2026-07-11, 17:30
Medlem
Tänk på att Örjan tillhör en generation där man mer kallade detta för "Pojk-streck"...
Citera
2026-07-11, 17:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Hur mår den misshandlade kvinnan. Är hon hemma eller på sjukhus...?

Hon behövde aldrig uppsöka sjukhus eftersom skadorna bedömdes som ringa. Däremot dokumenterade polisen rivmärken och rodnad på hennes handled. När polisen senare anträffade Örjan uppgav han att han inte mindes något samtidigt som han förnekade brott. Mot bakgrund av detta hade det varit rimligt att han fördes till psykiatrisk bedömning för att fastställa hans sinnesnärvaro.
Citera
2026-07-11, 17:41
Avstängd
Jag menar inte att försvara hans handlingar men det är möjligt att hans problematik har rötter i hans uppväxt, särskilt i relationen till hans mor och hur hon behandlade honom som barn. Sådana erfarenheter kan bidra till att forma en inre konflikt, där negativa känslor som vrede och hat gradvis byggs upp och påverkar beteendet i vuxen ålder.
Det som framstår som särskilt anmärkningsvärt är att han som vuxen inte verkar ha sökt hjälp för sina svårigheter och det kan tyda på bristande självinsikt, förnekelse eller en oförmåga att identifiera och hantera sina egna känslor och impulser. Inom psykologin talar man ibland om hur tidiga relationella trauman kan leda till svårigheter med känsloreglering och ansvarstagande senare i livet.
Citera
2026-07-11, 17:46
Avstängd
Jag hoppas att åklagaren, när rättegången inleds, tar upp frågor om hans barndom, särskilt hans relation till sin mor. Det skulle inte förvåna mig om han förlorar kontrollen i rättssalen och reagerar starkt, till exempel genom att rikta sin ilska mot åklagaren.
Citera
2026-07-11, 17:53
Medlem
Timeouts avatar
För er som inte orkar läsa fupen på 33 sidor och försvarar svinet Örjan Ramberg. Del 1.
Örjan vet mer än väl att dom inte har tidningar för han har frågat efter det tidigare.

Länk till fup och stämningsansökan. https://gofile.io/d/TnC7JY

Fup sidan 17 Förhör med C***a
Kan du berätta om händelsen där du arbetar?
Jag är vid köket och hör konversation, jag ser att Örjan kommit till butiken. Jag vet att han är kund och kan vara arrogant.
Jag känner också till att Örjan bor i närheten och brukar ibland ilskna till och ha ett arrogant och otrevligt sätt.
Örjan frågar om saker och ting. T**e som arbetar i butiken får ta emot en avhyvling som att det hon säger är skitsnack. Det handlar om att vi inte har tidningar.
T***e säger att du behöver inte prata så mot mig och Örjan gapar och skriker och blir svart i ögonen.

Josefin, min chef, kommer fram och säger artigt och trevligt "hur står det till" och då svarar Örjan med att ha klagomål på T***e.
"Vad är det för anställd du har". Josefin är bara trevligt och säger att det är den bästa och är mer bestämd då hon säger "jag vill att du går ut".
Jag ser att det ser ut som att Örjan skall dra en loska men gör inte det.
Josefin, min chef, visar med hela handen och med bestämt kroppsspråk, att hon inte viker ner sig. Nu börjar jag bli lite stressad.

Din chef har situationen under kontroll och motar ut Örjan genom att vara ivägen?
Ja, nu är Örjan vid ena dörren på väg ut då Josefin bestämt ser till att Örjan lämnar butiken.
De är nära dörren. Örjan är på väg att göra ett utfall. En kund reagerar då inifrån och säger mot Örjan "skall du slå en kvinna" men Josefin är bestämd och har kontroll på situationen.
Kunden och Örjan hindras från hamna i konflikt.

Örjan är utanför och är på väg till den andra dörren. Jag får panik och säger att jag ringer 112, Josefin ser till att Örjan inte kommer in och det sker något vid dörröppningen som jag inte ser. Jag ser inte situationen för dörren är i vägen för mitt synfält.
Min chef, Josefin är halvvägs utanför och jag går emot händelsen och informerar att jag ringt 112 och att polis är på väg för att lugna ner situationen, jag säger det så att både Josefin och Örjan skall uppfatta det.

