2026-07-11, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwangmyong
Ursäkta om det är fel forum, jag vet inte var annars detta bör hamna. Flytta den gärna till rätt forum!

--

En svensk Reddit-användare har rest till Nordkorea och vandrar genom hela landet och filmar sina äventyr. Användaren är utan reseguide och verkar vara undercover. Inte ens militären misstänker något. Jag har aldrig sett något liknande förut! Användaren har publicerat två mycket intressanta videos. Han besöker ett nordkoreanskt hem, marknader, tågstationer och vandrar fritt mitt i landets minsta byar. Detta är ingen propaganda-tour i Pyongyang. Tvärt om så visar han det riktiga livet i "the hermit kingdom".

Videolänkar:

https://www.reddit.com/r/unket/comments/1upr3o1/klart_grabben_ska_ut_och_resa/

https://www.reddit.com/r/unket/comments/1url9bm/klart_grabben_ska_ta_en_solsemester_i_nordkorea/

Är detta första gången någonsin som videos från Nordkorea av detta slag publiceras?

Detta är supercoolt - men också livsfarligt.
Jämför med en amerikansk student som tyckte det skulle vara kul ha en poster från N-Korea. Han torterades så svårt att han blev hjärnskadad och dog! (Otto Warmbier)

Satellitbilder avslöjar att det finns inga lampor i Nordkorea - ingen ström annat än i huvudstaden.
Nordkoreanerna är huvudet kortare än andra asiater - beroende på att de utsätts för systematisk svält. Positiva sidan - ingen överflödig fettma och allt vad det för med sig.

Det finns de som filmat förut - från tåget. Man kan dock se mycket av livet också när det filmas från tåget.

Fram till för några år sedan kunde nordkoreaner "gå" över floden till Kina där det finns en nordkoreansk provins. De kom dit frågade om de kunde få lite mat och så gick de tillbaka. De sålde även några småsaker för att tjäna lite pengar. Men de kan inte gå över till Kina längre för det är elstängsel och murar. (precis som ett fängelse fast ett helt land)!

I vårt grannland finns en man som gjort märkliga dokumentärer. Mads Brügger från Danmark. Tror han gjort tre om/från Nordkorea. Den mest uppmärksammade heter "The Mole" mycket avslöjande och rekommenderas. En annan som heter "The red chapel" ligger ute på youtube.
Senast redigerad av Urbizzo 2026-07-11 kl. 00:35.
Citera
2026-07-11, 02:06
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Vilken misär!
Men det där är vad som väntar Sverige om Miljöpartiet får bestämma...
Ja miljö och vänsterns strävan är ju att alla ska ha det lika dåligt.
Citera
2026-07-11, 06:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwangmyong
Ursäkta om det är fel forum, jag vet inte var annars detta bör hamna. Flytta den gärna till rätt forum!

--

En svensk Reddit-användare har rest till Nordkorea och vandrar genom hela landet och filmar sina äventyr. Användaren är utan reseguide och verkar vara undercover. Inte ens militären misstänker något. Jag har aldrig sett något liknande förut! Användaren har publicerat två mycket intressanta videos. Han besöker ett nordkoreanskt hem, marknader, tågstationer och vandrar fritt mitt i landets minsta byar. Detta är ingen propaganda-tour i Pyongyang. Tvärt om så visar han det riktiga livet i "the hermit kingdom".

Videolänkar:

https://www.reddit.com/r/unket/comments/1upr3o1/klart_grabben_ska_ut_och_resa/

https://www.reddit.com/r/unket/comments/1url9bm/klart_grabben_ska_ta_en_solsemester_i_nordkorea/

Är detta första gången någonsin som videos från Nordkorea av detta slag publiceras?
Stort tack, finns en el andra också. Var nån nu i sommar, ska se om jag hittar
Citera
2026-07-11, 07:06
Medlem
Är filmerna borttagna? Jag kan inte se dem på Reddit
Citera
2026-07-11, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IzQn
Är filmerna borttagna? Jag kan inte se dem på Reddit

Ja, hela hans båda inlägg på Reddit är raderade. Tråkigt, synd och konstigt.

Är det någon som har en direktlänk eller någon backup?
Citera
2026-07-11, 08:08
Medlem
immenhusens avatar
Synd att filmerna är nedplockade. De var riktigt intressanta. NK är så oerhört primitivt. Men jag håller med flera i tråden, att ingen såg direkt undernärd ut. Å andra sidan var alla människor förhållandevis korta till växten. I övrigt leriga grusvägar som minner om Afrika. Cykel och/eller apostlahästar verkar vara norm, eftersom bilar lös med sin frånvaro. Det var dessutom intressant att få se ett uns marknadsekonomi, när han gick genom marknaderna.

/AI
Citera
2026-07-11, 09:19
Medlem
Unobosss avatar
Varför plockades dom ner?
Gav dom en annan bild än vad västs ledare ville att vi ska se?
Citera
2026-07-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss

Kanske op fick kalla fötter när denne insåg spridningen? Hursomhaver intressant film och jag hoppas op inte bekymras av diktaturen.
Citera
2026-07-11, 10:12
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:

för att han väl är kvar i området.

straffet om han blir gripen är antagligen värre än den där amerikanen som tog en affisch som souvenir. han blev en grönsak efter nordkoreanskt fängelse
Citera
2026-07-11, 10:31
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
för att han väl är kvar i området.

straffet om han blir gripen är antagligen värre än den där amerikanen som tog en affisch som souvenir. han blev en grönsak efter nordkoreanskt fängelse
Eller så blev han gripen?

Ska bli intressant att se, bäst hade ju varit om han hade laddat upp det efter han kom hem
Citera
2026-07-11, 10:33
Avstängd
Citat:

Vad menar du att västs ledare sagt att vi skall se?
Citera
2026-07-11, 10:37
Avstängd
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Eller så blev han gripen?

Ska bli intressant att se, bäst hade ju varit om han hade laddat upp det efter han kom hem

ja, med tanke på att det är en paranoid diktatur kan man anta att en halvkorean (?) med suspekt dialekt och som filmat delar av sin rutt inte är jättesvår att lokalisera. om han kom in från kina kommer han vilja lämna samma väg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in