Citat:
Jag jobbar inom rättsväsendet och företräder såväl målsäganden som tilltalade i brottmål. I nästan samtliga fall när nån snubbe begått ett vidrigt brott mot nån brud brukar snubbens päron försvara honom och genuint tro att han är oförmögen att begå ett sånt brott trots omfattande bevisning.
Har inga egna ungar än men fattar såklart att föräldrar alltid vill försvara sina barn och tro det bästa om dem. Blir ju dock jäkligt fel i dessa situationer när de faktiskt försvarar en grovt kriminell individ som förstört livet för en annan person så man hoppas ju att, om man själv fått en son, misslyckats med att uppfostra honom och han därför begått ett allvarligt brott, man inte förnekat det utan bett om ursäkt till den utsatta och amputerat chorizon på sin son.
Nu till det som ska diskuteras: hade du kunnat erkänna för dig själv om din unge begått ett allvarligt brott? Var går gränsen för hur många vidrigheter begångna av din unge du kan försvara?
Har inga egna ungar än men fattar såklart att föräldrar alltid vill försvara sina barn och tro det bästa om dem. Blir ju dock jäkligt fel i dessa situationer när de faktiskt försvarar en grovt kriminell individ som förstört livet för en annan person så man hoppas ju att, om man själv fått en son, misslyckats med att uppfostra honom och han därför begått ett allvarligt brott, man inte förnekat det utan bett om ursäkt till den utsatta och amputerat chorizon på sin son.
Nu till det som ska diskuteras: hade du kunnat erkänna för dig själv om din unge begått ett allvarligt brott? Var går gränsen för hur många vidrigheter begångna av din unge du kan försvara?
En svår samvetsnöt men jag hade hjälpt mitt barn att gömma liket, utan att tveka.
Därmed innebär inte det att jag skulle se mitt barn som oskyldig.
Jag skulle också vara beredd att mörda den som tex våldtog min dotter och jag hade letat världen runt med blåslampa tills jag personligen fick tag på den som mördade eller allvarligt skadade mitt barn och då skulle jag själv sen, få skaka galler sannolikt.
Gränsen som man skulle försvara, är töjbar eftersom det beror på vilka brott barnet skulle begå.
Sadistiska, våldsamma våldtäkter och hemskheter är ju inte detsamma som att råna en bank eller langa knark.