2026-07-17, 15:47
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
För de måste börja förändra hur Försvarsmakten byggt upp allt. Det finns en djupt rotad kultur av att "packa för säkerhets skull", vilket gör att ryggsäckarna blir proppfulla med tunga reservkläder och prylar som sällan används. Genom att stramt gallra i packlistorna och anpassa dem efter det specifika uppdraget, snarare än att alltid utgå från absolut värsta scenario, kan man få ner vikten markant. Eller så löser man det på annat sätt genom att fördela det mellan gruppen eller ha team som kör överflödig utrustning.

Slutligen måste vi våga prata om ren och skär fysik. Om den personliga utrustningen är absolut omöjlig att göra lättare, då har personen på 55 kg nått den biologiska gränsen för vad hennes skelett klarar av utan att gå sönder under långvarig marsch... Lösningen då är inte att tvinga henne att brytas ner, utan att placera henne i en befattning där det fysiologiska fokuset ligger på snabbhet, uthållighet eller teknisk skicklighet istället för ren bärvikt- till exempel som fordonsförare, sjukvårdare eller drönaroperatör. Att blint fortsätta med "lika för alla i kilo" är bara dålig och föråldrad personalplanering.

Ett annat alternativ är att belasta de stora männen med gruppens övriga utrustning. De har den fysiologiska kapaciteten att bära mer, så låt dem ta hand om den extra ammunitionen, batterierna och allt annat gemensamt som förbandet behöver ha med sig.
Du stångar dig verkligen blodig i den här frågan. Behövs inte nåt i packningen hade man självklart redan tagit bort det. Man vill naturligtvis att soldaterna bär så lätt det bara går.

Jag tror personligen inte att det gynnar sammanhållningen i en grupp om andra måste bära din utrustning för att du ska slippa 14 kilo.

Det är ingen som har nåt emot om hon utbildar sig till nåt hon är mer anpassad för.
Citera
2026-07-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Du stångar dig verkligen blodig i den här frågan. Behövs inte nåt i packningen hade man självklart redan tagit bort det. Man vill naturligtvis att soldaterna bär så lätt det bara går.

Jag tror personligen inte att det gynnar sammanhållningen i en grupp om andra måste bära din utrustning för att du ska slippa 14 kilo.

Det är ingen som har nåt emot om hon utbildar sig till nåt hon är mer anpassad för.

Okej men sammanhållnigen blir bättre om tjejer måste bära mer än 80% av sin kroppsvikt? Är det bättre?
Citera
2026-07-17, 16:53
Medlem
Wayaheads avatar
Flickan hängde säkert på en av Försvarsmaktens reklamkampanjer under teman som Alla Ska Med och Kom Som Du Är. Ett tag vände sig Försvarsmakten till huckleklädda tjejer, den har jag dock inget klipp på, säkert borttaget.

Enjoy!
https://www.youtube.com/watch?v=D2oE6_mZ5aE

Sensmoral, som sår får man skörda, vilket har gått ovanför pannbenet på den HBTQ+I-certifierade Försvarsmakten!
Citera
2026-07-17, 17:00
Medlem
Och för att ge ett exempel på hur t.ex norska eliten ser ut...

https://www.youtube.com/watch?v=J-zAeifC2sQ

Dream on
Citera
2026-07-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Och för att ge ett exempel på hur t.ex norska eliten ser ut...

https://www.youtube.com/watch?v=J-zAeifC2sQ

Dream on

Elitstyrkor brukar ha de som vunnit genlotteriet när det kommer till träning .
Citera
2026-07-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Elitstyrkor brukar ha de som vunnit genlotteriet när det kommer till träning .

Allt jag vet är att "Evan" hade jag lätt gått ut i krig med, den liraren är verkligen en krigare i ordets renaste form.
Citera
2026-07-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specialmodell
Som rubriken lyder så nekades en ung snygg tjej att göra lumpen fastän hon var ivrig att göra sin insats.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elsas-drom-om-varnplikt-tog-slut-vid-monstringen
Är det här rätt väg att gå, unga motiverade tjejer sparkas ut bara för att de kanske har lite klena armmuskler?

