2026-07-10, 09:53
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Deras skuldberg fungerar inte över tid.

Precis som skuldsatta människor med bra inkomster och tillgångar kan USA ett tag snurra runt ekonomin i alla fall.

Vad tror ts alla de senaste krigen handlat om?

Precis är det så att inget är evigt och det kommer ju såklart komma en dag när alla skulderna ska betalas.
Läs imperialism
2026-07-10, 09:54
Moderator
Sun Rulers avatar
För att belysa detta ytterligare:

* För 2026 är budgeten ca 67,6 biljoner kronor.

* Skatteintäkterna uppgår dock till bara ca 50 biljoner kronor.

* USA:s skulder uppgår till ca 390 biljoner kronor.

* 25% av statens intäkter går till att betala ränta på skulderna.
2026-07-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men hur vet man att USA är världens starkaste militära makt?
Det var ju över 80 år sedan USA senaste gången testade sin militära förmåga mot någon relativt jämbördig fiende!
Att kuva en massa bananrepubliker man gjort sedan 1950-talet, detta skulle nog även Sverige klarat av.
Sen om USA testade krig mot någon kompetent fiende, då skulle det inte ta många dagar innan hela den stolta amerikanska flottan kommer att vila på havsbottnen.
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att det är ett unikum. Det finns bara tre länder med expeditionära trupper, det är USA, UK och Frankrike. Kina försöker komma dit men de är inte där ännu. Det betyder att det bara är dessa tre länder som kan angripa andra länder på andra platser i världen än längs gränserna.

Med samma logik skulle Postnord vara Sveriges solklart mest betydande och starkaste företag?
Sen är ju dominans på världshaven för USAs Flotta en absolut förutsättning, för att kunna hävda någon militär förmåga långt bort från USA.
Detta är ju något USA inte längre har.
Det kommer aldrig vara möjligt flyga in 100-tusentals ton med vapen och förnödenheter till någon konflikt långt borta, även om flygfrakter kan spela en mycket liten roll.
Detta förutsätter även total amerikansk kontroll i luftrummet, vilket USA inte heller besitter mer.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-07-10 kl. 10:53.
2026-07-10, 10:01
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
För att belysa detta ytterligare:

* För 2026 är budgeten ca 67,6 biljoner kronor.

* Skatteintäkterna uppgår dock till bara ca 50 biljoner kronor.

* USA:s skulder uppgår till ca 390 biljoner kronor.

* 25% av statens intäkter går till att betala ränta på skulderna.

Borde betyda att budgeten nästan skulle gå ihop om dom inte hade räntor att betala. Skuldens andel av BNP ökar, kommer naturligtvis inte hålla i längden, men Trump lär vara död när det inte funkar längre, så han bryr sig inte.

LL
2026-07-10, 10:05
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Du kan inte jämföra privatlån med ett land som lånar med statsapper etc.
Man kan väl säga att USA, liksom typ EU, har en typ av "oändlig" säkerhet de kan erbjuda för att låna pengar. Att äga papper av ett annat land är att äga en sorts tillgång av det landet, det fungerar således inte alls som skulder en privatperson kan tänkas ha...

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Detta måste syfta på USAs federala skuld totalt. Det är inte skulden till omvärlden. Det mesta av den federala skulden ägs av amerikaner, framför allt pensionsbolag och Federal Reserve. Att amerikaner är skyldiga amerikaner är inget stort (i alla fall inte något gigantiskt) problem. Kolla på Japan.

USAs utlandsskuld är typ en fjärdedel så stor, 9,2 biljoner dollar.
Exakt. Läs dessa två viktiga inlägg TS, så får du svar på din fråga.

1) Det är gigantisk skillnad på utgivna obligationer (skuld) och privatpersoners lån till banken.

2) Den faktiska utlandsskulden är mycket mindre än den siffran du drog till med.
2026-07-10, 10:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
En bra liknelse men om skiten träffar fläkten sex minuter senare när man har fyra röda kort, två spelare urvisare och ligger under med 7 - 6 är et inte lika kul. Ett land kan ha en hög statsskuld så länge långivarna är säker på att landet kan betala tillbaka. Än så länge tror långivarna att USA kan betala "räntor och amorteringar". I USAs fall är man även en så stor spelare i världsekonomin så att ens en hickning att detta inte skulle vara fallet kommer leda till en kris som får 1929 att kännas som en sommarbris.

Helt riktigt, den dagen andra länder säger stopp och låter USA falla så kommer hela världens ekonomi gå åt helvete på riktigt.

