2026-07-10, 23:27
Medlem
socker är gödsel för cancer , tänk på de så brukar det gå lättare att avstå
Citera
2026-07-10, 23:44
Medlem
norther1s avatar
Man kan gotta sig då och då, men det är mycket enkelt att låta sockerjuden inom sig ta över och låta dess begär och således frossa i godis och bakverk. Min personliga kryptonit är gifflar. Var motivationen under tentaplugget i skolan och idag kan jag lätt sluka en påse bara sådär. Man får passa sig... Är annars väldigt disiplinerad när det kommer till kost, träning och arbete, men gifflar är svårt. Så det blir så att jag inte köper hem det alls.

Annars tycker jag att onyttigt snacks ofta kan ersättas med nyttiga alternativ utan att det har någon negativ påverkan. En blandning av nötter, morötter, gurka kan låta tråkigt, men i kombination med en schysst dip är det rätt gott ändå. Tror också frukt är underskattad i många kretsar. Ofta vill man ju bara ha något att cruncha på... Eller suga av
Citera
2026-07-10, 23:48
Medlem
Det finns rätt bra sockerfria alternativ, tex varumärket nicks som är häpnadsväckande likt ''vanliga'' chokladkakor. Det kan vara värt att testa.

Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Men det smakar ju allt som oftast bajs och har en tydlig Mp-aura omkring sig..

"Inget vitt kolonialt socker från förtryckande länder. Innehåller genuscertifierad vegankakao som enbart minoriteter med avtalsenlig lön skördat utan inblandning av män i maktposition"

Lightprodukter existerar och är superpopulära för att det finns en efterfrågan. Ska man försöka hitta något bakomliggande politiskt resonemang så är det väl snarare helt vanlig kapitalism.
Citera
2026-07-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
socker är gödsel för cancer , tänk på de så brukar det gå lättare att avstå
Nej det är det inte. Du tänker kanske på karies?
Citera
2026-07-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Nej det är det inte. Du tänker kanske på karies?
har du levt under en sten ? Socker blir till bränsle i jättefart: Cancerceller har en trasig ämnesomsättning som gör att de inte kan förbränna energi som vanliga celler. De tvingas i stället "jäsa" socker, vilket är en mycket ineffektiv process. För att få tillräckligt med energi drar en tumör åt sig upp till 35 gånger mer socker från ditt blod än vad friska celler gör. Den fungerar som en svamp som suger upp energin.Socker blir till fysiska byggstenar: Tumören använder inte bara sockret för att få energi, utan också för att bygga nya celler. När sockret bryts ner tar cancercellen kolatomerna från sockerartiklar och omvandlar dem till nytt DNA, nya proteiner och fettväggar. Socker är alltså det konkreta byggmaterialet som gör att tumören kan expandera fysiskt.Insulin fungerar som en biologisk gaspedal: När du äter mycket socker skjuter ditt blodsocker i höjden. Kroppen svarar med att producera massor av hormonet insulin. Insulin har som uppgift att få celler att ta upp näring och dela sig. Eftersom cancerceller har extra många insulinmottagare på sin yta, blir de höga insulinnivåerna som en kemisk startsignal för cancern att öka takten på sin tillväxt.

Att äta mycket socker skapar helt enkelt idealiska förhållanden för cancer att frodas,
Citera
2026-07-11, 00:40
Medlem
Pungsvings avatar
Gå över till mörk choklad och jordnötter. Gå promenader oftare. Dra in på chips och spaghetti och kex och juice och alkohol.
Citera
2026-07-11, 00:43
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitResistens
Anser att godis generellt är ganska äckligt. Kakor, bakelser och kex kan väl vara goda men av någon anledning känner jag inget behov av att skaffa sådant.

Är då mer dragen till salt. Förut åt jag en hel del ostbågar på kvällarna. Numera äter jag hellre nötter: cashew, mandlar, pistage, ibland jordnötter. Vanliga saltade helst, inga konstigheter.

Men nu har det gått nån månad utan att jag knappt gjort ens det. Dricker ungefär 3-4 koppar kaffe om dagen och snusar 3-4 prillor.

