2026-07-11, 22:25
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Jag har nu under sommaren gjort ca 15 timmar rätt hård övertid. Efter skatt tror jag jag får ut ca 3700kr. Är det inte lite sjukt? Att det blir så lite är väl beroende på jag räknar med 50% skatt i o m jag är högavlönad. Men jag förstår verkligen inte att det ska ge sånna småpengar..håller ni inte med om att 50% löneskatt är sjukt?

Högavlönad och övertid på ca 280:- netto känns som motsatta begrepp? Du får nog byta bransch.
Citera
2026-07-11, 23:11
Medlem
Som det ser ut nu, så tjänar jag väl lite över 70t/månad brutto per år. Hade jag inte haft så stressfritt jobb så hade jag skippat så mycket övertid jag kunde. Har inte direkt behov av pengarna men är en sån som ställer upp. Min övertid är alltid tuffare än min vanligare arbetstid.
Citera
2026-07-11, 23:25
Medlem
Amazon-mannens avatar
Man tjänar inte mycket rent ekonomiskt, så all övertid sätter jag upp på komp.tid och tar ut i ledighet
Citera
2026-07-11, 23:28
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jo visst, jag hade 58% på min bonus förut, jag fattar varför folk tycker att den inte var värd att jobba för

58% är en preliminär skatt och högre än den högsta möjliga marginalskatten i Sverige. Det hela korrigeras via skatteåterbäringen när du deklarerar året efter. Alternativt får man se till att jämka för att slippa 58%:en.
Citera
2026-07-11, 23:55
Medlem
Många läkare har slutat jobba 100 procent för det blir bara skatt. Sen gnäller sossarna att det är för låga skatter på högre inkomster. Snacka om bidragsparti
Citera
2026-07-11, 23:55
Medlem
Bli egenföretagare, det bästa jag gjort! Då fattar man hur blåst man blir som anställd.

Jag lägger min lön under 55k, delar ut 100k och resten spara jag I bolaget. Med arvode på 900 kr timme, kan man lägga undan 300k om året i bolaget.Pengar I bolaget kan man sen investera.
Citera
2026-07-11, 23:56
Medlem
graFFes avatar
Övertid tar man ju ut som timmar x 2,5
Citera
2026-07-12, 00:15
Medlem
Oväntat att ”högavlönade” och andra i tråden inte förstår att denna tillfälliga skatt är just tillfällig, som andra försökt förklara får man tillbaka det med skatteåterbäringen. Till sin normala skattenivå.

Hade man inte haft övertiden (eller bonusen) blir inte skatteåterbäringen lika mycket.

Sen kan d jue diskuteras hur mycket skatt vi egentligen betalar eftersom arbetsgivaravgiften är gömd i lönen för en arbetstagare med men syns för en arbetsgivare.
Men det är förvisso en annan diskussion.
Citera
2026-07-12, 00:41
Medlem
Jordgubbes avatar
10 miljoner i landet. Hälften jobbar. Av denna hälft är det 50:50 om man får nåt betalt över huvud taget för övertid.
Citera
2026-07-12, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Oväntat att ”högavlönade” och andra i tråden inte förstår att denna tillfälliga skatt är just tillfällig, som andra försökt förklara får man tillbaka det med skatteåterbäringen. Till sin normala skattenivå.

Hade man inte haft övertiden (eller bonusen) blir inte skatteåterbäringen lika mycket.

Sen kan d jue diskuteras hur mycket skatt vi egentligen betalar eftersom arbetsgivaravgiften är gömd i lönen för en arbetstagare med men syns för en arbetsgivare.
Men det är förvisso en annan diskussion.

Har man grundlön över brytgränsen så blir det inget tillbaka.
Senast redigerad av Baheera 2026-07-12 kl. 01:36.
Citera
2026-07-12, 01:48
Medlem
Citat:
I o försig fördelen med övertid. Mindre tid spendera pengar. Men man kan väl konstatera att Sverige är motsatsen mot USA i mentalitet. Jobba så lite som möjligt.

För mig är det extra illa. Jag har två jobb. Behöver det extra jobbet för att frun inte jobbar. Då kan jag tycka att all tid på extrajobbet är övertid, men så räknas det ju tyvärr inte, så får ingen övertid alls utan kan jobba 210 timmar i månden utan att få en enda övertidstimme.
Citera
2026-07-12, 01:56
Medlem
Citat:
Jag har nu under sommaren gjort ca 15 timmar rätt hård övertid. Efter skatt tror jag jag får ut ca 3700kr. Är det inte lite sjukt? Att det blir så lite är väl beroende på jag räknar med 50% skatt i o m jag är högavlönad. Men jag förstår verkligen inte att det ska ge sånna småpengar..håller ni inte med om att 50% löneskatt är sjukt?
Du gav just bidragsberoende Sonny en ny tv, Tack hälsar han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in