2026-07-09, 13:10
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Själv tycker jag det är mest det vanliga överdrivna gnällkukeriet…..

Jag har en halvnybil, åker massor med taxi i jobbet, alltså i princip helt nya bilar av en radda olika tillverkare, och inte fan piper och plingar det hela tiden i alla dessa.

Det kan varna för nåt nån enstaka gång, men det är väl i grunden bara bra. Bättre med ett pling än ett kras….

I de flesta fall går det nog även att själv ställa in vad man vill ha varningar etc för, eller inte, eller hur det ska varnas.

Du har fel.
Citera
2026-07-09, 13:47
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?

Jag har inget emot säkerhetssystem som faktiskt ingriper när det behövs, till exempel autobroms om man håller på att köra in i något eller en rastpåminnelse efter flera timmars körning. Men när bilen varnar för allt hela tiden händer det motsatta man blir irriterad och börjar tänka mer på hur man ska stänga av alla funktioner än på själva körningen.

Det går visserligen att stänga av mycket, men på vissa bilar krävs 5-10 knapptryckningar i menyer varje gång man startar bilen eller glömmer och behöver göra under körning, tror jag snarare varit nära och köra åt helvete närmast försökt stänga av dessa funktioner än när de varnat. På andra finns en snabbknapp, men så fort man har stängt av bilen är allt tillbaka igen.

Jag vet att mycket beror på nya regler, men det här känns fullständigt orimligt.

Finns det någon ny bil där man faktiskt kan spara de här inställningarna permanent i sin förarprofil så att bilen kommer ihåg dem? Jag äger ingen ny bil själv, så jag har inte kunnat undersöka hur det fungerar i praktiken och nej alternativ är inte att köpa en gammal Volvo 240. För ska man ha förmån, el etc så är ny i princip det alternativet och om några år så kommer det ju även vara samma sak med alla nyare begagnade.

Bra trådstart. Kan bara instämma i hat-kören. Hatar alla varningssysmte och plingande hela tiden och nästan värst är att bilen tvärnitar när DEN tycker något är fel trots att jag har 100% kontroll. Fy fan. Skulle vilja sälja skitet jag köpt, hur bekväm den än är att sitta i och köra när allt är lugnt, och köpa en äldre bil.
Citera
2026-07-09, 16:01
Medlem
IceEyess avatar
Mycket kan naturligtvis inaktiveras och de tekniska finanserna är naturligtvis en vanesak. Anser dock personligen att mycket av dagens utrustning är överflödig.

Bilar från 90-talet och kring millennieskiftet känns alldeles lagom.
Citera
2026-07-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Du har fel.

Tack för ett detaljerat svar, det ger verkligen stöd åt ditt påstående….
Citera
2026-07-09, 17:28
Medlem
Raggarspinns avatar
Vi har en ny plingplongtaxi, en Vito. Hon klagar konstant på min körning, att jag inte håller i ratten eller kör för nära kantlinjen. Kör man på landsväg utan mittlinje så vill hon nosa på mötande bilar och försöker man hålla till kanten så låter det burr-burr-burr och hon styr mot mitten igen. På motorväg så sitter jag konstant och styr åt höger eftersom hon vill svänga vänster och om jag inte styr emot så plingar det och en röd ratt visas i displayen. Skyltavläsning fungerar sådär, en dag fick hon för sig att det står 110km/h på skylten med fartkamera och hastigheten 80. Hon har även farthållare som anpassar hastigheten till 110km/h på denna landsväg...
Ska man backa ut från en fastighet så ser hon spöken, tutar och tvärnitar. Likaså om man har ett släp bakom.
Citera
2026-07-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tack för ett detaljerat svar, det ger verkligen stöd åt ditt påstående….
Varför skriva en wall of text när poängen går att framföra med en oneliner? Jag håller med skribenten, ditt inlägg känns bara som sedvanligt mottvallsgnällande som i alla ämnen där du delger världen din outsinliga visdom.
Citera
2026-07-09, 19:00
Medlem
adolfitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Agreed! Jag har massor av pengar som ligger och skräpar på sparkonton eftersom jag inte vet vad jag ska ha dem till. Utbudet är själlöst skräp som jag inte ens vill ha till Black Friday-priser. Allt handlar om vibes idag och dessa vibbar passar tyvärr inte mig.

Gissar att jag kommer att dö "rik" trots att det inte var min plan.

+1. Hade det funnits något som förbättrade upplevelsen finns det stora pengar att hämta. Men allt går mot förmynderi och kontroll. Dödar all köpglädje.

Jag går längre och säger att nya bilar är farliga i deras pipande och styrande. Tar enormt mycket fokus och energi att försöka köra enligt bilmallen.
Citera
2026-07-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?

Jag har inget emot säkerhetssystem som faktiskt ingriper när det behövs, till exempel autobroms om man håller på att köra in i något eller en rastpåminnelse efter flera timmars körning. Men när bilen varnar för allt hela tiden händer det motsatta man blir irriterad och börjar tänka mer på hur man ska stänga av alla funktioner än på själva körningen.

Det går visserligen att stänga av mycket, men på vissa bilar krävs 5-10 knapptryckningar i menyer varje gång man startar bilen eller glömmer och behöver göra under körning, tror jag snarare varit nära och köra åt helvete närmast försökt stänga av dessa funktioner än när de varnat. På andra finns en snabbknapp, men så fort man har stängt av bilen är allt tillbaka igen.

Jag vet att mycket beror på nya regler, men det här känns fullständigt orimligt.

Finns det någon ny bil där man faktiskt kan spara de här inställningarna permanent i sin förarprofil så att bilen kommer ihåg dem? Jag äger ingen ny bil själv, så jag har inte kunnat undersöka hur det fungerar i praktiken och nej alternativ är inte att köpa en gammal Volvo 240. För ska man ha förmån, el etc så är ny i princip det alternativet och om några år så kommer det ju även vara samma sak med alla nyare begagnade.
Nya bilar?
Du beskriver min bil från 2014 och den är knappast ny.
Vad gäller trötthetsvarningen så kommer den på min bil om jag vinglar ovanligt mkt.
Citera
2026-07-09, 19:19
Medlem
Raggarspinns avatar
Efter decennier av stadigt ökande IQ-resultat har trenden sedan 1990-talet planat ut och börjat vända nedåt. För att den mest imbecilla ska få framföra ett fordon idag så behöver biltillverkarna utveckla hjälpsystem. Automatisk växellåda var ett hjälpmedel för dem som saknade en arm eller ben men har idag blivit en möjlighet för dem med intellektuell funktionsnedsättning att ta körkort. Autobroms för dem som inte kan anpassa hastighet och avstånd, line assist för dem som inte klarar av att hålla bilen i rätt körfält, skyltavläsning för dem som inte kan läsa skyltar, och vidvinkelvarnare för dem som inte kan vrida på huvudet...
Citera
2026-07-09, 20:41
Moderator
Rassas avatar
Så kallade stödsystem kan säkert vara till nytta, men att behöva en halv dags utbildning för att förstå hur dom funkar och hur man stänger av vissa eller alla är ju bara dumt.

Hyrde en helt ny VW Tiguan för ett tag sen och gjorde en långresa med den, 200 mil på två dagar. En underbart komfortabel bil på alla sätt. Men man måste hålla ögonen på vägen, annars varnar bilen. Nåde dig om du måste titta på den stora skärmen i mitten av instrumentpanelen i några sekunder (vilket man måste, för där styr man allt och ändrar alla inställningar). ”Observera trafiken!” uppmanas med ett myndigt plingande.

Man måste ta en paus efter 90 minuter annars varnar bilen. ”Du är trött, ta en paus!” beordrar bilen dig.

Man får inte sätta farthållaren på 115 km/h om det står 110 på skylten. Bilen bestämmer att du ska köra i 110 km/h och saktar ner när den får syn på en skylt. Bilen hittade också skyltar som inte fanns, den fick för sig att bromsa ner helt omotiverat några gånger.

Om man körde över skyltad hastighet utan att farthållaren var aktiverad varnade bilen, förvisso bromsade den inte in av sig själv i det läget.

Det går att stänga av det mesta av detta så att man får bestämma själv. Men det måste man göra varje gång bilen startas. Det gick att lägga till genvägar på skärmen så att man kom åt inställningarna snabbt, så det var ju en bra grej. Men när man tog ögonen från vägen i tre sekunder (man har ju ett öga på vägen ändå i periferin men det duger inte enligt bilen) för att stänga av allting så hinner ändå bilen varna: ”Observera trafiken!” en sista gång innan man får tyst på fanskapet.

Så, ja, nya bilar har blivit outhärdliga på det sättet. Och värre kommer det bli.
Citera
2026-07-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
”Du är trött, ta en paus!” beordrar bilen dig.

Man får inte sätta farthållaren på 115 km/h om det står 110 på skylten. Bilen bestämmer att du ska köra i 110 km/h och saktar ner när den får syn på en skylt. Bilen hittade också skyltar som inte fanns, den fick för sig att bromsa ner helt omotiverat några gånger.

Om man körde över skyltad hastighet utan att farthållaren var aktiverad varnade bilen, förvisso bromsade den inte in av sig själv i det läget.

Så, ja, nya bilar har blivit outhärdliga på det sättet. Och värre kommer det bli.
Kommer osökt att tänka på Maximum Overdrive, när maskinerna glömmer vem som byggde dem.
Låt oss hoppas att det inte går lika långt som i storyn. Kuta för sitt liv över gräsmattor och torg med en självkörande långtradare efter sig. Småjobbigt.
Citera
2026-07-09, 22:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om man lägger 5min när man sätter sig i bilen 1a gången, så kan man gå in i menyerna och stänga av det mesta av det, om inte allt.

Förstörde jag det roliga i tråden nu?
På nyare bilar måste man stänga av de här funktionerna VARJE gång man startar. På ännu nyare går de inte att stänga av alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in