Poängen med teknik är i princip att man inte ska behöva ha stora muskler för att lyckas. Om placeringar kräver stora muskler så har man inte använt tekniken på rätt sätt.

Det är inte en fråga om män kontra kvinnor utan en fråga om avancerat kontra primitivt.
Citera
2026-07-17, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Köra stridsbåt, jaja.
Inte det enklaste direkt, jag skulle också velat det, men jag fick bli infanterist.
Jag tror inte hon begriper vad det militära innebär, det är ingen lekstuga. Andra kommer att bestämma allt, hon kommer att bli kränkt.

Ja, precis!
De där båtarna kostar nästan en miljard stycket, så man kan väl anta att de har höga krav på de som ska ratta dem.
Har man höga önskemål, så får man räkna med hård konkurrens eller en hel del man får stå ut med och försöka leva upp till.
Själv blev jag erbjuden en möjlighet att bli kock i marinen och få en jorden runt resa om jag orkade vänta ett decennium. Något som jag ångrat många gånger i efterhand, men som sagt de sade tydligt vad som gällde, vänta i ett decennium, så har du den möjligheten.
Hade en annan polare som var med om ett rent djävulusiskt antagningstest till kustjägarna och lyckades nästan, men inte hela vägen och grämde sig med över det.
Som sagt har man hög förhoppningar, så får man räkna med att antingen ge ganska stora eftergifter eller leva upp till de höga kraven som gäller.
Grunden till ett bra försvar är höga krav.
Citera
2026-07-17, 17:35
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Okej men sammanhållnigen blir bättre om tjejer måste bära mer än 80% av sin kroppsvikt? Är det bättre?
Sammanhållnigen blir bättre om alla gör sin del. Klarar man inte av att göra det har man hamnat på fel plats. Man kan inte lämpa över, i det här fallet kilon, på sina kamrater.

Sen kan du tjata om procent av kroppsvikt hur mycket du vill. I slutändan måste man klara av det som sina kamrater klarar. Annars är man en belastning för hela gruppen.
Citera
2026-07-17, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Sammanhållnigen blir bättre om alla gör sin del. Klarar man inte av att göra det har man hamnat på fel plats. Man kan inte lämpa över, i det här fallet kilon, på sina kamrater.

Sen kan du tjata om procent av kroppsvikt hur mycket du vill. I slutändan måste man klara av det som sina kamrater klarar. Annars är man en belastning för hela gruppen.

Du väljer att lägga hela skulden på kvinnorna nu? istället för att se bristerna i hur systemet är uppbyggt?. Om staten mönstrar, tar ut och placerar en 55-kilos kvinna i en viss tjänst via lagstadgad plikt, då är det Försvarsmaktens ansvar att designa ett system som maximerar hennes och gruppens unika styrkor.
När du säger att man hamnat på fel plats har du faktiskt en poäng, men inte på det sätt du tror. Problemet är att Försvarsmakten placerar lättare soldater i roller där stelbenta bärvikter är det enda som räknas, istället för att utnyttja deras fysiologiska uthållighet, snabbhet eller tekniska kompetens där det faktiskt gör nytta. Om vi istället delade upp förbanden och anpassade utrustningen efter kroppsvikt- eller lät de tyngre killarna bära den extra ammunitionen och batterierna- skulle hela gruppen bli snabbare. Det handlar inte om att "lämpa över" kilon, det handlar om att sluta ge de stora killarna fysiologisk rabatt på marschen. Det är de som åker snålskjuts på de mindre soldaternas extrema slit, och att kalla det för sammanhållning är inget annat än ett skämt. Att han kan mysa runt med sin skolryggsäck medans hans kamrater kör slut på sig själv för de är mindre är inte teamwork kan jag tycka det är rätt vidrigt sätt att arbeta på.
Citera
2026-07-17, 19:36
Medlem
WordWarriors avatar
Har Försvarsmakten upptäckt biologi år 2026? Kors i taket!
Citera
2026-07-17, 20:17
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är väl sånt varannan svensk man har i packningen också?

Ja nu när du säger det så... antagligen.
Om inte annat så önskas det väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in