2026-07-06, 11:43
Medlem
Hej,

Jag har under senaste veckorna, nästan varje dag, sett spärrvakter och busschaufförer, samtliga med utländsk bakgrund, släppa in personer som ser ut som dem själva. Hur kommer det sig att dessa får behålla sina arbeten?

Obs. Detta är bara ett av problemen med kollektivtrafiken. Har även märkt att de som tar rygg och hoppar över spärren aldrig åker dit. Har även sett en stor ökning av fötter på sätet framför sig etc..
Citera
2026-07-06, 11:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vaddå menar du att spärrvakterna öppnat grind och släppt in eller menar du att de inte ingriper vid plankning?

De har instruktioner att inte ingripa. Inte därför de finns där. Inte deras jobb. Vansinnigt kan man väl tycka, men så är det.

Detsamma gäller bussförare. De ska uppmana folk att "blippa" men de ska inte gå i konfrontation fysiskt eller stoppa bussen pga att nån plankar. Det är de instruktioner de har.

//Tidigare anställd inom SL
Citera
2026-07-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Hej,

Jag har under senaste veckorna, nästan varje dag, sett spärrvakter och busschaufförer, samtliga med utländsk bakgrund, släppa in personer som ser ut som dem själva. Hur kommer det sig att dessa får behålla sina arbeten?

Obs. Detta är bara ett av problemen med kollektivtrafiken. Har även märkt att de som tar rygg och hoppar över spärren aldrig åker dit. Har även sett en stor ökning av fötter på sätet framför sig etc..

Det är knappast busschaufförernas och spärrvakternas jobb att se till att folk har giltiga biljetter så varför skulle de inte få behålla sina jobb? Sen vet jag inte hur SL-trafiken fungerar för de anställda men förr vill jag minnas att de åkte gratis om de har sina arbetsuniformer på sig, det kan ju handla om att tunnelbaneföraren ska avlösa en kollega eller vad som helst.

Antar att det är arbetskläder du syftar på när du skriver "personer som ser ut som dem själva".
Citera
2026-07-06, 12:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Sen vet jag inte hur SL-trafiken fungerar för de anställda men förr vill jag minnas att de åkte gratis om de har sina arbetsuniformer på sig, det kan ju handla om att tunnelbaneföraren ska avlösa en kollega eller vad som helst.

Nej det stämmer inte. Har det egentligen aldrig gjort men det fuskades mycket med det förr. Dock inte längre. Skattemyndigheten surar om folk får gratis resor till- och från jobbet utan att skatta för det...
Citera
2026-07-06, 12:19
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Hej,

Det är väktares- samt speciella kontrollanters uppgift.
Citera
2026-07-06, 12:33
Medlem
pn222jws avatar
Det är ett välkänt fenomen i T-banan. Jag tror även att dom släpper igenom helt vanliga svenskar som går tätt bredvid varandra, där den första har biljett.
Citera
2026-07-06, 12:42
Medlem
ja precis spärrvakter lyckas identifiera med bara blicken vilka som är från precis deras land i världen och då ger dom dessa människor en massa förmåner !!!

kan en moderator flytta tråden till konspirationsteorier
Citera
2026-07-06, 12:47
Medlem
Diamondgrits avatar
Spärrvakten är där för att sälja biljetter, inte för att ingripa vid plankning. Däremot får de (rent lagligen) göra det, men varför och ens hur? De sitter ju inne i hytten, innan de hunnit ut är ju plankaren redan borta.
Citera
2026-07-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vaddå menar du att spärrvakterna öppnat grind och släppt in eller menar du att de inte ingriper vid plankning?

De har instruktioner att inte ingripa. Inte därför de finns där. Inte deras jobb. Vansinnigt kan man väl tycka, men så är det.

Detsamma gäller bussförare. De ska uppmana folk att "blippa" men de ska inte gå i konfrontation fysiskt eller stoppa bussen pga att nån plankar. Det är de instruktioner de har.

//Tidigare anställd inom SL

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Spärrvakten är där för att sälja biljetter, inte för att ingripa vid plankning. Däremot får de (rent lagligen) göra det, men varför och ens hur? De sitter ju inne i hytten, innan de hunnit ut är ju plankaren redan borta.

