2026-07-13, 07:22
Medlem
Har fått en ny kollega på jobbet. Har knappt kännt henne i en vecka och vi har bara utbytt artighetsfraser. Ändå tänker jag på henne titt som tätt.

Jag hatar att jag tänker på henne. Det skaver i hela kroppen. Hon ser söt ut och hon verkar snäll men jag orkar inte med att sukta efter en brud. Det bara tär på mitt sinne.

För att mitigera denna smärta har jag börjat att hata henne. Jag stör mig på allt hon gör. Jag försöker hitta brister i henne.

Har jag någon psykisk störning?
Citera
2026-07-13, 07:55
Medlem
67arigGubbes avatar
Kan du ej bara se henne som en kollega? Ja till rubriken
Citera
2026-07-13, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Kan du ej bara se henne som en kollega? Ja till rubriken
Mina interaktioner med kvinnor utanför jobbet är extremt begränsade. Någonstans måste man ju ändå hitta en framtida partner.
Citera
2026-07-13, 08:19
Medlem
hieroboams avatar
Ja du är nog kär
Citera
2026-07-13, 08:51
Medlem
Du försöker nervärdera henne eftersom du inte kan få henne. Ett normalt fast lite överdrivet sätt för ditt psyke att hantera en frustation. En man som inte kan få en kvinna kan börja nervärdera och hata alla kvinnor. Som räven om rönnbären....
Citera
2026-07-13, 10:17
Medlem
Merwinnas avatar
Du har blivit förälskad. Det är ett mycket vanligt tillstånd av psykisk störning, vi drabbas nästan alla av det emellanåt!

För det första: är du helt säker på att du inte kan få henne? Har du försökt? Annars är det ju rätt vanligt att man försöker vädra ut hopplösa förälskelser, genom att leta fel på personen och försöka koncentrera sig på de felen när man plågas av längtan.
Citera
2026-07-13, 11:18
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
klistra in din fråga i chatgpt

Jag gjorde Farbror8 den tjänsten:

” Det han beskriver låter inte i sig som en psykisk störning. Det låter mer som att han har en stark känslomässig reaktion som han försöker hantera på ett sätt som tillfälligt minskar obehaget.

Om jag skulle svara honom skulle jag skriva ungefär så här:

Det du beskriver är inte ovanligt. Ibland kan man bli väldigt upptagen av någon nästan direkt, trots att man knappt känner personen. Hjärnan fyller i luckor och skapar en idealiserad bild, vilket kan göra att tankarna återkommer hela tiden.

Att du sedan försöker “hata” henne kan vara ett försvar. Om förälskelsen eller attraktionen känns jobbig försöker du minska den genom att fokusera på hennes fel. Det betyder inte nödvändigtvis att du faktiskt ogillar henne – snarare att du försöker få kontroll över dina känslor.

Det viktigaste är att komma ihåg att du egentligen inte känner henne än. Ni har bara utbytt några artighetsfraser. Försök att låta henne vara en vanlig kollega istället för att placera henne på en piedestal eller göra henne till en fiende i dina tankar.

Om tankarna avtar efter några veckor var det sannolikt bara en stark förälskelse eller nyhetens behag. Om du däremot ofta blir helt uppslukad av personer, inte kan släppa tankarna eller det börjar påverka ditt arbete eller ditt mående, kan det vara värt att prata med en psykolog för att förstå varför det blir så intensivt.

Det finns några psykologiska mekanismer som passar in här:

* Idealisering – man bygger upp en bild av någon innan man egentligen känner personen.
* Reaktionsbildning – man uttrycker motsatsen till vad man känner (t.ex. försöker känna avsky för att dämpa attraktion).
* Kognitiv dissonans – om man inte vill vara förälskad kan hjärnan försöka lösa konflikten genom att leta efter negativa egenskaper hos personen.

Det jag däremot inte skulle dra slutsatsen är att han har en psykisk störning enbart utifrån det här. För att tala om exempelvis tvångssyndrom, personlighetsproblematik eller någon annan diagnos skulle det krävas att sådana mönster är återkommande, mycket intensiva och leder till betydande lidande eller funktionsnedsättning.

Kort sagt: hans reaktion verkar mer som ett sätt att hantera en obehaglig förälskelse än ett tecken på att något är “fel” med honom. Det kan hjälpa att acceptera att attraktion ibland uppstår utan att man valt den, istället för att försöka bekämpa den genom att odla hat. Det brukar paradoxalt nog göra att tankarna lugnar sig snabbare.”
Citera
2026-07-13, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Jag gjorde Farbror8 den tjänsten:

Fan, när du gjorde det så fick man inget tips på hur man ska hantera det. När jag prövade det tidigare så stod det i princip att känslorna kan vara kraftigare i början och man ska intala sig själv att man faktiskt inte vet någonting om henne riktigt än.

"Påminn dig om att du inte känner henne än. Just nu reagerar din hjärna mycket på en idé om vem hon är, snarare än på en person du faktiskt känner. Det kan hjälpa att tänka: "Jag vet egentligen väldigt lite om henne.""

I princip din hjärna går på högvarv för att det är nytt och trevligt. Det blir avdramatiserat om du ger hon ett par veckor.
Senast redigerad av vildhane 2026-07-13 kl. 14:34.
Citera
2026-07-13, 14:44
Medlem
zombie-nations avatar
Förälskelse är lite som en psykisk sjukdom. Men den har lett människan till ett liv på jorden så... det behövs ibland att bli knäpp antar jag. Men förälskade människor tänker och gör helt dumma saker så det är bara att se upp! Besväras du av det så är det en sjukdom som går över!!!
Citera
2026-07-13, 15:39
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror8
Har fått en ny kollega på jobbet. Har knappt kännt henne i en vecka och vi har bara utbytt artighetsfraser. Ändå tänker jag på henne titt som tätt.

Jag hatar att jag tänker på henne. Det skaver i hela kroppen. Hon ser söt ut och hon verkar snäll men jag orkar inte med att sukta efter en brud. Det bara tär på mitt sinne.

För att mitigera denna smärta har jag börjat att hata henne. Jag stör mig på allt hon gör. Jag försöker hitta brister i henne.

En psykisk störning är väl att ta i, att du börjar "hata henne" är en försvarsmekanism, en pissig försvarsmekanism som du använder när du inte vet hur du ska hantera en vacker kvinna.

Vackra kvinnor hatar man inte, vackra kvinnor knullar man..
Citera
2026-07-13, 16:06
Medlem
Onanikrems avatar
Skit inte där du äter är mitt tips. (om du tänkt jobba kvar där en längre tid)
Citera
2026-07-13, 16:08
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror8

Nä. Men du använder ett ganska omoget försvar mot de känslor som du inte vill känna.
Om du konsekvent undantrycker normala känslor/tankar så kommer du med tiden bli knäpp/få ångest/bli deprimerad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in