2026-07-10, 19:06
Avstängd
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
De har säkert spärrat dig.

Ska du direkt börja med lån o krediter nu när du är skuldfri???
Spärrat mig hur och på vilka grunder.
Citera
2026-07-10, 19:07
Avstängd
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Systemet fungerar.
Om du nyss har kommit ur en skuldsanering och du tänker fortsätta ditt liv med att köpa hamburgare på kredit, då har ju Klarna gjort en korrekt bedömning av din kreditvärdighet kan man tycka,,
Hur gör de denna bedömning när jag inte har någon anmärkning eller skulder. Hittar de på?
Citera
2026-07-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Har inte me saken att göra. Jag undrar hur klarna nekar mig, trots att uc är rent och isåfall vilka uppgifter de använder för att neka. Än så länge har inte en jävel svarat på det. Bara massa trams och oändliga OT rapporter

Har allt med saken att göra, har du t.ex. taxerad att du inte hade några inkomster ifjol så får kreditbolaget upp det och bedömer att din betalningsförmåga är noll. Med noll betalningsförmåga så ger de dig inga krediter.

Så återigen vad och hur stora inkomster har du?
Citera
2026-07-10, 19:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Hur ser din ekonomi ut? Vad har du för intäkter och hur stora samt vad har du för utgifter och hur stora är de?

Citat:
Har inte me saken att göra. Jag undrar hur klarna nekar mig, trots att uc är rent och isåfall vilka uppgifter de använder för att neka. Än så länge har inte en jävel svarat på det. Bara massa trams och oändliga OT rapporter

Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Har allt med saken att göra, har du t.ex. taxerad att du inte hade några inkomster ifjol så får kreditbolaget upp det och bedömer att din betalningsförmåga är noll. Med noll betalningsförmåga så ger de dig inga krediter.

Så återigen vad och hur stora inkomster har du?
Ja, det har verkligen med saken att göra. Har du obefintlig inkomst, plus att du tidigare figurerat vid skuldsanering av Klarnarelaterade skulder så har det verkligen med saken att göra. Har du noll kronor i inkomst, eller en mycket liten inkomst så kan det mycket väl tänkas att du ses som en riskperson (med all rätt) att låna ut till.

Att få ta någonting på avbetalning, att få lov att ta en kredit, att få ta ett lån, är en möjlighet för de flesta, dock är det inte en rättighet.
Senast redigerad av godboy 2026-07-10 kl. 20:04.
Citera
2026-07-10, 21:42
Medlem
tomatlarss avatar
De tar ju en kreditupplysning som troligen säger att du är opålitlig på grund av att du tidigare inte har betalat dina skulder. Även din inkomst är en faktor.
Citera
2026-07-10, 22:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ekonomi: övrigt --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2026-07-10, 22:42
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Så de ser någon med 0 skulder och inga anmärkningar. O de kan inte bevilja 200 kr för burger king?
Att du tar 200 kr på Burger King på kredit kanske är skälet till varför du fick skuldsanering tidigare?
Citera
2026-07-10, 22:45
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Hur? Kollar man mitt uc är det helt rent

Vad har UC med saken att göra? Det är inte så det fungerar. UC visar en del av de uppgifter som finns på dig. CreditSafe en annan och D&B en tredje. Klarna använder inte ens UC för den delen.

Med ett API till KFM kan man se hela din historik.
Citera
2026-07-13, 15:44
Medlem
brakelikrankels avatar
Citat:
Fyfan vilket drivel. Det har gått över 5 år sedan senaste anmärkning.

Bara säger hur det funkade när jag jobbade på ett betalföretag.
Vi var ganska dåliga på att ta bort gamla kreditupplysningar, de kunde hänga kvar ett tag.
5 år låter som en lång tid dock, men kanske då att UC & c har givit dig en dålig score pga hur de bedömmer din ekonomi i övrigt. Eller så är det Klarnas robot som lagt dig på någon blacklist.
Vem vet vad det kan vara.

Du får handla hos andra företag, och strunta i klarna helt enkelt.
De har ju ingen skyldighet att ta in dig som kund om de bedömer att du inte kommer att betala.
Senast redigerad av brakelikrankel 2026-07-13 kl. 15:46.
Citera
2026-07-13, 15:52
Avstängd
ansluts avatar
Vilken looser. Köpa en hamburgare på kredit direkt efter skuldsanering.
Citera
2026-07-13, 18:21
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Är du säker på det?
Sådant brukar hänga kvar 3 ÅR efteråt.
Och hade du varit läskunnig hade du sett att det gått långt över 5 år
Du är en idiot.
Du skrev ju NYLIGEN:
Citat:
Min skuld sanering gick ut i typ november.
Så varför kan jag intet köpa på faktura.

Vad är felet. Har ju inga anmärkningar.
Du hade ju en skuldsanering NYLIGEN, vilket är mycket värre än en anmärkning,
så du är värd att vara stoppad...
Citera
2026-07-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Alltså jag har aldrig någonsin haft behov av att handla på faktura, och jag förstår inte varför Klarnas tjänster är så populära?

OnT så har jag en polare som jobbade där, och han sa att de spärrar dig i minst ett år efter att du har haft någonting med Kronofogden att göra.

Man har ett bra köpskydd via Klarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in