Fup sidan 20 Kompletterande för hör med C***a
Hon berättade att mannen som hon kände igen som Örjan hade kommit till hennes arbetsplats Skroten deli för att handla lite. Väl där hade han gått fram till kassan där både C***a och hennes kollega T***e stod placerade. Hon berättade att de båda hade hälsat trevligt på Örjan då han varit där tidigare.
På fråga om hur Örjan brukar vara mot personalen svarade hon att han är nonchalant i sin natur och de känner inte åh va härligt när han kommer utan de är på tårna.

Hon berättade att Örjan är burdus men att han varit trevlig mot henne och inte ställt till det.
Hon upplever inte Örjan som "jättemysig" och "känslan är här är jag och jag gör som jag känner".
På fråga om hur Örjans sinnesstämning var svarade hon att hon inte tror Örjan var påverkad.
Hon upplevde att hon brukade kunna se det, utan den här dagen var han "ganska vanlig i sig själv".

C***a berättade att om Örjan får höra något som inte passar så tar det snurr.
På fråga om hur ofta han brukade komma dit svarade C***a att han brukade komma ungefär en gång var tredje månad för att handla.
Just den här dagen hade han plockat ihop lite varor, lagt upp på disken och frågat T***e nonchalant "ni har väl fortfarande inga dagstidningar".

C***a berättade att Örjan frågat om tidningar tidigare men fått som svar att dem inte har det.
Den här dagen hade T***e svarat Örjan något i stil med, nä vi har ju inte det. Vi har nämligen inte underlag för det eftersom folk inte frågar efter tidningar längre varpå Örjan hade tänt till, höjt rösten och rutit ifrån med något i stil med det är ett jäkla skitsnack.

C***a berättade att T**e skall ha sagt till Örjan om att inte skrika och höja rösten åt henne varpå det hade gjort Örjan tokig och förbannad och upplevts som "Vem fan är du som säger åt mig".
C***a berättade att Örjan fortsatt skrika och T***e hade återigen sagt åt honom att sluta med det där.
På fråga var C***a befann sig då svarade hon ungefär en halvmeter kanske, strax bakom kollegan T***e.

Örjan hade frågat om T**e var ny på jobbet och i samband med detta hade deras chef Josefin, som hört alltsammans, kommit och ställt sig vid kassan.
Josefin hade sagt hej till Örjan och frågat vad som hade hänt varpå Örjan hade frågat något i stil med är det här din jäkla anställd. Josefin hade då svarat att det här är en av de bästa.

C***a berättade att Josefin upprepade gånger hade bett Örjan gå genom att säga jag vill att du går nu.
Örjan hade då blivit förbannad och harklat sig för att sedan göra vad C***a beskrev som spottljudet och lossats spotta mot golvet.
T***e hade ryckt till i hela kroppen för hon trodde verkligen att han skulle spotta.
C***a berättade att Josefin som nu stått näsa mot näsa mot Örjan återigen säger att du får gå härifrån nu och till slut hade Örjan tagit sina varor och gått mot dörren.

På fråga om avståndet svarade C***a att det skedde vid kassan.
Örjan hade stått så nära man kunde och kollegorna hade stått på andra sidan ungefär en meter ifrån.
På fråga om hur C***a upplevde Örjans kroppsspråk svarade hon att han är ju lång och bröstar upp sig, skriker och spottar.
Det blir ju hotfullt och hotfullt att bete sig så över huvud taget. Örjan hade pekat på T***e och visat med hela kroppen "vad är det här för jävla idiot".
C***a upplevde det som att Örjan visade med hela kroppen att det var han som styrde.

Vidare berättade hon att Örjan varken sagt något hotfullt eller varit fysisk mot henne men hon kände sig ändå hotad vilket hon även trodde att de andra kände. Det enda som fanns i tankarna var att han skall ut.
Situationen kändes inte bra för vare sig kollegorna eller andra gäster. Det var en av anledningar till att hon ringde till polisen berättade C***a.
Citera
2026-07-11, 17:55
Medlem
Timeouts avatar
För er som inte orkar läsa fupen på 33 sidor och försvarar svinet Örjan Ramberg. Del 2.
Örjan vet mer än väl att dom inte har tidningar för han har frågat efter det tidigare.
Han var 77 år vid händelsen och full kapabel att både gå dit och gå därifrån själv utan hjälpmedel.
Han sprang dessutom runt från den ena dörren på uteserveringen till den andra. Han är ingen klen åldring.

