2026-07-11, 07:51
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Amerikanska staten har mycket hög kreditvärdighet just för sitt rykte att de ej missar en betalning. Skulle de inte längre kunna betala på sina lån skulle kreditvärdigheten krascha.

De betalar bara räntor mig veterligen. De har väl inte amorterat på statsskulden på många många år...
2026-07-11, 09:37
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
De låter väl inflationen käka upp skulden? Alla länder är skyldiga varandra pengar... 🤗

Det krävs isf att tillväxten är högre inflationen.
2026-07-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Det är cirka 380 biljoner kronor.

Om jag tar ett lån som jag inte kan betala så är jag fucked, kronofogden osv.

Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.

Så länge kostnaden (Räntan) på skulden hålls nere så är det inget problem. Om räntan stiger till X* så blir det stora problem för USA.

*Bör ligga på runt 5.5-6 procent på obligationsräntan.
2026-07-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
De fixar detta! USA satsar allt på AI som ska förändra hela världen så de kommer gräva sig ur skulden med hjälp av deras stora AI-Satsningar.

Lite osäkert om det funkar dock?

Risken känns ju inte helt främmande att kineserna kommer ikapp alt redan inte bara är ikapp utan även förbi?
2026-07-11, 10:27
Moderator
Ancistruss avatar
Fel forum och därtill usel rubrik.

Vänligen fortsätt här:
(FB) USA:s statsskuld är ohållbar

Tråden låses.

/Mod
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera