2026-08-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Pipljud kan absolut fylla en funktion men de ska vara frivilliga. Som tur är så har man fortfarande valet att välja en äldre analog bil helt utan pipljud. Jag har nästan bara kört såna bilar eftersom jag gillar äldre bilar.

Vill man köra en ny robotbil med massa påtvingade funktioner får man göra det. Tyvärr går det åt det hållet att dessa bilar så småningom kommer att ta över marknaden helt men det tror jag kommer inträffa efter min död.

Så du kör veteranbilar då t ex varning för bilbälte med pip/signal funnits i en massa år….

Tror du att piloter får välja alla varningar och signaler helt efter eget behag? Om inte, varför?
Citera
2026-08-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Har jag betalat en stor summa pengar för en bil som EU har tvingat på en massa säkerhetssystem så ska det naturligtvis fungera. Inte hitta på egna hyss!

Då ska du helt enkelt inte ha nånting alls, då i princip inget är utan begränsningar och kan ge felfunktion vid visa situationer etc. Det gäller alla de bilar du har nu och någonsin haft.

Som jag sagt flera gånger i tråden så är det du och vissa andra håller på med bara tramsig gnällande, från folk som inte klarar av att lära sig att inte irriteras för vad som oftast är skitsaker.
Och är för veka i händerna så de upplever t ex filhållningsassistenten som ett plötsligt överfall med världsmästaren i armbrytning….

Patetiskt gnällande om du frågar mig…

Ja, de första gångerna kan det upplevas märkligt och lite skumt, överraskande, men man vänjer sig och jag tänker inte längre på att det ibland stretar till lite i ratten, jag bara fortsätter styra dit jag vill, no problems, och inte krävs det krafter som får knogarna att vitna heller, ett normalt grepp i ratten bara.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-26 kl. 14:18.
Citera
2026-08-26, 14:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du kör veteranbilar då t ex varning för bilbälte med pip/signal funnits i en massa år….

Tror du att piloter får välja alla varningar och signaler helt efter eget behag? Om inte, varför?

Jag har mest kört veteranare i mitt liv ja.

När det gäller yrkestrafik så har jag större förståelse för att säkerheten är högre ställd.

Och som sagt - om du vill ha massa pipljud i din bil är det upp till dig men jag vill inte ha det.
Citera
2026-08-26, 16:37
Medlem
Citat:
Jag har mest kört veteranare i mitt liv ja.

När det gäller yrkestrafik så har jag större förståelse för att säkerheten är högre ställd.

Och som sagt - om du vill ha massa pipljud i din bil är det upp till dig men jag vill inte ha det.

Då ljudliga varningssignaler började komma på bilar redan på tidigt 70tal, så känns det osannolikt att du skulle klarat dig undan från det. Men du kanske bara haft bilar från typ 60talet och äldre….?

Varför skulle vi avsiktligt tulla på säkerheten bara för att det inte yrkestrafik…?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-26 kl. 16:42.
Citera
2026-08-26, 16:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Då ljudliga varningssignaler började komma på bilar redan på tidigt 70tal, så känns det osannolikt att du skulle klarat dig undan från det. Men du kanske bara haft bilar från typ 60talet och äldre….?

Varför skulle vi avsiktligt tulla på säkerheten bara för att det inte yrkestrafik…?

Haft flera bilar från 70- och 80-talen och det har varit noll pipljud i dem.

Som sagt - vill du har pipljud i din bil så kör hårt men jag vill inte det. Jag tror på individuell frihet där du får bestämma över ditt liv och jag får bestämma över mitt.
Citera
2026-08-26, 16:54
Medlem
Citat:
Och i den mån de finns så är det i alla fall i väsentligt mindre grad. Min bil piper om man öppnar dörren med lyset på och avstängd motor. Något annat pip har jag inte märkt av. Helt klart hanterbart. Och då är den från slutet av 90-talet.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-26 kl. 16:57.
Citera
2026-08-26, 17:07
Medlem
Citat:

Som sagt - vill du har pipljud i din bil så kör hårt men jag vill inte det. Jag tror på individuell frihet där du får bestämma över ditt liv och jag får bestämma över mitt.

Individuell frihet får trots allt läggas åt sidan för lagar och regler som har med t ex alla trafikanters säkerhet att göra. Annars kan man ju lika gärna hävda att man ska ha frihet att välja färger och placering hur man vill efter eget behag på bilens strålkastare, bakljus, DLR, blinkers etc etc. Varje enskild individs frihet och kreativitet är viktigare än att olika förare ska känna igen sig och lättare förstå om de kör olika bilar.

