2026-07-10, 06:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men hur vet man att USA är världens starkaste militära makt?

För att det är ett unikum. Det finns bara tre länder med expeditionära trupper, det är USA, UK och Frankrike. Kina försöker komma dit men de är inte där ännu. Det betyder att det bara är dessa tre länder som kan angripa andra länder på andra platser i världen än längs gränserna.
2026-07-10, 07:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är definitivt ett problem för USA. Andra länder som äger statsskulden kan använda den som vapen mot USA genom att dumpa obligationerna på marknaden och därmed tvinga USA att köpa tillbaka dem eller krascha dollarn som är bunden till skulden.

EU behöver inte bomba USA om USA invaderar Grönland, vi kan krascha deras ekonomi utan att göra det.
Fast långivaren är väl mer intresserad av att ha en löpande inkomst i form av räntor mm?

Men frågan är vem är det som kan låna ut allt detta kapital?
2026-07-10, 07:41
Medlem
Kanske men de har lägre total skuldsättning jämfört med Sverige och starkare BNP tillväxt vilket är vad som är relevant.
USA har också betydligt många fler som vill investera i obligationer som möjliggör nya lån. För att få stopp på karriärpolitiken så måste man förbjuda staten från att låna pengar och lova oss massa trams.
2026-07-10, 07:41
Medlem
pn222jws avatar
USA, hur fan går detta ihop? Kan någon förklara?

Några sätt -
A Inflationen B Tillväxtsektorer ökar BNP C Amortera av och ta upp nya lån samtidigt D Minska dom offentliga utgifterna E Göra kapitalimport attraktivare för omvärlden F Minska handelsbalansunderskottet.
2026-07-10, 07:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordNyman
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Det är cirka 380 biljoner kronor.

Om jag tar ett lån som jag inte kan betala så är jag fucked, kronofogden osv.

Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.
Titta! Jättestor siffra! Omöjligt!

Näää, det där duger inte. NÅGON sorts ansats till analys kan du ändå göra. Vad blir det t ex per capita? Hur stort kapital finns det i landet?
2026-07-10, 07:51
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Usa´s skuld till omvärlden är nu vad jag fått fram det senaste 380 000 000 000 000 SEK

Men när det kommer till ett land, som dessutom är det starkaste militärt i världen gör detta så är det ok.. (möjligen Kina är starkare vem vet)

Hur mycket kan en stat ha i lån utan att det blir konsekvenser, OCH vad skulle dessa konsekvenser bli? Då den stat som lånat dessa pengar har investerat i militär teknologi mm..

Men som sagt det finns ju inte en chans i helvetet att USA ska kunna betala tillbaka dessa pengar, det fattar ju vem som helst, men vad är då syftet med allt? Jag fattar inte, alla dessa MEGA skulder som länder har, är TILL VEM egentligen? Även Sverige har statsskuld.
Vad är pengar för något?
Papper eller siffror på en dator?

Man kan betala tillbaka genom att skicka en båt full med sopor. Det innehåller massor av papper.

Eller ett gammalt dataspel. Det innehåller massor av digitala siffror.
2026-07-10, 07:54
Medlem
kyrkstockens avatar
Deras skuldberg fungerar inte över tid.

Precis som skuldsatta människor med bra inkomster och tillgångar kan USA ett tag snurra runt ekonomin i alla fall.

Vad tror ts alla de senaste krigen handlat om?
2026-07-10, 07:58
Medlem
LKKINGENs avatar
De som lånar ut pengar till en stat kommer till slut att äga staten.
Såg någon uträkning på hur mycket dom betalade i ränta på sina lån till Kina, det var ungefär samma pengar som Kina beräknats ha lagt ner på sin militära upprustning dvs många hundra miljarder, dvs USAs skatte betalare har betalt Kinas militära komplex.
Skulle USA gå i konkurs skulle hela världsekonomin gå i kras så som det ser ut idag så ingen kommer låta det ske.
Även de som hatar USA är beroende av att deras ekonomi snurrar runt fastän dom kanske inte förstår det.

Därav den stora rädslan i USA och Israel att Euron eller den där valutan som Kina, Saudi, Ryssland, Indien mfl har pratat om att uppfinna bara för att bli av med dollarn och jänkarnas inflytande, men det lär ske först när dessa länder och dess ledare gjort sig av med allt som värderas mot dollarna annars kommer deras investeringar bli värdelösa.

Sen har vi judarna med IMF, Världsbanken och annat, dom skiter i hur mycket dom lånar ut för dom kasserar in så mycket på räntan att det får kalaset att gå runt för dem många generationer framöver så länge USA inte konkar.

USA har mer eller mindre monopol på att trycka pengar utan att det påverkar inflationen pga av att oljan har dollar som betalningsmedel, vilket betyder att för varje liter som pumpas upp ökar antalet dollar i världen men inget vet med hur mycket så det kan dom själv bestämma.

Skulle Sverige agera på samma sätt hade vi haft en inflation på 25% i månaden eller något liknande.
2026-07-10, 09:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Väljarna röstar för slösaktigt agerande från politikerna och ökad statsskuld. Inget konstigt med det. Väljarna är dumma i huvudet. Politiker som för fram sunt förnuft blir bortvalda.
donalds gick på val att radera statsskulden och donalds väljare var så korkade att gå på det.
Enda som skedde var att den ökade mer än någonsin, och man lånade 2 biljoner för sänka skatten för de stackars rika som det är så synd om.
Alltså man lånar pengar för sänka skatt för de rika, hört något så jävla tokigt någon gång, men såklart du har, donalds gör ju dessa hela tiden.
2026-07-10, 09:24
Medlem
Japp, det är ett långsiktigt och växande problem. Men ett lands långsiktiga budget är inte som en vanlig privat hushållsbudget, man kommer inte plötsligt till en punkt där "det inte finns mera pengar att få fram". Länder har möjligheter att låna pengar som inte står till buds för vanliga medborgare.

Att USA skulle kunna trycka pengar i alla lägen och "knuffa ut räkningarna ur systemet" den vägen, utan att det påverkar inflationen i hemlandet stämmer inte, det är en ren missuppfattning. Men jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om varför, det lönar sig inte att diskutera med lallare som har bitit sig fast i den tanken.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-10 kl. 09:43.
2026-07-10, 09:42
Medlem
Citat:

Detta måste syfta på USAs federala skuld totalt. Det är inte skulden till omvärlden. Det mesta av den federala skulden ägs av amerikaner, framför allt pensionsbolag och Federal Reserve. Att amerikaner är skyldiga amerikaner är inget stort (i alla fall inte något gigantiskt) problem. Kolla på Japan.

USAs utlandsskuld är typ en fjärdedel så stor, 9,2 biljoner dollar.
2026-07-10, 09:48
Medlem
Citat:

Om USA ställer in räntebetalningar så är de fucked. Och vi också, det finansiella systemet kollapsar.

Du kan låna miljarder så länge du sköter räntebetalningarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in