Fup sidan 10.
Josefin ombeds att berätta fritt det hon kommer ihåg från dagen.
Josefin berättade att hon egentligen inte kommer ihåg några klockslag men att hon var på sin arbetsplats Skroten café den aktuella dagen.
Vid tidpunkten för händelsen befann hon sig på uteserveringen då hon plötsligt hörde att någon skrek inifrån caféet.
Båda dörrarna ut var öppna så hon hörde tydligt vad som pågick därinne.

Josefin berättade att hon gick tillbaka in i lokalen och fick då se en upprörd man som stod och vevade med armarna vid kassan.
Josefin konfronterade mannen och sa åt honom att jag vill att du går och du har ingen rätt att vara här.
Josefin berättade att hon kom in i situationen när mannen var väldigt arg och att det inte skulle förvåna henne om han var påverkad av alkohol.
Inte så att han raglade men hon upplevde att mannen ville provocera.
Josefin upplevde även kroppsspråket som väldigt hotfullt och sa att det kanske beror på att de andra tjejerna "strukit medhårs" när han varit där tidigare och aldrig bett honom gå.

Josefin tror att mannen nog blev väldigt ställd när han blev tillsagd att lämna och säger att hon inte kan minnas om hon sett honom på arbetet förut.
På fråga om Josefin har någon uppfattning om hur han brukar vara mot personal svarade hon att han brukar vara otrevlig men inte hotfull.
När Josefin gick runt kassan i riktning mot mannen för att konfrontera honom tog han sats och gjorde spottljudet flera gånger.
Josefin berättade att hon dock inte såg om han faktiskt spottade.

Hon ställde sig vid dörren in till caféet och sa åt mannen att gå samtidigt som hon markerade tydligt med handen mot dörren.
Mannen backade då och på fråga om hur nära de stod varandra svarade Josefin att de var ruskigt nära, bara några decimeter.
Josefin beskrev det som att de stod näsa mot näsa mot varandra men att mannen var lite längre än henne.

Mannen hade fortsatt gasta och skrika men Josefin hade försökt hålla lugnet. En annan gäst hade då valt att lägga sig i vilket hade eskalerat situationen. Josefin berättade att mannen då gjorde utfall mot den andra gästen genom att sträcka sig över henne.
Josefins kollega C***a hade varit verbal mot mannen i samband med detta och skrikit du får inte slå henne flera gånger samt att han skulle sluta för att polis skulle tillkallas.

På fråga vad som hände då svarade Josefin att mannen backade ut ur lokalen och sprang bort mot vänstra dörren på caféet.
Josefin följde honom på insidan bort till dörren där hon sagt att han inte var trevlig och förklarat att jag bestämmer vem som skall komma in här och du är inte välkommen.

Josefin berättade att mannen tog tag hårt runt hennes vänstra handled vilket hade gjort henne panikslagen och paralyserad.
Josefin ska då ha sagt något i stil med du gör illa mig jag vill att du släpper varpå mannen svarat något i stil med det är det som är meningen.
Mannen hade även uttryckt något som Josefin upplever som kvinnoförnedrande till henne som kvinna, inte personligen.
Hon minns inte ordagrant men det var något i stil med att han skulle sätta henne på plats.
Josefins känsla var att mannen var ute efter att göra henne livrädd.

På fråga om hur mannen greppade tag svarade Josefin att greppet kom från ovansidan av handleden och naglarna hade gått in i armens undersida på samma sida som handflatan.
Avståndet mellan dem hade varit jättenära och handleden hade varit placerad rakt ner utmed kroppen.
Josefin upplevde att greppet varade i 30 sekunder till en minut men det kändes som en evighet och under tiden hade hans skrikande övergått till ett leende. Josefin beskrev det som om han njöt och hade kommit dit han ville.
Greppet var så pass hårt att hon varken kunde slita sig eller slå sig loss.

Situationen hade varit svår att hantera då personalen var i underläge.
Josefin upplevde att kollegan C***a fick mannen att lämna caféet genom att säga polisen kommer eftersom han släppte taget om henne och gick iväg i riktning mot Gröna Lund.

Josefin berättade att polisen inte var på väg men upplevde att C***a hade slut på andra saker att säga och ropade det istället.
Josefin tror kanske att någon försökte avbryta situationen men att den personen inte hade sett att mannen greppade tag om handleden då de stod så nära.

