2026-07-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse-bengtsson
Källa på det Tack

Är du dum på riktigt? Klarna som privat företag kan behålla uppgifter om dig i sina databaser så länge dom vill.
Citera
2026-07-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Ingenting försvinner från register. Det finns kvar även efter din död. Detta är horsverige.

Stämmer ej. Saker och ting försvinner.
Citera
2026-07-09, 16:24
Medlem
Citat:
Min skuld sanering gick ut i typ november.
Så varför kan jag intet köpa på faktura.

Vad är felet. Har ju inga anmärkningar.

Hur ser din ekonomi ut? Vad har du för intäkter och hur stora samt vad har du för utgifter och hur stora är de?
Citera
2026-07-09, 19:11
Medlem
Citat:
Hur ser de den? Den har ju utgått från mina register
Är du säker på det?
Sådant brukar hänga kvar 3 ÅR efteråt.
Citera
2026-07-09, 20:08
Medlem
brakelikrankels avatar
De tänker ju inte betala för att ta en ny kreditupplysning på dig varje gång du handlar.
Utan den senaste ligger ju kvar ett tag, tills den blir för gammal.

Sen är det väl någon AI som tittar på din historia.
Du är en bra kund om du fått påminnelse och betalat, eller gått till inkasso och betalat.

Men du är en dålig kund om du hamnade hos KFM.

Det där senare är ju inte bra för då torskar dom ju. Dom har redan betalat pengarna till handlaren, så det är klarna som förlorar när du inte betalar. Därför vill de ha folk är sena och som betalar en massa avgifter men som inte går till KFM och blir liggande där i åratal.
Senast redigerad av brakelikrankel 2026-07-09 kl. 20:10.
Citera
2026-07-09, 20:09
Medlem
godboys avatar
Det allra bästa tipset till TS är att fråga Klarna varför de inte tillåter dig att köpa burgare för 200 kr. Troligen så har väl Klarna varit inblandad i dina tidigare skulder vilket skulle var föga förvånande då typ alla som landar i skuldsanering har köpt saker på kredit och ej betalat, Klarna är ju en av de vanligaste kreditgivarna.
Citera
2026-07-09, 20:18
Avstängd
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Alltså jag har aldrig någonsin haft behov av att handla på faktura, och jag förstår inte varför Klarnas tjänster är så populära?

OnT så har jag en polare som jobbade där, och han sa att de spärrar dig i minst ett år efter att du har haft någonting med Kronofogden att göra.
För det är skönt att betala efter man fått prylarna ifall något skulle vara fel. Om Klarna finns handlar jag alltid med det. Exempelvis köper jag mycket från Amazon som inte har Klarna. Då om jag ska returnera något behöver jag oftast behöva kontakta deras kundtjänst och fråga var mina returpengae är och sen vänta 2-3v innan jag får tillbaka pengarna. Med Klarna slipper man den processen helt. Skicka tillbaka det du inte ska ha och så försvinner fakturan och du har aldrig betalat något.

Att delbetala är en helt annan femma. Det har jag aldrig gjort så har aldrig betalat någon ränta till Klarna. Man ska leva efter sina tillgångar. Jag har väldigt lite pengar per månad men har inga skulder och har aldrig haft. Att Klarna nekar TS kan ju ha att göra med att hans dåliga bruk av Klarna var det som ledde honom till en skuldsanering.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-07-09 kl. 20:20.
Citera
2026-07-09, 21:01
Medlem
CF.Harpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serlot69
Det är precis samma sak som att ett företag nekar någon anställning pga ett tidigare brott, även om det är preskiberat.

Oj oj ibland blir lite tokigt i huvudet när man försöker.. Om ett brott är preskriberat är det någon som är dömd då?
Berätta gärna i detalj om hur det där företaget som "nekar någon anställning pga ett tidigare brott, även om det är preskiberat." gick till väga.