Känner mig nästan oförskämt hälsosam.
Köp ett par hantlar. Våga uppfylla drömmar.
Citera
2026-07-11, 00:43
Medlem
Jag är själv en sockerråtta och jag skulle säga att jag lever för det till ungefär 25% som anledning att jag inte tar livet av mig.
Citera
2026-07-11, 03:00
Medlem
Lever för är väl att ta i, men har alltid olika nötter hemma och äter oftast dagligen. Choklad likaså. Saltlakrits med. Lite av varje.
Chips och ostbågar mer sällan men med njutning.
Citera
2026-07-11, 05:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Men det smakar ju allt som oftast bajs och har en tydlig Mp-aura omkring sig..

"Inget vitt kolonialt socker från förtryckande länder. Innehåller genuscertifierad vegankakao som enbart minoriteter med avtalsenlig lön skördat utan inblandning av män i maktposition"

Skitsnack. Har gett min kompis som lever för sötsaker, sockerfri choklad och hon säger att det är väldigt bra choklad. Men dessa är ofta mindre än vanliga jättechokladkakor, så missbrukarna får ju ångest när det visar sig att man bara ska äta en 35 grams bit. De känner sig dömda för att någon säger att det inte är normalt att sätta i sig minst en 160 grams. Och sockerfri choklad har lika många kalorier. Du blir bara inte hög av högt blodsocker som man får vid fördiabetes.

Har tyvärr en sockermissbrukande kompis som mår sämre och sämre med missbruket, men ingen försöker få henne att sluta, förutom jag då. Jag vill inte att hon ska gå bort i förtid. De andra enablarna vill väll att hon ska dö.

Om man slutar med snuskgodiset får man vänta några år innan man inför fingodis. De som är beroende äter bara lägsta klassen godis, det som smakar riktigt äckligt, mycket gelatin i, låg mängd kakao, artificiella smaker. Är man fri från sådant kan man äta riktigt fingodis som är i liten mängd, men har bra smak, och man äter det med varm dryck istället för med sockrad läsk. När hjärnan slutar vara kapad av snuskgodiset vill man inte ha det längre. Då måste du ha kvalitet.
Citera
2026-07-11, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Är det verkligen så svårt att stava till choklad?

Nu med autocorrect och allt.. vad mer behöver du? Kanske lite chock-ladd

Nej jag lever inte för skit. Jag lever för ett fräscht hälsosamt liv och det syns när man tittar på mig. Ni som äter skit ofta ser oftast ut som skit också, det är ju det som är så jävla kul Nån gång är normalt men att göra det till en grej flera gånger i veckan är typ efterblivet och faktiskt barnsligt.
Auto-corr avstängd då den oftast fuckar upp det man skriver.

Sen att du antar att t.ex. jag ser ut som skit för stt jag är svag för choklad?! Är du bara lite ensam och grälsjuk?

Tränar man 6-7 dagar i veckan är varken lite eller mycket choklad några problem. Men lev du i din narcissistiska värld...

Du verkar ju vara svag för behovet av att hävda dig själv och klanka ner på andra.
Senast redigerad av Gettherope 2026-07-11 kl. 07:20.
Citera
2026-07-11, 07:53
Medlem
HassanVonEssens avatar
Skulle nog säga att jag länge haft ett osunt förhållande till sötsaker. Jag frossar alltför ofta. För mig är det glass, paj och bullar som gäller, nån gång choklad. Kompenserar det med hård löpträning flera gånger i veckan samt lite gym. Ibland kan jag dock bestämma mig för att vara utan 4-5 dagar men sen smäller det igen och då blir det 5-6000 kalorier i ett svep utan problem. Lever jag för det? Ja, god mat och sötsaker är ju en stor del av livet. Vet dock att jag kan fokusera på andra nöjen också om jag pausar sötsakerna så det går ju att bli av med suget. Men i perioder lever jag definitivt för det. Ost ingår egentligen i den uppräkningen av begär också men räknas rimligtvis inte till sötsaker.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2026-07-11 kl. 07:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in