2026-07-10, 10:53
Medlem
zBr9s avatar
Helt övertygad om att jag hade försvarat min unge om han begick ett allvarligt brott. Däremot är det ju skillnad på att "försvara min unge" och att typ blunda inför det allvarliga brott han begått. Går ju att acceptera att han begått själva brottet, men att man förmodligen försöker hitta på olika orsaker eller förklaringar för en själv som inte bara är att ens unge är ett drägg. Men att försvara sin unge är inte samma sak som att typ försöka få honom friad i en rättegång, mer att man försvarar honom "moraliskt" eftersom man (förmodar jag) fortfarande älskar honom som en familjemedlem.
Citera
2026-07-10, 11:13
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Jag skiter i resten av världen. Jag skulle göra det som jag tror är bäst för barnen på sikt, vilket jag antar skulle kunna vara att skicka dem i fängelse i vissa fall.
Citera
2026-07-10, 11:39
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Jag jobbar inom rättsväsendet och företräder såväl målsäganden som tilltalade i brottmål. I nästan samtliga fall när nån snubbe begått ett vidrigt brott mot nån brud brukar snubbens päron försvara honom och genuint tro att han är oförmögen att begå ett sånt brott trots omfattande bevisning.

Har inga egna ungar än men fattar såklart att föräldrar alltid vill försvara sina barn och tro det bästa om dem. Blir ju dock jäkligt fel i dessa situationer när de faktiskt försvarar en grovt kriminell individ som förstört livet för en annan person så man hoppas ju att, om man själv fått en son, misslyckats med att uppfostra honom och han därför begått ett allvarligt brott, man inte förnekat det utan bett om ursäkt till den utsatta och amputerat chorizon på sin son.

Nu till det som ska diskuteras: hade du kunnat erkänna för dig själv om din unge begått ett allvarligt brott? Var går gränsen för hur många vidrigheter begångna av din unge du kan försvara?

Det beror helt vad det är för brott.
Citera
2026-07-10, 12:28
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Jag jobbar inom rättsväsendet och företräder såväl målsäganden som tilltalade i brottmål. I nästan samtliga fall när nån snubbe begått ett vidrigt brott mot nån brud brukar snubbens päron försvara honom och genuint tro att han är oförmögen att begå ett sånt brott trots omfattande bevisning.

Har inga egna ungar än men fattar såklart att föräldrar alltid vill försvara sina barn och tro det bästa om dem. Blir ju dock jäkligt fel i dessa situationer när de faktiskt försvarar en grovt kriminell individ som förstört livet för en annan person så man hoppas ju att, om man själv fått en son, misslyckats med att uppfostra honom och han därför begått ett allvarligt brott, man inte förnekat det utan bett om ursäkt till den utsatta och amputerat chorizon på sin son.

Nu till det som ska diskuteras: hade du kunnat erkänna för dig själv om din unge begått ett allvarligt brott? Var går gränsen för hur många vidrigheter begångna av din unge du kan försvara?

Man tar inte parti utanför familjen, småpåve.
Citera
2026-07-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Man tar inte parti utanför familjen, småpåve.
Det fick några av oss lära sig den hårda vägen. Idag skiter jag i det men är såklart fortfarande skraj för konsekvenserna av det.
Citera
2026-07-10, 13:50
Medlem
Hade stöttat min unge oavsett vad. Men det är inte samma som att försvara ungens handlingar om jag anser dem oförsvarliga.
Citera
2026-07-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hade stöttat min unge oavsett vad. Men det är inte samma som att försvara ungens handlingar om jag anser dem oförsvarliga.
Man hälsar på dom i fängelset och ger en present vid födelsedagar och så.
Citera
2026-07-10, 14:07
Medlem
santos_devilles avatar
Jag stöttar min barn till döden, men hade självklart kunna skilja på min personliga kärlek till mina barn och det brott dom har begått mot andra.
Citera
2026-07-10, 14:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... I nästan samtliga fall när nån snubbe begått ett vidrigt brott mot nån brud brukar snubbens päron försvara honom och genuint tro att han är oförmögen att begå ett sånt brott trots omfattande bevisning...

Antar att det är hela spannet sexbrott du syftar på. Sexbrott är det sista föräldrar ska uttala sig om. Mammor och pappor ser allt i sina barn utan att se just det. Föräldrar hörs väl av andra orsaker men som karaktärsvittnen är det ju helt meningslöst, dom vet ingenting om hans sexvärld och kuk-jag. Antar att dom inte får frågan om sonen är kapabel men när hör du sånt där?
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-07-10 kl. 14:40.
Citera
2026-07-10, 15:27
Medlem
Citat:

Hade absolut inte tagit mitt barns parti för brott. Hade t.o.m. anmält men hade stöttat på distans
Citera
2026-07-10, 15:37
Medlem
Jag hade inte försvarat själva handlingen. Men det betyder inte att jag på något sätt vänt barnet ryggen.
Jag hade stöttat med allt vad jag kan.
Det gör jag både i med och motgång.
Vad vore man annars för förälder och människa.
Citera
2026-07-10, 16:12
Medlem
proconsuls avatar
Våldsbrott, nej. Om skulden/ansvaret/gärningen är bevisad och uppenbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in