Vilken del av ordet "spärrvakt" visar att det inte är deras jobb att vakta spärren?
Är det möjligen min svenska som är dålig?

PS!
Innan automatspärrarna infördes måste alla gå förbi spärrvakten och visa upp kort eller lösa biljett. Det var definitivt spärrvaktens jobb att vakta spärren.
Förut kontrollerade bussföraren biljetten och sålde också biljetter till den som inte hade. Var det inte då busschaufförens jobb att neka den som inte ville betala?
Vad är det som jag inte förstår?

PPS!
Både busschaufförer och spärrvakter sålde tidigare biljetter. På den tiden var tjänsten så kvalificerad att personen förväntades kunna känna till taxorna, kunna hantera biljetter och till och med räkna, hantera kontanter och redovisa kassan vid dagens slut! (Jösses! Det är få jobb som är så kvalificerade idag!)
Idag är spärrvakt hos SL tydligen referensen för det enklaste jobbet som finns på svenska arbetsmarknaden. Jag har inte någon källa på det, men det är vad jag hört i alla fall.

Om spärrvakten inte har någon uppgift att fylla och dessutom har instruktioner att inte ingripa, varför kan inte den ersättas av kameraövervakning?
Vilken ytterligare trygghet utgör då spärrvakten?
Citera
2026-07-06, 14:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vilken del av ordet "spärrvakt" visar att det inte är deras jobb att vakta spärren?
Är det möjligen min svenska som är dålig?

PS!
Innan automatspärrarna infördes måste alla gå förbi spärrvakten och visa upp kort eller lösa biljett. Det var definitivt spärrvaktens jobb att vakta spärren.
Förut kontrollerade bussföraren biljetten och sålde också biljetter till den som inte hade. Var det inte då busschaufförens jobb att neka den som inte ville betala?
Vad är det som jag inte förstår?

PPS!
Både busschaufförer och spärrvakter sålde tidigare biljetter. På den tiden var tjänsten så kvalificerad att personen förväntades kunna känna till taxorna, kunna hantera biljetter och till och med räkna, hantera kontanter och redovisa kassan vid dagens slut! (Jösses! Det är få jobb som är så kvalificerade idag!)
Idag är spärrvakt hos SL tydligen referensen för det enklaste jobbet som finns på svenska arbetsmarknaden. Jag har inte någon källa på det, men det är vad jag hört i alla fall.

Om spärrvakten inte har någon uppgift att fylla och dessutom har instruktioner att inte ingripa, varför kan inte den ersättas av kameraövervakning?
Vilken ytterligare trygghet utgör då spärrvakten?

Yrket heter egentligen inte spärrvakt längre utan stationsvärd.

Övriga frågor får du ställa till Region Stockholms politiker och SL.

Men det handlar givetvis om "det nya samhället" och att man inte kan kräva att lågavlönade riskerar sina liv på jobbet...
Citera
2026-07-06, 17:14
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det är praktisk vardagspolitik i Lenins efterföljd.

Kamrater, som säljer sitt arbete till arbetsköparen S L och dess vasaller har ett högre och ideologiskt syfte med vad de gör och inte gör en arbetsdag.

Syndickalisterna, står i frontlinjen för ett samhalle där somligt är tänkt omdanas radikalt.

Plankanu är inte opolitiska, fast svennebanan förstås snyggt intalats det är bussiga ungdomar.

vadå plankade goatie på tåget stockholm petersburg
Citera
2026-07-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är knappast busschaufförernas och spärrvakternas jobb att se till att folk har giltiga biljetter så varför skulle de inte få behålla sina jobb? Sen vet jag inte hur SL-trafiken fungerar för de anställda men förr vill jag minnas att de åkte gratis om de har sina arbetsuniformer på sig, det kan ju handla om att tunnelbaneföraren ska avlösa en kollega eller vad som helst.

Antar att det är arbetskläder du syftar på när du skriver "personer som ser ut som dem själva".

Det jag menar är att någon går upp till spärren/på bussen i civila kläder. Ofta av samma etnicitet som busschauffören eller spärrvakten, säger några ord, varpå personen i fråga släpps in utan att betala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in