Eller andra varningar i förarmiljön. För varje egen individs frihet ska väga tyngre än att man av säkerhetsskäl strävar mot en så enhetlig utformning av t ex förarmiljön reglage och indikeringar, varningar etc. Kalle boi kanske inte gillar rosa lampa för helljus varning, och sätter dit en rosa istället. Och varför ska inte folk få välja gröna varningsfärger på viktiga varningar….?
Citera
2026-08-26, 17:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Individuell frihet får trots allt läggas åt sidan för lagar och regler som har med t ex alla trafikanters säkerhet att göra. Annars kan man ju lika gärna hävda att man ska ha frihet att välja färger och placering hur man vill efter eget behag på bilens strålkastare, bakljus, DLR, blinkers etc etc. Varje enskild individs frihet och kreativitet är viktigare än att olika förare ska känna igen sig och lättare förstå om de kör olika bilar.

Eller andra varningar i förarmiljön. För varje egen individs frihet ska väga tyngre än att man av säkerhetsskäl strävar mot en så enhetlig utformning av t ex förarmiljön reglage och indikeringar, varningar etc. Kalle boi kanske inte gillar rosa lampa för helljus varning, och sätter dit en rosa istället. Och varför ska inte folk få välja gröna varningsfärger på viktiga varningar….?

Än så länge är det i alla fall fullt lagligt att välja en äldre analog bil utan pipljud och det gör jag. Du får göra vad du vill.
Citera
2026-08-26, 17:22
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Fast med din logik så skulle vi inte ha några säkerhetssystem alls i bilarna för det finns inte ett enda säkerhetssystem som är utan begränsningar och alltid funkar 100% korrekt etc.

Hur kan det komma sig att miljontals människor dagligen kör bil på liknande vägar som dig och klarar det utan att gny som barn för att nåt system ibland kan påverka ratten en smula. Det finns nämligen inte ett enda sådant system som brutalt drar i ratten så att förarens egen input körs över.

Kanske vissa har för svårt för sig att lära sig förstå och behärska sin bils funktioner, och istället bara skyller sina egna brister på bilen…?

Ofta mer farliga vad de hjälper…? Har du seriös statistik på det eller är det bara dina fördomars tyckande som ”vetenskaplig” grund…?

Jag har kört med filassistans på min bil i snart 20k mil och testar ibland att slå av det, och märker faktiskt i ten större skillnad och kan lätt glömma bort om det är aktivt eller inte. Det gör sitt jobb generellt sett så bra att jag inte ens tänker på att det jobbar. Har även testat ett gäng andra olika bilar med samma typ av system, och märker ingen större skillnad mellan dem. Jag vänjer mig på kort tid hur de jobbar och upplever dem generellt sett som positiva,moch de få gånger de gör lite knasiga saker stör inte mig.

Är det inte lite upp till dig att bestämma gir du ska agera och reagera…?

Men mig, och många andra, stör det som fan när fanskapet rycker i ratten. Om man hade fått aktivera den själv hade det ju inte varit några problem, det störande är ju att skitsystemet aktiveras automatiskt varje gång motorn startar. Det är ingen brist att köra bekvämt, det är däremot en brist att ha ett system som överkorrigerar helt i onödan i 99,99999999% av fallen.
Citera
2026-08-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Men mig, och många andra, stör det som fan när fanskapet rycker i ratten. Om man hade fått aktivera den själv hade det ju inte varit några problem, det störande är ju att skitsystemet aktiveras automatiskt varje gång motorn startar. Det är ingen brist att köra bekvämt, det är däremot en brist att ha ett system som överkorrigerar helt i onödan i 99,99999999% av fallen.

Jag är helt övertygad om att du skriver i affekt, att känslorna skapar dina påståenden, för de är extremt överdrivna….

Tror du på allvar att biltillverkarna, Bosch etc som är med och utvecklar och testar fram dessa system, liksom trafiksäkerhetsmyndigheter etc, skulle godkänna dessa system om de var så urusla som ni gnällspikar försöker inbilla oss…?
Citera
2026-08-26, 17:40
Medlem
2x4femtums avatar
Citat:

Ja tänk om de kunde vilka liv som skulle sparats av dåliga "självkörande" flygplan.

Läs på om tex Boeing 737 och deras Mcas.
Citera
2026-08-26, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2x4femtum
Ja tänk om de kunde vilka liv som skulle sparats av dåliga "självkörande" flygplan.

Läs på om tex Boeing 737 och deras Mcas.

Vad har problem med ett specifikt flygplan med trådens sak att göra?

Tror du säkerheten gagnas om alla kan och får göra lite hur de vill med viktiga säkerhetssystem och dessa varningar etc….?

Fundera på hur utvecklingen av flygplanens säkerhetssystem och hjälpsystem för piloterna sett ut de senaste säg 40-50 åren och hur det påverkat olycksstatistiken generellt sett. Tror du flygsäkerheten blivit så hög som den trots allt är för att piloterna kan laja med flygplanens säkerhetssystem lite som de vill, utan regler etc att följa? Bara deaktivera om det är nåt de tycker irriterar…..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in