Citat:
Ursprungligen postat av
glockenrein
Jag jobbar inom rättsväsendet och företräder såväl målsäganden som tilltalade i brottmål. I nästan samtliga fall när nån snubbe begått ett vidrigt brott mot nån brud brukar snubbens päron försvara honom och genuint tro att han är oförmögen att begå ett sånt brott trots omfattande bevisning.
Har inga egna ungar än men fattar såklart att föräldrar alltid vill försvara sina barn och tro det bästa om dem. Blir ju dock jäkligt fel i dessa situationer när de faktiskt försvarar en grovt kriminell individ som förstört livet för en annan person så man hoppas ju att, om man själv fått en son, misslyckats med att uppfostra honom och han därför begått ett allvarligt brott, man inte förnekat det utan bett om ursäkt till den utsatta och amputerat chorizon på sin son.
Nu till det som ska diskuteras: hade du kunnat erkänna för dig själv om din unge begått ett allvarligt brott? Var går gränsen för hur många vidrigheter begångna av din unge du kan försvara?
Ja i regel. Hade dock haft svårt för vissa brott:
Djurplågeri eller annat liknande vidrigt. Tortyrmord av nått litet barn hade varit svårt också. Men utöver unika äckelbrott/sadistbrott så ja.
Hade försvarat mitt barn i 99 fall av 100, mord och våldtäkt inräknat.
Men det förutsätter att barnet i fråga har empati och inte är störd. Hade barnet varit enpatibefriat och grymt, då hade jag nog sagt upp all kontakt oavsett brott.