Angående Klarna, har du låg årsinkomst?
Får du ta på krita på andra ställen?
Citera
2026-07-09, 21:07
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det allra bästa tipset till TS är att fråga Klarna varför de inte tillåter dig att köpa burgare för 200 kr. Troligen så har väl Klarna varit inblandad i dina tidigare skulder vilket skulle var föga förvånande då typ alla som landar i skuldsanering har köpt saker på kredit och ej betalat, Klarna är ju en av de vanligaste kreditgivarna.

Jag länkade tidigare till deras kontaktsida och frågade varför TS inte kontaktar dom (inget svar btw) - dom har nämligen speciell kontaktinfo ang just sådana här ärenden som ligger inom deras egen behandling av juridiken. Jag misstänker starkt att detta är en jävla troll-tråd. Ev att TS är ett rent kioskmongo.
Citera
2026-07-09, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CF.Harper
Oj oj ibland blir lite tokigt i huvudet när man försöker.. Om ett brott är preskriberat är det någon som är dömd då?
Berätta gärna i detalj om hur det där företaget som "nekar någon anställning pga ett tidigare brott, även om det är preskiberat." gick till väga.

Angående Klarna, har du låg årsinkomst?
Får du ta på krita på andra ställen?

Vad blev tokigt? Även preskiberade brott finns kvar online, bor du under en sten?

Det är nog snarare du som bör lära dig om internet.

Edit: Om du ordmärker på brott där det ska vara "domar" för att vara korrekt, så är du totalt dum i huvudet.
Senast redigerad av Serlot69 2026-07-09 kl. 21:35.
Citera
2026-07-09, 21:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Jag länkade tidigare till deras kontaktsida och frågade varför TS inte kontaktar dom (inget svar btw) - dom har nämligen speciell kontaktinfo ang just sådana här ärenden som ligger inom deras egen behandling av juridiken. Jag misstänker starkt att detta är en jävla troll-tråd. Ev att TS är ett rent kioskmongo.
Ja, att TS är ett kioskmongo är vi ense om. Om han nu haft skuldsanering, vilket jag inte tvekar om, så har han säkert varit förekommande hos Klarna som ju är en stor kreditgivare och det är synnerligen vanligt att skuldsaneringsmänniskor har skulder till just Klarna.

Så även om han nu gått genom skuldsanering så förekommer han säkert i deras interna register som "insolvent". Dessutom är det ju inte ointressant om vad TS har för inkomst, för jag misstänker att det knappast är frågan om lön utan snarare bidrag. Så låg ostabil inkomst tillsammans med kass betalningshistorik ligger nog TS i fatet.

Sen att köpa hamburgare på Klarna, jo tjena!
Citera
2026-07-09, 21:37
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, att TS är ett kioskmongo är vi ense om. Om han nu haft skuldsanering, vilket jag inte tvekar om, så har han säkert varit förekommande hos Klarna som ju är en stor kreditgivare och det är synnerligen vanligt att skuldsaneringsmänniskor har skulder till just Klarna.

Så även om han nu gått genom skuldsanering så förekommer han säkert i deras interna register som "insolvent". Dessutom är det ju inte ointressant om vad TS har för inkomst, för jag misstänker att det knappast är frågan om lön utan snarare bidrag. Så låg ostabil inkomst tillsammans med kass betalningshistorik ligger nog TS i fatet.

Sen att köpa hamburgare på Klarna, jo tjena!

Det enda jag själv inte kan göra som generellt skuldsatt på Klarna mfl är att köpa prylar på kredit och avbetalning. I övrigt har jag full tillgång till Klarnas mfl tjänster sålänge det finns pengar på kontot då mao. Som sagt - det är endast Klarna som sitter på de korrekta svaren här (det är ju oxå fullt möjligt att TS inte berättar riktigt hela historien - om hur mycket denne haft med skulder att göra med generellt genom åren tex å spec kanske till Klarna då).
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-07-09 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in