När mannen hade lämnat backade Josefin in i caféet, höll sig för armen och satte sig ner medan C***a hade pratat med polis.
Josefin såg att naglarna hade gått genom skinnet och samtidigt orsakade rodnad. Lite senare under dagen hade det kommit fram blåmärken.
Josefin beskrev att både hon och C***a hade varit skärrade och rädda.

Örjan gör som vanligt i förhöret. Han minns inget och har inte varit där.
Citera
2026-07-11, 18:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
För er som inte orkar läsa fupen på 33 sidor och försvarar svinet Örjan Ramberg. Del 2.
Han var 77 år vid händelsen och full kapabel att både gå dit och gå därifrån själv utan hjälpmedel.
Han sprang dessutom runt från den ena dörren på uteserveringen till den andra. Han är ingen klen åldring.

Fup sidan 10.
Josefin berättade att hon egentligen inte kommer ihåg några klockslag men att hon var på sin arbetsplats Skroten café den aktuella dagen.
Vid tidpunkten för händelsen befann hon sig på uteserveringen då hon plötsligt hörde att någon skrek inifrån caféet.

Josefin berättade att hon gick tillbaka in i lokalen och fick då se en upprörd man som stod och vevade med armarna vid kassan.
Josefin konfronterade mannen och sa åt honom att jag vill att du går och du har ingen rätt att vara här.
Josefin berättade att hon kom in i situationen när mannen var väldigt arg och att det inte skulle förvåna henne om han var påverkad av alkohol.
Josefin upplevde även kroppsspråket som väldigt hotfullt och sa att det kanske beror på att de andra tjejerna "strukit medhårs" när han varit där tidigare och aldrig bett honom gå.

Josefin tror att mannen nog blev väldigt ställd när han blev tillsagd att lämna och säger att hon inte kan minnas om hon sett honom på arbetet förut.
På fråga om Josefin har någon uppfattning om hur han brukar vara mot personal svarade hon att han brukar vara otrevlig men inte hotfull.
När Josefin gick runt kassan i riktning mot mannen för att konfrontera honom tog han sats och gjorde spottljudet flera gånger.

Hon ställde sig vid dörren in till caféet och sa åt mannen att gå samtidigt som hon markerade tydligt med handen mot dörren.
Mannen backade då och på fråga om hur nära de stod varandra svarade Josefin att de var ruskigt nära, bara några decimeter.
Josefin beskrev det som att de stod näsa mot näsa mot varandra men att mannen var lite längre än henne.

Mannen hade fortsatt gasta och skrika men Josefin hade försökt hålla lugnet. En annan gäst hade då valt att lägga sig i vilket hade eskalerat situationen. Josefin berättade att mannen då gjorde utfall mot den andra gästen genom att sträcka sig över henne.
Josefins kollega C***a hade varit verbal mot mannen i samband med detta och skrikit du får inte slå henne flera gånger samt att han skulle sluta för att polis skulle tillkallas.

På fråga vad som hände då svarade Josefin att mannen backade ut ur lokalen och sprang bort mot vänstra dörren på caféet.
Josefin följde honom på insidan bort till dörren där hon sagt att han inte var trevlig och förklarat att jag bestämmer vem som skall komma in här och du är inte välkommen.

Josefin berättade att mannen tog tag hårt runt hennes vänstra handled vilket hade gjort henne panikslagen och paralyserad.
Josefin ska då ha sagt något i stil med du gör illa mig jag vill att du släpper varpå mannen svarat något i stil med det är det som är meningen.
Mannen hade även uttryckt något som Josefin upplever som kvinnoförnedrande till henne som kvinna, inte personligen.
Hon minns inte ordagrant men det var något i stil med att han skulle sätta henne på plats.

På fråga om hur mannen greppade tag svarade Josefin att greppet kom från ovansidan av handleden och naglarna hade gått in i armens undersida på samma sida som handflatan.
Avståndet mellan dem hade varit jättenära och handleden hade varit placerad rakt ner utmed kroppen.
Josefin upplevde att greppet varade i 30 sekunder till en minut men det kändes som en evighet och under tiden hade hans skrikande övergått till ett leende. Josefin beskrev det som om han njöt och hade kommit dit han ville.

Josefin upplevde att kollegan C***a fick mannen att lämna caféet genom att säga polisen kommer eftersom han släppte taget om henne och gick iväg i riktning mot Gröna Lund.

