Igår, 12:17
Medlem
Om jag och en kvinna var dom enda personerna kvar på jorden, skulle vi kunna rädda mänskligheten då?

Vad jag vet så blir inavel inte automatiskt sterila och då skulle jag väl kunna sätta på min egen dotter och senare barnbarn för att på så sätt göra fler människor?

Eller blir det så att eftersom vi är så nära släkt så är risken väldigt stor att nån avkomma blir steril och förstör hela grejen?
Jag vet en i släkten som blev våldtagen av sin pappa och fick barn med honom och den ungen är helt normal idag.
Citera
Igår, 12:21
Medlem
Fortsätt drömma med kuken i handen.

Genetiska effekter ökar för varje generation som fortplantar sig med varandra.

Efter några generationer kommer ni alla att ragla omkring som i The Walking Dead, oförmögna att prata tänka klart, odla mat osv.

Men runka på!
Citera
Igår, 12:27
Medlem
Jag tror det kan bli knepigt. Det är ju ett tag sedan Adam och Eva och människan har sedan dess förorenats ordentligt vilket ökar risken för defekter vid inavel. Redan för ca: 4370 år sedan visste man detta varför Sem, Ham och Jafet tillsammans med fruar sattes på arken med uppgiften att återbefolka jorden efter syndafloden.

Tror inte det var en slump att det var just tre familjer.
Citera
Igår, 12:29
Medlem
Kan tänka mig att om ursprungskvinnan och mannen är så "genetiskt olika som möjligt" (säg en Same från Norrland och en ur urpsrungsbefolkningarna bland Amazonas okontaktade stammar) kan det kanske gå?

Tillägg: Och att de två ursprungsmänniskorna har "bästa möjliga genetik" så att säga (fria från alla kända defekter som kan orsaka sjukdomar).
Senast redigerad av ladicius Igår kl. 12:39.
Citera
Igår, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kan tänka mig att om ursprungskvinnan och mannen är så "genetiskt olika som möjligt" (säg en Same från Norrland och en ur urpsrungsbefolkningarna bland Amazonas okontaktade stammar) kan det kanske gå?

Instämmer men precis som du är jag inte säker. Men man kan nog utgå från att förutsättningarna ökar markant jämfört men om det är en man och en kvinna från samma familj/släkt som ska stå för återbefolkningen. Ett ganska bra argument för "rasblandning" kan man tycka.
Citera
Igår, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Instämmer men precis som du är jag inte säker. Men man kan nog utgå från att förutsättningarna ökar markant jämfört men om det är en man och en kvinna från samma familj/släkt som ska stå för återbefolkningen. Ett ganska bra argument för "rasblandning" kan man tycka.
Ja precis: Två personer ur en hyfsat enhetlig folkgrupp är jag rätt säker på hade dött ut relativt snabbt.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Om jag och en kvinna var dom enda personerna kvar på jorden, skulle vi kunna rädda mänskligheten då?

Vad jag vet så blir inavel inte automatiskt sterila och då skulle jag väl kunna sätta på min egen dotter och senare barnbarn för att på så sätt göra fler människor?

Eller blir det så att eftersom vi är så nära släkt så är risken väldigt stor att nån avkomma blir steril och förstör hela grejen?
Jag vet en i släkten som blev våldtagen av sin pappa och fick barn med honom och den ungen är helt normal idag.

Som tur är kommer det inte att fungera!
Citera
Igår, 12:54
Medlem
Ur ett rent teoretiskt perspektiv:
Varje person har två uppsättningar av varje arvsanlag, varav bara det ena ges vidare till barnet.
Återigen, rent teoretiskt:
Om en man och en kvinna har två barn kan dessa två ha helt olika arvsanlag, trots att de har samma föräldrar. (I verkligheten är det inte så, men i ett extremt och teoretiskt undantagsfall skulle det kunna bli så).

I fallet med Adam o Eva (eller liknande) så skulle det kunna se ut såhär:
- De har inte bara två barn, de har istället många barn, var och en med en något olika genuppsättning.
- I genomsnitt delar två syskon 50% av generna, men i 'lyckosamma' fall är det något lägre. Om det dessutom faller sig så väl att de med väldigt olika genom parar sig så minskar risken för genetiskt betingade sjukdomar.
- De flesta inavlade par har dock mycket gemensamt DNA och därmed en hög risk för genetiska skador.
- Om man i många generationer skaffar många barn per par så kommer det så småningom utkristalliseras en ny stam med relativt goda gener. Men på vägen dit kommer de flesta gå under på grund av dåliga gener.

