Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det verkar mer som du skriver i affekt över de som klagar på systemen.
Det är i sig inte enbart fel i att klaga, då det kan driva på utvecklingen av förbättringar
Det som enligt mig är oroande, och i flera fall kan bli galet fel, är om folk väljer att låta sig irriteras så jäkla lätt för en sådan liten skitsak som lite plingplong, och därför deaktiverar säkerhetssystem som kan leda till att de själva eller andra skadas eller dödas
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Systemen är obligatoriska utifrån olika årsmodeller. Så om de system Bosch eller andra gör, inte är trevliga, så blir förstås folk irriterade då man inte kan välja bort dem i många fall.
Nu är ju inte dessa system utformade för att ge mysfaktor, eller vara trevliga som primärt mål, utan för att minska riskerna för att olyckor sker som kan leda till skada/död. Men sådant ska vi såklart kunna välja bort…
Ska vi säga samma sk om bilbälten, ska dessa vara frivilliga att välja bort att använda, de är ju irriterande för många. Fan, behöva sätta på sig bältet varje jävla gång man sätter sig i bilen, det stör det personliga friiiiheten. Bort med skiten….
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Själv väljer jag bort vägföljaren eller vad den kallas det första jag gör efter jag startat bilen då den är extremt irriterande.
Varför i hela friden låter du dig bli irriterad över en funktion som KAN rädda ditt eller andra liv…? Lär dig hur det funkar och hur du kan undvika dessa reaktioner etc, genom att du själv gör rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Däremot har jag inget emot passiva system som varnar mig för en verklig fara.
Och när vet du när var hur dessa system, eller de du klagar på, varnar för en verklig fara eller inte. Kan du alltid veta det i förväg….? Eller är det mestadels med facit i hand efter dagens körning…? Om du inte alltid kan veta det i förväg, då blir det väl ungefär lika dumt som att tro att det räcker att sätta på sig bilbältet när man vet att man kommer att krocka, typ…
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men att jag ska behöva blinka när jag kör över mittlinjen efter omkörning t.ex.
Tja, varför inte bara börja blinka när då går tillbaka över mittlinjen…? Det är fullt tillåtet, och hur stor skillnad är det i praktiken jämfört med att gå tillbaka i högerfilen efter omkörning på t ex motorväg….? För du är väl ordentligt och blinkar då…?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
eller att den tvärhugger till vänster vid avfarter,
Så jäkla mycket tvärhuggande är det inte, det är ta mig fan inte Ricky Bruch som rycker i ratten, och gör den det även om du använder blinkers….? Vänj dig vid bilen och sluta irriteras.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
eller säger att jag ska hålla i ratten när jag gör det, är inte trevligt.
Ja det händer någon gång ibland även i min bil på långa raka slappa vägar, varför skulle det vara så jäkla otrevligt? Bara att dra till lite i ratten, tar typ 0,5 s sen är problemet löst. Sluta vara så lättirriterad…
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men skulle förstås vilja välja bort den konstant. För det är förstås idiotiskt att den alltid ska slås på, när jag alltid slår av den.
Varför är det idiotiskt att viktiga säkerhets/förarstödsystem reaktiveras vid nästa start…?
Menar du att den positiva verkan som dessa system visat sig ha gjort på trafiksäkerhetstatistiken, ska vi kunna bromsa genom att deaktivera systemen permanent för vi blir så irriterade över att det plingplongar och ibland stretar i ratten? Menar du att din mysfaktor i bilen ska värderas högre än ditt liv och lem, eller andras…
Folk blir irriterade för de TILLÅTER sig att bli irriterade, så bättre att de jobbar med sig själva för att öka acceptansen, istället för att deaktivera system etc som är till för att minska risken för olyckor och att folk skadas eller dödas i trafiken.