Josefin berättade att polisen inte var på väg men upplevde att C***a hade slut på andra saker att säga och ropade det istället.
Josefin tror kanske att någon försökte avbryta situationen men att den personen inte hade sett att mannen greppade tag om handleden då de stod så nära.

När mannen hade lämnat backade Josefin in i caféet, höll sig för armen och satte sig ner medan C***a hade pratat med polis.
Josefin såg att naglarna hade gått genom skinnet och samtidigt orsakade rodnad. Lite senare under dagen hade det kommit fram blåmärken.

Det som framgår av FUP:en ger en ganska tydlig bild av ett återkommande beteende, inte en enstaka händelse. Flera vittnen beskriver samma mönster: nonchalans, aggressivitet, upptrappning vid motstånd och ett kroppsspråk som upplevs som hotfullt. Det handlar alltså inte bara om en dålig dag, utan om ett sätt att bete sig som funnits där under en längre tid.
Att han dessutom själv uppger att han inte minns något, samtidigt som han förnekar allt, stärker snarare bilden av bristande ansvarstagande än något annat. Vittnesmålen är samstämmiga och detaljerade, vilket gör det svårt att avfärda det som missförstånd.
Det är också värt att säga som det är: Örjan har levt rövare under lång tid och många verkar ha sett mellan fingrarna med hans beteende. Kanske för att han är en offentlig person, kanske för att folk inte velat ta konflikten men sådant tenderar att eskalera när det aldrig får några konsekvenser.
Förhoppningsvis blir detta en vändpunkt där beteendet faktiskt får följder, både rättsligt och personligt.
Citera
2026-07-11, 18:26
Avstängd
Skroten Matbod & Deli, där händelsen inträffade, verkar ha en personalgrupp som till stor del består av kvinnor. Mot den bakgrunden kan man få intrycket att Örjan riktar sitt beteende mot personer han uppfattar som mindre benägna att göra motstånd, vilket i så fall tyder på ett selektivt och medvetet agerande.
Citera
2026-07-11, 18:51
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Fup sidan 10.

Jag tycker det finns goda skäl enligt nödvärnsrätten för Josefin att gett fanskapet ett karateslag med handflatan mot näsbenet.
Hans bostadsrättförening bör ju snarast se över hur hans vandel stämmer in med föreningens intressen.
Citera
2026-07-11, 19:31
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Skroten Matbod & Deli, där händelsen inträffade, verkar ha en personalgrupp som till stor del består av kvinnor. Mot den bakgrunden kan man få intrycket att Örjan riktar sitt beteende mot personer han uppfattar som mindre benägna att göra motstånd, vilket i så fall tyder på ett selektivt och medvetet agerande.
Det var bara kvinnor som jobbade på stället den dagen.
Den mannen som var 60+ som försökte stoppa Örjan blev han också aggressiv mot. Örjan såg väl honom som en vek motståndare också.
Synd att ingen yngre muskelknutte var på plats och la sig i...

Örjan är en skitstövel och har varit det i hela sitt liv.
Citera
2026-07-11, 19:48
Avstängd
Citat:
Det var bara kvinnor som jobbade på stället den dagen.
Den mannen som var 60+ som försökte stoppa Örjan blev han också aggressiv mot. Örjan såg väl honom som en vek motståndare också.
Synd att ingen yngre muskelknutte var på plats och la sig i...

Örjan är en skitstövel och har varit det i hela sitt liv.

Det stärker egentligen bilden av att det inte var en slump. Att det bara var kvinnor i personalen den dagen och att han dessutom gick upp i varv även mot en äldre man som försökte ingripa, pekar mer mot ett behov av kontroll och dominans än något annat.
Samtidigt får man intrycket av att han är ganska beräknande och att välja just ett mindre matställe där han varit tidigare och känner till miljön kan tyda på att han trott att han skulle kunna bete sig så här utan att det får några större konsekvenser, eller att hans problematik inte riktigt skulle synas utåt. Men där gick han fel den här gången.
Det här drabbade dessutom flera personer, inte bara Josefin, utan även personal och kunder som befann sig i situationen. Förhoppningsvis återspeglas det i påföljden. Ett par månaders fängelse hade inte varit orimligt med tanke på omständigheterna.
Citera
2026-07-11, 20:36
Medlem
En jävla skitstövel det där! Trodde inte han vågade visa sig ute längre, så lite förvånande att han drar runt ute på stan och beter sig som en rövhatt! Riktig loser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in