För er som inte orkar läsa fupen på 33 sidor och försvarar svinet Örjan Ramberg. Del 1.
Örjan vet mer än väl att dom inte har tidningar för han har frågat efter det tidigare.
Länk till fup och stämningsansökan. https://gofile.io/d/TnC7JY
Fup sidan 17 Förhör med C***a
Kan du berätta om händelsen där du arbetar?
Jag är vid köket och hör konversation, jag ser att Örjan kommit till butiken. Jag vet att han är kund och kan vara arrogant.
Jag känner också till att
Örjan bor i närheten och brukar ibland ilskna till och ha ett arrogant och otrevligt sätt.
Örjan frågar om saker och ting. T**e som arbetar i butiken får ta emot en avhyvling som att det hon säger är skitsnack. Det handlar om att vi inte har tidningar.
T***e säger att du behöver inte prata så mot mig och Örjan gapar och skriker och blir svart i ögonen.
Josefin, min chef, kommer fram och säger artigt och trevligt "hur står det till" och då svarar Örjan med att ha klagomål på T***e.
"Vad är det för anställd du har". Josefin är bara trevligt och säger att det är den bästa och är mer bestämd då hon säger "jag vill att du går ut".
Jag ser att det ser ut som att Örjan skall dra en loska men gör inte det.
Josefin, min chef, visar med hela handen och med bestämt kroppsspråk, att hon inte viker ner sig. Nu börjar jag bli lite stressad.
Din chef har situationen under kontroll och motar ut Örjan genom att vara ivägen?
Ja, nu är Örjan vid ena dörren på väg ut då Josefin bestämt ser till att Örjan lämnar butiken.
De är nära dörren.
Örjan är på väg att göra ett utfall. En kund reagerar då inifrån och säger mot Örjan "skall du slå en kvinna" men Josefin är bestämd och har kontroll på situationen.
Kunden och Örjan hindras från hamna i konflikt.
Örjan är utanför och är på väg till den andra dörren. Jag får panik och säger att jag ringer 112, Josefin ser till att Örjan inte kommer in och det sker något vid dörröppningen som jag inte ser. Jag ser inte situationen för dörren är i vägen för mitt synfält.
Min chef, Josefin är halvvägs utanför och jag går emot händelsen och informerar att jag ringt 112 och att polis är på väg för att lugna ner situationen, jag säger det så att både Josefin och Örjan skall uppfatta det.
Fup sidan 20 Kompletterande för hör med C***a
Hon berättade att mannen som hon kände igen som Örjan hade kommit till hennes arbetsplats Skroten deli för att handla lite. Väl där hade han gått fram till kassan där både C***a och hennes kollega T***e stod placerade. Hon berättade att de båda hade hälsat trevligt på Örjan då han varit där tidigare.
På fråga om hur Örjan brukar vara mot personalen svarade hon att han är nonchalant i sin natur och de känner inte åh va härligt när han kommer utan de är på tårna.
Hon berättade att Örjan är burdus men att han varit trevlig mot henne och inte ställt till det.
Hon upplever inte Örjan som "jättemysig" och "känslan är här är jag och jag gör som jag känner".
På fråga om hur Örjans sinnesstämning var svarade hon att hon inte tror Örjan var påverkad.
Hon upplevde att hon brukade kunna se det, utan den här dagen var han "ganska vanlig i sig själv".
C***a berättade att om Örjan får höra något som inte passar så tar det snurr.
På fråga om hur ofta han brukade komma dit svarade C***a att han brukade komma ungefär en gång var tredje månad för att handla.
Just den här dagen hade han plockat ihop lite varor, lagt upp på disken och frågat T***e nonchalant
"ni har väl fortfarande inga dagstidningar".
C***a berättade att Örjan frågat om tidningar tidigare men fått som svar att dem inte har det.
Den här dagen hade T***e svarat Örjan något i stil med, nä vi har ju inte det. Vi har nämligen inte underlag för det eftersom folk inte frågar efter tidningar längre varpå Örjan hade tänt till, höjt rösten och rutit ifrån med något i stil med det är ett jäkla skitsnack.
C***a berättade att T**e skall ha sagt till Örjan om att inte skrika och höja rösten åt henne varpå det hade gjort Örjan tokig och förbannad och upplevts som
"Vem fan är du som säger åt mig".
C***a berättade att Örjan fortsatt skrika och T***e hade återigen sagt åt honom att sluta med det där.
På fråga var C***a befann sig då svarade hon ungefär en halvmeter kanske, strax bakom kollegan T***e.
Örjan hade frågat om T**e var ny på jobbet och i samband med detta hade deras chef Josefin, som hört alltsammans, kommit och ställt sig vid kassan.
Josefin hade sagt hej till Örjan och frågat vad som hade hänt varpå Örjan hade frågat något i stil med är det här din jäkla anställd. Josefin hade då svarat att det här är en av de bästa.
C***a berättade att Josefin upprepade gånger hade bett Örjan gå genom att säga jag vill att du går nu.
Örjan hade då blivit förbannad och harklat sig för att sedan göra vad C***a beskrev som spottljudet och lossats spotta mot golvet.
T***e hade ryckt till i hela kroppen för hon trodde verkligen att han skulle spotta.
C***a berättade att Josefin som nu stått näsa mot näsa mot Örjan återigen säger att du får gå härifrån nu och till slut hade Örjan tagit sina varor och gått mot dörren.
På fråga om avståndet svarade C***a att det skedde vid kassan.
Örjan hade stått så nära man kunde och kollegorna hade stått på andra sidan ungefär en meter ifrån.
På fråga om hur C***a upplevde Örjans kroppsspråk svarade hon att han är ju lång och bröstar upp sig, skriker och spottar.
Det blir ju hotfullt och hotfullt att bete sig så över huvud taget. Örjan hade pekat på T***e och visat med hela kroppen "vad är det här för jävla idiot".
C***a upplevde det som att Örjan visade med hela kroppen att det var han som styrde.
Vidare berättade hon att Örjan varken sagt något hotfullt eller varit fysisk mot henne men hon kände sig ändå hotad vilket hon även trodde att de andra kände. Det enda som fanns i tankarna var att han skall ut.
Situationen kändes inte bra för vare sig kollegorna eller andra gäster. Det var en av anledningar till att hon ringde till polisen berättade C***a.