Trump hade väl annars som ide att hela världen skulle betala av statsskulden åt dem men då via tullar, än så länge har det gått så där även om tanken var bra men som vanligt med Trump så var inte systemet och nivåerna genomtänkta innan han öppnade käften och började kasta ut detta till hela världen.
2026-07-10, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Det är cirka 380 biljoner kronor.

Om jag tar ett lån som jag inte kan betala så är jag fucked, kronofogden osv.

Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.

Det finns ingen kronofogden i världspolitiken och om det nu fanns, vem skulle vara det? USA är världens mäktigaste land, dom kan göra precis vad dom vill.
2026-07-10, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Du kan inte jämföra privatlån med ett land som lånar med statsapper etc.
Man kan väl säga att USA, liksom typ EU, har en typ av "oändlig" säkerhet de kan erbjuda för att låna pengar. Att äga papper av ett annat land är att äga en sorts tillgång av det landet, det fungerar således inte alls som skulder en privatperson kan tänkas ha...

De har ej oändlig säkerhet. Även stater har kreditvärdighet.
2026-07-10, 10:34
Medlem
Citat:
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.

Nu är ju inte statsskuld riktigt samma sak som om du lånar pengar.
Man kan snarare se det som andra länders sparande.
Japan har t.ex. köpt extremt mycket US obligationer för att få avkastning se det som ett riskfritt sparande till 3-5% i ränta. Saudi likaså.
Så länge som dollarn är hela världens reservvaluta så fungerar det, men det är ju klart, nu börjar delar av världen snegla på om inte Yuanen är ett bättre alternativ och om ingen köper dessa obligationer från USA, ja då kollapsar det väldigt snabbt.
2026-07-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Nu är ju inte statsskuld riktigt samma sak som om du lånar pengar.
Man kan snarare se det som andra länders sparande.
Japan har t.ex. köpt extremt mycket US obligationer för att få avkastning se det som ett riskfritt sparande till 3-5% i ränta. Saudi likaså.
Så länge som dollarn är hela världens reservvaluta så fungerar det, men det är ju klart, nu börjar delar av världen snegla på om inte Yuanen är ett bättre alternativ och om ingen köper dessa obligationer från USA, ja då kollapsar det väldigt snabbt.
Av USAs totala statskuld på 40 000 miljarder dollar har utländska aktörer ca 32%.
Detta inkluderar allting som valutareserv, US-bonds och likvida banktillgångar i US-dollar.
Bland dessa utlänningar har statliga aktörer 42% medan alla privata intressen har resterande 58%.
2026-07-10, 11:39
Medlem
Citat:

USA har inte världens starkaste militär. Iran avslöjade precis den svagheten. De är mycket svagare än vad folk inser. Iochmed att internationella bankirer styr USA så kan de hela tiden höja statsskulden då man bara printar mer pengar, kallar det för inflation vilket egentligen innebär att vanligt folk får betala för det.

Därför de kan hålla på
2026-07-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
De som lånar ut pengar till en stat kommer till slut att äga staten.
Såg någon uträkning på hur mycket dom betalade i ränta på sina lån till Kina, det var ungefär samma pengar som Kina beräknats ha lagt ner på sin militära upprustning dvs många hundra miljarder, dvs USAs skatte betalare har betalt Kinas militära komplex.
Skulle USA gå i konkurs skulle hela världsekonomin gå i kras så som det ser ut idag så ingen kommer låta det ske.
Även de som hatar USA är beroende av att deras ekonomi snurrar runt fastän dom kanske inte förstår det.

Därav den stora rädslan i USA och Israel att Euron eller den där valutan som Kina, Saudi, Ryssland, Indien mfl har pratat om att uppfinna bara för att bli av med dollarn och jänkarnas inflytande, men det lär ske först när dessa länder och dess ledare gjort sig av med allt som värderas mot dollarna annars kommer deras investeringar bli värdelösa.

Sen har vi judarna med IMF, Världsbanken och annat, dom skiter i hur mycket dom lånar ut för dom kasserar in så mycket på räntan att det får kalaset att gå runt för dem många generationer framöver så länge USA inte konkar.

USA har mer eller mindre monopol på att trycka pengar utan att det påverkar inflationen pga av att oljan har dollar som betalningsmedel, vilket betyder att för varje liter som pumpas upp ökar antalet dollar i världen men inget vet med hur mycket så det kan dom själv bestämma.

Skulle Sverige agera på samma sätt hade vi haft en inflation på 25% i månaden eller något liknande.
Kinas offentliga skuld är på ca 100% av deras BNP, alltså inte överdrivet mycket mindre än USA:s motsvarande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in