekta de då eventuellt är. Jag kommer bara att tänka på Fritzl som väl har några barn med sin dotter, de är det väl inga större fel på? Nu kanske det glider iväg lite från topic då vi såklart inte vet hur deras avkommor skulle bli om de valde att reproducera sig.
Citera
2026-07-14, 18:34
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Våra förfäder var primater som med tiden utvecklades. Vid ingen tidpunkt fanns det bara två.

Om man ska tro på teorin om apor så är det mer korrekt att säga att våra förfäder var fiskar... Sen om det fanns fler än en kan vi bara gissa oss till. Det kanske fanns någon magisk sköldpadda som la en jäkla massa rom som sedan en val befruktade. Nej, det är så mycket i evolutionsteorin som inte går ihop med verkligheten.
Senast redigerad av Mechila 2026-07-14 kl. 18:36.
Citera
2026-07-14, 19:08
Medlem
Det hela kommer avgöras av de första, kanske två generationerna. Så fort vi kommer bortom kusinerna är vi relativt safe.

Men, det gäller att de första avlat av sig som fan och väldigt selektivt väljer ut de friskaste och de med minst recessiva anlag, något man säkert kommer behöva fortsätta göra över flera generationer.

Går det? Ja.
Vilka mutationer, sjukdomar osv kommer den nya mänskligheten att bära? Well, slå en tärning och hoppas på det bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Klart det går. Dom europeiska kungahusen är helt inavlade och alla knullar sina kusiner och syskon där. Det är incest som säkrar det blåa blodet. Det ger såklart en del mindre önskade genetiska defekter som bland annat den habsburgska käken.

Grejen med Europas kungahus är ju att de i grunden har 20-tal olika blodlinjer, med måååånga redan existerande släktled.

TS frågeställning kommer ge Karl II, påtal om Habsburgarna om man inte är jävligt försiktig.
Senast redigerad av Kockumskranen 2026-07-14 kl. 19:16.
Citera
2026-07-14, 19:11
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Nix. Evolution sker genom små, små förändringar. I inget fall kan man säga att avkomman har en annan art än föräldrarna. För att skapa en ny art, människan, måste det gå mängder av generationer.

Våra förfäder var primater som med tiden utvecklades. Vid ingen tidpunkt fanns det bara två.

Nja, såg faktiskt ett program för inte allt för längesedan som ifrågasatte Darwins teorier att evolutionen går långsamt. Minns inte exakt men det kallades "turboevolution" och programmet handlade bland annat om fiskar som anpassade sig och fick avkommor som relativt snabbt hade anpassats till miljön, främst vad det gällde sin färg. Men visst, från fisk till människa bör ju förändringarna skett genom små, små förändringar då skillnaderna är så fundamentala.
Citera
2026-07-14, 19:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ser man till bibeln så beblandade människor sig för mycket med änglar och deras avkommor nefilimerna. Nu är det inte helt klargjort om nefilimerna själva kunde få barn eller om de var sterila likt mulor, men med tanke på syndafloden och allt som sägs ha föregått det kan man ju undra. Till skillnad från åsnor och häster har ju människor och änglar lika många kromosomer enligt dödahavsrullarna om jag inte minns fel?

Annars tror jag föroreningarna kan ha berott på just inavel. Gud satte ju människan på jorden för att sprida sig och befolka den men många är rädda för främlingar och under lång tid var det inte heller möjligt för vem som helst från Sverige att ta sig till andra sidan jorden eller Afrika. Folk stannade helt enkel kvar hemma i sina byar och beblandade sig med varandra istället för att ge sig ut i världen för att så sina frön.

Det här är givetvis bara teorier ska sägas.
Jag har svårt att tro att de som skrev dödahavsrullarna hade någon som helst kunskap om kromosomer. Så du minns nog väldigt fel.
Citera
2026-07-14, 19:35
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jag har svårt att tro att de som skrev dödahavsrullarna hade någon som helst kunskap om kromosomer. Så du minns nog väldigt fel.

Jag är inte säker. Det kan ha varit Enoks bok också, det är kanske troligare då den mycket handlar om kunskap Guds änglar delgav oss människor innan syndafallet. Men oavsett är kanske inte det exakta antalet kromosomer så viktigt. Det är ju så att säga "bara" en siffra och få människor lär ju räkna sina kromosomer på morgonen då de vaknar.

Sen vet jag inte heller om det är vetenskapligt belagt att antalet kromosomer minskar vid inavel?
Citera
2026-07-14, 19:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag är inte säker. Det kan ha varit Enoks bok också, det är kanske troligare då den mycket handlar om kunskap Guds änglar delgav oss människor innan syndafallet. Men oavsett är kanske inte det exakta antalet kromosomer så viktigt. Det är ju så att säga "bara" en siffra och få människor lär ju räkna sina kromosomer på morgonen då de vaknar.

Sen vet jag inte heller om det är vetenskapligt belagt att antalet kromosomer minskar vid inavel?
Nej de gör ju inte det men jag tror du drog vinstlotten och fick en extra.
Citera
2026-07-14, 20:14
Moderator
Kraftkarls avatar
Uteslutet, även en grupp på ett mindre antal individer kommer att leda till mänsklighetens undergång. Det är 50/500-regeln som gäller dvs 50 individer krävs för kortsiktig överlevnad samt förhindra akut inavel, 500 individer krävs för långsiktig överlevnad och en hållbar genetisk variation.

Vissa analytiker anser även att denna beräkning är för optimistisk - 100/1000-regel anses vara mer tillförlitlig. Beräkningen blir mer troligt 5000 -10000 individer för att mänskligheten inte ska gå under genetiskt.

Detta är en tråd i genetik ej teologi.
Senast redigerad av Kraftkarl 2026-07-14 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in