2026-07-12, 09:30
Medlem
RazorKevlars avatar
Man köper en 3 år gammal bil som skakat av sig värsta nybilsraset och bonus malus, så kan man åka billigt i flera år.
Citera
2026-07-12, 09:35
Medlem
Lättare för gemene man att laga en äldre bil.
Ofta billigare att laga.
Folk vill inte ha hela instrumentpanelen full med touch skärmar.
Mindre elektronik i en äldre bil, elektronik som är svår att felsöka och dyr att laga då det går sönder.
Nä, jag håller mig till de äldre bilarna alla dagar i veckan.

Hoppas innerligt att biltillverkarna återgår till traditionella bilar snart.
Verkar just nu som att bara för det finns flashig ny teknik så måste den slängas in i bilar.

Jag har inga höga krav på en bil.
AC
Servo
Elhissar
Värme i sättet
Blåtand i stereon
Spakar och knappar istället för touch-knappar
That's it.
Citera
2026-07-12, 09:50
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad kostar en tre år gammal VW Passat jämfört med en helt ny?

Kollade på blocket - och det börjar på strax under 200k för de billigaste 2023orna. Nypris idag från 472900 kr för den absolut snikigaste basmodellen.

Dvs ungefär halva priset för en tre år gammal VW Passat, mot att köpa en ny. Vad är det du försöker säga?

Tror inte du sitter på blocket särskilt mycket. Begagnatpriserna har dragit iväg till helt SJUKA nivåer. Köpte själv en ganska fin BMW årsm 2018, köpte den som 3åring för typ halva priset 2021.. En precis likadan bil är i princip lika dyr nu 2026 som när jag köpte den 2021, fast mycket äldre och med mycket mer mil.
Sådan marknad vi har just nu har aldrig någon skådat förut! Kolla tex priser på gamla Volvo XC70 (nu snackar vi riktigt gamla) de ligger helt sinnessjukt högt.
Citera
2026-07-12, 09:52
Medlem
Vi köpte en Volvo s90 2018 som var fullsmetad i utrustningsväg. 280000:- för typ 6 år sedan. I dag ligger den fortfarande på samma pris, för en lågmilare då. Priserna på "nyare" begagnade bilar har verkligen fastnat på en hög nivå.
Bilar med större motorer, X6 4,0 och liknande X6 M modeller föll kraftigt. Antar att det har och göra med försäkringspremien som stigit kraftigt på större motorer.

Valde nu senast att köpa en äldre "analog" bil, 1988 utan all den teknik som jag föraktar mer och mer.
En riktig nostalgitripp för inga pengar alls. Valet var en MB GLS 2020-2021 för typ 650000:- men blev en äldre MB för 90000:-... En hel del buffert för reparationer finnes nu. Skattefri och 240:- i försäkring per månad. mot 15000 per år för X6:a 4,0... Valet blev enkelt så fort man vaknade till.
Citera
2026-07-12, 09:53
Medlem
Baalzamons avatar
Folk tycker helt enkelt inte om de bilar som säljs nya nu. För mycket teknik, för små motorer som backas av dyr hybridteknik och generellt ett osäkert bilägande. Dessutom väntar väl folk fortfarande på att priserna på nya elbilar skall gå ner, vilket förmodligen inte kommer hända.
Citera
2026-07-12, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Tror inte du sitter på blocket särskilt mycket. Begagnatpriserna har dragit iväg till helt SJUKA nivåer. Köpte själv en ganska fin BMW årsm 2018, köpte den som 3åring för typ halva priset 2021.. En precis likadan bil är i princip lika dyr nu 2026 som när jag köpte den 2021, fast mycket äldre och med mycket mer mil.
Sådan marknad vi har just nu har aldrig någon skådat förut! Kolla tex priser på gamla Volvo XC70 (nu snackar vi riktigt gamla) de ligger helt sinnessjukt högt.

