2026-07-12, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Dags att införa båtmotorkörkort?

Någon snor en båt och kör runt som hej kom och hjälp mig.

"båtkörkort!" skriker de som aldrig satt sina fötter i en båt. Och straffar enbart de 99.9% som faktiskt åker båt ordentligt.
Citera
2026-07-12, 10:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om en båtresa som 18-åring. 5 packade tonåringar i en snabb båt i mörkret bland kobbar, grund och pirar. Hade så jävla lätt kunnat gått åt helvete. Man är helt jävla dum i huvudet i den åldern...
Citera
2026-07-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Det låter helt sunt!

Vilket? Det jag skriver, eller det jag argumenterar emot?

Om du verkligen vill införa fler lagar, regler och system på sjön - utöver de som redan finns, så måste du fråga dig: vem skall övervaka att lagarna efterlevs?

Det är en jätteapparat att dra igång dels ett utbildnings- och kontrollsystem, och därpå ett sätt att övervaka efterlevnaden. Vi pratar miljarder.
Lagar utan uppföljning får samhället att ruttna sönder.

Börja hellre med att höja medvetenheten kring sjöfyllerilagen, och gör så att risken för att åka fast blir verklig och påtaglig - tillsammans med straffpåföljder som verkligen svider.

Om detta innebär att man för likvärdighet måste justera upp straffskalan för drog- och rattfylla på väg så gör det ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
De kan faktiskt ha varit på krogen innan och supit sig fulla. I Sverige räknas man som vuxen när man fyllt arton år.

Visst, och dom kunde fått brännvin hemma, eller tullat i barskåpet, fått langat till sig av andra eller satt eget kräksvin.

Det är inte det som det hela handlar om.
Problemet är att man gett sig ut på sjön i fyllan. Att man inte under uppväxten bibringats sådana värderingar att man inser att det är både fel och farligt att försöka ansvara för andra medans man är full ute på havet.

Citat:
Höll din mor dig i handen efter du fyllt arton år?

Tack för din omsorg om mig som person.
Det verkar som du fullständigt missuppfattat avsikten med uppfostran och föräldraansvar.

Meningen är inte att föräldern skall behöva fortsätta vara övervakande och korrigerande vårdnadshavare efter myndighetsåldern. Tvärt om innebär konceptet att man under uppväxten formar och stöper barnet till så mycket ansvarstagande, riskmedvetenhet och moral att barnet kan reda sig själv. Fyllkörning med båt upp på land går helt klart utanför "god uppfostran".

Kan vara bra att veta.
Senast redigerad av boboboxbox 2026-07-12 kl. 10:45.
Citera
2026-07-12, 11:05
Medlem
israelisinnocents avatar
Rapporteras inte så mkt mer, inga allvarliga skador?
Jävla tur, tänk motsvarande att flyga ur en bil och landa klippor

Dags för lag på flytväst, alkolås och autobroms på båtar över 100hk eller 25 knop?
Undra om man kan klippa körkortet juridiskt sett
(Är det vissa som får betalt för brödtext på flashback?)
Citera
2026-07-12, 11:45
Medlem
Lagar hjälper inte om man är dum i huvudet.

Några ljushuvuden som är fulla, tar en snabb motorbåt, och kör rakt upp på land mitt i natten.
Citera
2026-07-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om en båtresa som 18-åring. 5 packade tonåringar i en snabb båt i mörkret bland kobbar, grund och pirar. Hade så jävla lätt kunnat gått åt helvete. Man är helt jävla dum i huvudet i den åldern...

Exakt min upplevelse också. 1990, runt de 20 år. 2 fyllskallar tog segelbåten trots sjövarningar, 17 sekundmeter, mitt ute i östersjön 6 på morgonen. Jag var en av två som vaknade upp då vi var mitt i havet.
Ingen vidare upplevelse och det blev ingen mer båt för mig.
Citera
2026-07-12, 11:59
Medlem
448s avatar
Hela västkusten är ett dårhus i Juli - ni kommer ju ihåg båten som välte i Smögen

Förr fanns ju seglarveckan V.29 desutom - då var det som alla dårar samlats på ett årligt årsmöte.

Som en båtburen gräshoppsvärm ala Hollister riot

Inte jättproblem men ganska bra ös

Är de bra väder blir det så här
Citera
2026-07-12, 12:26
Medlem
Det är bara pappa som kan stoppa en sådan händelse genom att inte låna ut båten en lördagskväll när hela gänget är med. Fylla och att imponera på gänget med hur fort båten går blir en dålig kombination. Men nu blir det efterverkan och det är inte bara av pappa utan även polis men värst är väl ändå att en kompis är svårt skadad. Grabben säger säkert i förhör att han bara skulle skoja till det lite.
Citera
2026-07-12, 12:38
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är bara pappa som kan stoppa en sådan händelse genom att inte låna ut båten en lördagskväll när hela gänget är med. Fylla och att imponera på gänget med hur fort båten går blir en dålig kombination. Men nu blir det efterverkan och det är inte bara av pappa utan även polis men värst är väl ändå att en kompis är svårt skadad. Grabben säger säkert i förhör att han bara skulle skoja till det lite.

Der finns 18.åringar med porsche och Rib som går ut i 60 knop och dom håller till längs västkusten(även östkusten)
Citera
2026-07-12, 14:19
Medlem
Bluebeast72s avatar
Känner väl till alla öar,grynner o gryt där ute. Fantastiskt dom kört upp på ön i, dioter som ens åker med oerfaren berusad fjunig tonåring.

Rib båt med extremt stark motor är som gjort för allvarligt tillbud i händerna på ungdomar o fylla.
Citera
2026-07-12, 15:08
Medlem
Jag har åkt och kört båt i många somrar när jag var yngre för massvis med år sedan, nykter såklart, då det är sunt förnuft att inte fylleköra på vare sig sjön eller efter vägarna oavsett om du druckit 1 eller 7 öl

Folk var nog inte lika dumma i huvudet förr
Citera
2026-07-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM74
Jag har åkt och kört båt i många somrar när jag var yngre för massvis med år sedan, nykter såklart, då det är sunt förnuft att inte fylleköra på vare sig sjön eller efter vägarna oavsett om du druckit 1 eller 7 öl

Folk var nog inte lika dumma i huvudet förr
Båtar, likt bilar och mc var inte lika snabba förr. Kunskapen var nog även större att framföra dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in