2026-07-14, 23:32
Medlem
Finns ju fler parametrar också vid mönstringen där de bedömmer om ditt psyke osv ev skulle klara utbildningen och än mer då uppgiften som ju faktiskt är att du ska lära dig kriga och kunna döda.

Det har skapats en bild av att det millitära arbetet skulle vara kafferep och grupparbete med fokus på att förbättra arbetsmiljön.....suck.
Citera
2026-07-15, 00:35
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
En svenskfientlig institution, bra att hon slapp hamna där.
Hon borde gifta sig med en svensk man och föda många ljusa barn.
Största hotet mot den svenska nationen är den demografiska situationen, som eventuellt kommer mynna ut i fullständig kaos. Försvarsmakten är en del av den svenskfientliga koalitionen som driver igenom förintelsen av den svenska nationen.
Sådana institutioner skall man inte söka sig till som svensk.
Citera
2026-07-15, 01:18
Medlem
Majsmannen2s avatar
Finns förmodligen unga snygga killar som också inte får göra lumpen.

Men som inte får en rubrik för det.
Citera
2026-07-15, 01:40
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du tycker att försvarsmakten borde ge högre poäng för utseende?
Tvärtom. Det kan vara en distraherande faktor och borde ge lägre poäng. Mindre attraktion mellan arbetskamrater borde skapa effektivare arbetsplatser.
Citera
2026-07-15, 06:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Sverige har inte kapacitet att träna speciellt många värnpliktiga och därför sållas det väldigt hårt vid uttagningen. Försvarsbudgeten är riktigt illa missbrukad och istället för att bygga upp ett trovärdigt försvar så lägger man pengarna på dyra och dåliga inköp som inte höjer Sveriges försvarsförmåga speciellt mycket utan istället handlar om att statusmarkera samt att blidka USA och Trump. Fregatterna som köps in till överpris och inte ens lämpar sig för Sveriges arktiska förhållanden är ett exempel på hur vapeninköpen totalt misslyckats.

Sen var förbandet som just denna jänta sökt sig till kanske inte realistiskt men det finns säkert andra placeringar som hade fungerat.
Citera
2026-07-15, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Det är tydligt att människan har hittats och fick ett reportage på SVT, jag som skattebetalare blir väldigt nyfiken på hur man hittar dessa människor. Skulle Roger från Enköping få samma exponering om han inte inte kom in på drömutbildingen?

Själv vart jag pansarvagnförare även om jag tänkt mer än så, vart är min snyftartikel.
Samma här, själv ville jag få ubåtstjänst men p.g.a att jag behöver glasögon och har en knäskada så blev det som signalist/kryptör.
Jag får väl sända in ett alster till kvällstidningarna och se om nån nappar?
Citera
2026-07-15, 08:44
Medlem
Det var mycket jag, jag, jag och jag i inslaget. Det kan ju ha legat henne i fatet på samtalen med t ex psykolog.
Citera
2026-07-15, 09:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Vilket sammanträffande för jag känner själv en ung (och snygg) tjej som blev helt nekad fast hon ville. Hon är vältränad, har svart bälte i en kampsport, tränar på gym och är stark, var aktiv i scouterna så van vid friluftsliv. Mycket mogen tjej. Fattar ingenting. De jag känner som gjort lumpen gick ihop med nazister och antisemitiska muslimer. Väldigt olämpliga killar utan demokratiska värderingar.
Hon har inga som helst svårigheter att göra lumpen, men det är inte hon som bestämmer var eller vad. Att hennes dröm är att styra en stridsbåt 90 är nog allas dröm. Dessutom mycket svårt och riskfyllt.
Citera
2026-07-15, 09:16
Medlem
LKKINGENs avatar
Det är så himla märkligt hur det hela fungerar idag. Mycket av det som gör gjordes av mallajer, tex Göran Persson, är idag något tjejer fr göra. Det var personer som inte ansågs stridsdugliga men ändå fick någon tjänst. Sitta i en vaktkur, ha nån idiottjänst i en verkstad eller dylikt.
Visst behövs det logistiska men det är lite som att Sverige satsar mer på bredden än spetsen?
Sen dessutom som visade det sig helt nyligen att en ukrainare med två drönare kunde slå ut en hel pluton utan att ens stiga upp ur sängen så vad militären än satsar på så är det uppenbarligen något som inte är gångbart i moderna krig.
Dvs pengarna i sjön, ännu ett helt meningslöst svart hål att kasta pengar i skapat av yrkespolitiker som har lika stor koppling till verkligheten som du och jag har till hur livet är på planeten Siggurastikum 267 miljarder ljusår bort ter sig en helt vanlig onsdag.
Citera
2026-07-15, 09:27
Medlem
immenhusens avatar
Jag är av åsikten att mönstring skall vara obligatorisk för alla män och kvinnor, och att alla skall göra lumpen. Men placeringen skall ske utifrån meriter. Alltså, lika för alla. Och här nådde hon inte hela vägen fram för amfibiekåren.

/AI
Citera
2026-07-15, 09:47
Medlem
GertBennys avatar
Hon är antagligen en rysk spion eller liknade, hon har en utländsk brytning och ser slavisk ut. Heter antagligen Svetlana Putin och inte sitt tagna, svenska namn.

Skämt åsido så får väl tjejen lära sig att bli nekad/ få avslag. Det är bra att lära sig sånt så tidigt som möjligt. Jag tror även det ligger henne till last att hon går ut och "klagar" på SVT. Själv har jag blivit nekad massor av jobb, utbildningar, möjligheter, chanser och så vidare och det är bara så livet är.

Man får inte alltid allt man vill.
Citera
2026-07-15, 10:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Jag är av åsikten att mönstring skall vara obligatorisk för alla män och kvinnor, och att alla skall göra lumpen. Men placeringen skall ske utifrån meriter. Alltså, lika för alla. Och här nådde hon inte hela vägen fram för amfibiekåren.

/AI
Tja, jobba på cafeterian eller på matan vore ju trevligt.
Men betänk, 19 kåta karlar och denna kvinna i ett tält efter en vecka. Hur tänker hon?
Grundutbildningen lär hon väl inte få slippa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in