Helt sant. Spanade på Cross country, de senaste årgångarna 2013-2014... Ligger på tok för högt eller så är det dessa bilar folket nu vill ha...
Citera
2026-07-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Sällan värt köpa ny bil för privatkund. Undantag om du är aktuell för elbilspremie samt hittar avbetalning med nollränta. Då kan du få bil för nästan 100k mindre än vad nypriset säger. För bränslebilar betalar du utöver en kraftig värdeminskning även malusskatt som gör att de flesta privatpersoner helt undviker köp av nya bilar. Ökade begagnade priser reflekterar ökade priser på nya bilar och en svår inflation de senaste fem åren som lamslagit konsumentens köpkraft.

Varför var det mycket vanligare förr att "vanligt" folk köpte fabriksnya bilar.

Volvo PV Amazon 140 serien o i viss omfattning 164 serien VW inte att förglömma
o USA bilar i viss omfattning. O merca dieslar fast de var dyra

Om beg bilarna är föör dyyraa köper man nytt o väljer bilar med bra andrahandsvärde.

Rätt många privatpersoner köpte trots allt nya V70 o de som behöll lääängee har
de visat sig gjort ett smart val

O Ankdammsfolket har ju blivit så mycket riiikaree o fått det såå mycket bättre sen dess-
eller är detta ljug?
Citera
2026-07-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Varför är folk efterblivna?

En ny bil kan vara en bra affär men där krävs det mycket kunskap, en begagnad bil kräver mindre kunskap men även där en hel del kunskap om man vill göra en bra affär.

VAAA?????? En begbil på abis/lån är ju katastrof när den pajar - ju dyrare nypris desto större katastrof.

Köpa nybil kan man köpa i stort sett vad som helst - funkar utmärkt i 5 år - för det behöver man inte
kunna något - för begbil med problemfria mil behöver man kunna en del

Köper man bra utvald bilmodell funkar den i minst 20 om man sköter den o kör max 2,000 mil per år.
Citera
2026-07-12, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Mina tre senaste bilar har varit nya. Ingen skulle kunna påstå att det varit bra affärer ekonomiskt, tror de som köper nytt gör det av andra anledningar. Men andrahandsvärdena har blivit bättre, skulle nog kunna få 700k för den senaste. Ett år gammal 850k ny.

That's the price to pay för problemfria mil.

Hur länge har du behållit bilarna - tid o mil?

Hur många gånger har du blivit stående - o har någon bil
varit meer skit än andra - vilken i så fall
Citera
2026-07-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Varför är folk efterblivna?

En ny bil kan vara en bra affär men där krävs det mycket kunskap, en begagnad bil kräver mindre kunskap men även där en hel del kunskap om man vill göra en bra affär.
Haha va?

Att köpa en ny bil är ju den absolut sämsta affär som går att göra. Det är vedertaget.

Antar att vi inte pratar unika one-of-kind ferraris eller koeningsegg här.
Citera
2026-07-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag har påpekat detta innan. Kvarndammen vill ha 60-80k för 15 år gamla yaris. Den kostar 260k ny. För fem år gamla vill företagen på blocket ha vad den kostade ny för fem år sedan.

Nu har jag bara koll på den bilen för den har används i diskussioner om bilpriser. Det är där den billigaste "bra" bilen börjar och är en bättre affär. Det är därför den används som exempel.

Nu är det tyvärr så att bilar köps inte med logik. Jag tror det var mindre än 10% som köpte bil med logik (en av anledningarna till att försäljare vill att du skall provsitta i bilen).

Men vem skulle köpa en landrover över landcruiser om man använde hjärnan?

Men bilar går inte att diskutera på flashback. Jag skrev tex. att jag ser enormt många golf 4or på vägarna fortfarande 2026...och får till svar att den är tråkig? JA, ständiga verkstadsbesök är tydligen roligare?????

När någon ber om råd till bra kombi för de har fått tvillingar ger folk på fullaste allvar förslag på den 2-sitsiga roadstern de själva vill ha.

Låter som en utmärkt affär som gamling köper man sin sista bil ny inför slutkört om 5 år -
får 5 problemfria år får tillbaka hela köpeskillningen då
Citera
2026-07-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RazorKevlar
Man köper en 3 år gammal bil som skakat av sig värsta nybilsraset och bonus malus, så kan man åka billigt i flera år.

Med ditt resonemang kommer dessa bilar att bli allt svårare att hitta I DETTA LAND
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in