Citat:
Ursprungligen postat av
brasnyggman
Det låter helt sunt!
Vilket? Det jag skriver, eller det jag argumenterar emot?
Om du verkligen vill införa fler lagar, regler och system på sjön - utöver de som redan finns, så måste du fråga dig: vem skall övervaka att lagarna efterlevs?
Det är en jätteapparat att dra igång dels ett utbildnings- och kontrollsystem, och därpå ett sätt att övervaka efterlevnaden. Vi pratar miljarder.
Lagar utan uppföljning får samhället att ruttna sönder.
Börja hellre med att höja medvetenheten kring sjöfyllerilagen, och gör så att risken för att åka fast blir verklig och påtaglig - tillsammans med straffpåföljder som verkligen svider.
Om detta innebär att man för likvärdighet måste justera upp straffskalan för drog- och rattfylla på väg så gör det ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av
svartellervitt
De kan faktiskt ha varit på krogen innan och supit sig fulla. I Sverige räknas man som vuxen när man fyllt arton år.
Visst, och dom kunde fått brännvin hemma, eller tullat i barskåpet, fått langat till sig av andra eller satt eget kräksvin.
Det är inte det som det hela handlar om.
Problemet är att man gett sig ut på sjön i fyllan. Att man inte under uppväxten bibringats sådana värderingar att man inser att det är både fel och farligt att försöka ansvara för andra medans man är full ute på havet.
Citat:
Höll din mor dig i handen efter du fyllt arton år?
Tack för din omsorg om mig som person.
Det verkar som du fullständigt missuppfattat avsikten med uppfostran och föräldraansvar.
Meningen är
inte att föräldern skall behöva fortsätta vara övervakande och korrigerande vårdnadshavare efter myndighetsåldern. Tvärt om innebär konceptet att man under uppväxten formar och stöper barnet till så mycket ansvarstagande, riskmedvetenhet och moral att barnet kan reda sig själv. Fyllkörning med båt upp på land går helt klart utanför "god uppfostran".
Kan vara bra att veta.