Det kan vara intressant att veta att mänskligheten verkar ha varit utsatt för något som faktiskt ganska mycket liknar Adam o Eva. Enligt beräkningar utsattes människosläktet för en kris som minskade befolkningen till bara ca 2000 personer, och alla vi är avkomma till någon av dessa.

Men om man nu skulle vilja göra Adam o Eva experimentet på riktigt så vore nog det bästa sättet att avkoda generna för ett väldigt stort antal män och kvinnor (helst hetero!) och välja de med minst genetiska skador o avvikelser. (Det finns ingen helt utan, men vi kan numera identifiera en väldans massa, och dem borde vi försöka eliminera).
Om dessa två därefter får para sig och skaffa så många ungar som möjligt så skulle det kanske kunna gå. Men bara kanske...
Citera
Igår, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Tillägg: Och att de två ursprungsmänniskorna har "bästa möjliga genetik" så att säga (fria från alla kända defekter som kan orsaka sjukdomar).

Både samer och sydamerikanska indianer är mongoler..
Snarare en svensk och en japan eller något sånt.
Citera
Igår, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Både samer och sydamerikanska indianer är mongoler..
Snarare en svensk och en japan eller något sånt.
Vi hade i alla fall fått en väldigt introvert kultur.
Citera
Igår, 12:58
Medlem
Anybodykillers avatar
Det uppstår väl inte några nya skadliga genvarianter men de som finns riskerar att förstärkas?

Det går att ha friska avkommor men det är väldigt få som är helt fria från någon skadlig genvariant som kan mutera.

Vissa spekulerar i att tex ökade provrörsbefruktningar kan leda till mindre genetisk variation i en befolkning om en donator är mer frekvent eller bär på önskvärd genetik.

Men skulle forskningen kunna upptäcka och korrigera vissa mutationer så kanske det är möjligt att två personer kan rädda mänskligheten.
Citera
Igår, 13:02
Medlem
Vid något tillfälle måste vi väl ha varit bara två, eller? Även om man tror på sagan om evolutionen, tror man då att det plötsligt bara fanns 2000 människor?

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ur ett rent teoretiskt perspektiv:
Varje person har två uppsättningar av varje arvsanlag, varav bara det ena ges vidare till barnet.
Återigen, rent teoretiskt:
Om en man och en kvinna har två barn kan dessa två ha helt olika arvsanlag, trots att de har samma föräldrar. (I verkligheten är det inte så, men i ett extremt och teoretiskt undantagsfall skulle det kunna bli så).

I fallet med Adam o Eva (eller liknande) så skulle det kunna se ut såhär:
- De har inte bara två barn, de har istället många barn, var och en med en något olika genuppsättning.
- I genomsnitt delar två syskon 50% av generna, men i 'lyckosamma' fall är det något lägre. Om det dessutom faller sig så väl att de med väldigt olika genom parar sig så minskar risken för genetiskt betingade sjukdomar.
- De flesta inavlade par har dock mycket gemensamt DNA och därmed en hög risk för genetiska skador.
- Om man i många generationer skaffar många barn per par så kommer det så småningom utkristalliseras en ny stam med relativt goda gener. Men på vägen dit kommer de flesta gå under på grund av dåliga gener.

Det kan vara intressant att veta att mänskligheten verkar ha varit utsatt för något som faktiskt ganska mycket liknar Adam o Eva. Enligt beräkningar utsattes människosläktet för en kris som minskade befolkningen till bara ca 2000 personer, och alla vi är avkomma till någon av dessa.

Men om man nu skulle vilja göra Adam o Eva experimentet på riktigt så vore nog det bästa sättet att avkoda generna för ett väldigt stort antal män och kvinnor (helst hetero!) och välja de med minst genetiska skador o avvikelser. (Det finns ingen helt utan, men vi kan numera identifiera en väldans massa, och dem borde vi försöka eliminera).
Om dessa två därefter får para sig och skaffa så många ungar som möjligt så skulle det kanske kunna gå. Men bara kanske...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in