2026-07-06, 22:21
Medlem
Tranquility Bass avatar
För att det inte ingår i deras arbetsuppgifter att fånga plankare, det finns det annan personal för. En "spärrvakt" får heller inte lämna kuren obemannad hur som helst så det skulle vara svårt att jaga efter en plankare och samtidigt se till att kuren är bemannad.
Citera
2026-07-07, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Det jag menar är att någon går upp till spärren/på bussen i civila kläder. Ofta av samma etnicitet som busschauffören eller spärrvakten, säger några ord, varpå personen i fråga släpps in utan att betala.

Är det en större tunnelbanestation du brukar stå och hänga vid eller en mindre? Hur många plankare ser du under en typisk dag?

Sen förtäljer inte historien om etniciteten skiftar mellan spärrvakterna, om den gör det... Skiftar då etniciteten på plankarna också? Typ att det bara är japaner som plankar om en japan jobbar och sen om det är en norrman så flockas plankare med lusekoftor och turskidor.
Citera
2026-07-07, 08:52
Medlem
Citat:
Det jag menar är att någon går upp till spärren/på bussen i civila kläder. Ofta av samma etnicitet som busschauffören eller spärrvakten, säger några ord, varpå personen i fråga släpps in utan att betala.
Du sitter alltid närmast chauffören? Eller står länge vid spärren och kollar? Och vet deras etnicitet?
Citera
2026-07-07, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vilken del av ordet "spärrvakt" visar att det inte är deras jobb att vakta spärren?
Är det möjligen min svenska som är dålig?

PS!
Innan automatspärrarna infördes måste alla gå förbi spärrvakten och visa upp kort eller lösa biljett. Det var definitivt spärrvaktens jobb att vakta spärren.
Förut kontrollerade bussföraren biljetten och sålde också biljetter till den som inte hade. Var det inte då busschaufförens jobb att neka den som inte ville betala?
Vad är det som jag inte förstår?

PPS!
Både busschaufförer och spärrvakter sålde tidigare biljetter. På den tiden var tjänsten så kvalificerad att personen förväntades kunna känna till taxorna, kunna hantera biljetter och till och med räkna, hantera kontanter och redovisa kassan vid dagens slut! (Jösses! Det är få jobb som är så kvalificerade idag!)
Idag är spärrvakt hos SL tydligen referensen för det enklaste jobbet som finns på svenska arbetsmarknaden. Jag har inte någon källa på det, men det är vad jag hört i alla fall.

Om spärrvakten inte har någon uppgift att fylla och dessutom har instruktioner att inte ingripa, varför kan inte den ersättas av kameraövervakning?
Vilken ytterligare trygghet utgör då spärrvakten?
Påstås att när man provade att ta bort spärrarna på en station ökade stölderna i närmaste butik, för att det går fortare att springa till tåget. Och en pendeltågsstation utan spärrvakt blev sönderslagen, måste införas igen.
När jag var spärrvakt på 60-talet, tror jag instruktionen var att ringa vakt. Men hade väl inte hunnit komma.
Citera
2026-07-07, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Påstås att när man provade att ta bort spärrarna på en station ökade stölderna i närmaste butik, för att det går fortare att springa till tåget. Och en pendeltågsstation utan spärrvakt blev sönderslagen, måste införas igen.
När jag var spärrvakt på 60-talet, tror jag instruktionen var att ringa vakt. Men hade väl inte hunnit komma.

Problemet kanske aldrig kommer få en lösning. I våras såg jag ett pensionärspar, kanske kring 80, ljushyade och med "svenskt" utseende, planka på Stockholm C. Jag blev faktiskt väldigt förvånad, men dåliga vanor sprider sig tydligen.

Jag antar att man kan ta bort spärrar och spärrvakter och biljettkontroller och allt annat som har samband med det, och göra kollektivresandet helt gratis. Eftersom 50% av hela kostnaden redan nu täcks av skattebetalarna så kanske man åtminstone kan skära bort den del som inte behövs direkt för att genomföra trafiken (dvs bara behålla fordon, förare, busskurer etc) och hyra ut de f.d. biljetthallarna till någon driftig företagare. Och ta kvarvarande kostnad på skattsedeln istället.
Det blir dyrare, men då är det i alla fall "rättvist" (dvs de som jobbar betalar för sig och för alla andra via skattsedeln). Eventuellt kan man då hyra fler väktare eller andra som har befogenhet att avhysa störande.

SL påstår att bara 1,9% av resenärerna saknar giltigt färdbevis. Jag vet inte hur man kommit fram till denna siffra, men när jag själv försökt räkna så är det högre än så. Till och med så att man redan innan resenären kommit fram till spärren med en realtivt hög sannolikhet kan se vem som kommer försöka smita in utan att betala. Och vid slumpmässig biljettkontroll har väl kontrollanten inte ens rätt att kvarhålla personen ifall den inte kan visa upp färdbiljett?

Personligen tycker jag att man borde införa zon-systemet igen. Dvs att den som nyttjar mest kollektivtrafik betalar mer än den som bara skall åka två hållplatser.
Som ett mellanting skulle man kanske kunna göra de centrala delarna avgiftsfria. Per resenär är det billigare att hålla trafiken rullande i city och närförort än att köra halvtomma bussar i periferin. Och även den som bor långt utanför stan skulle ju ha samma tillgång till gratis kollektivtrafik inom de centrala delarna. Det skulle bara vara resorna in och ut som då skulle vara avgiftsbelagda. Och tänk vad det skulle göra för att minska biltrafik och trängsel i de avgiftsfria områdena! Ren miljöpolitik!
Citera
2026-07-07, 15:28
Medlem
Citat:
Hej,

Jag har under senaste veckorna, nästan varje dag, sett spärrvakter och busschaufförer, samtliga med utländsk bakgrund, släppa in personer som ser ut som dem själva. Hur kommer det sig att dessa får behålla sina arbeten?

Obs. Detta är bara ett av problemen med kollektivtrafiken. Har även märkt att de som tar rygg och hoppar över spärren aldrig åker dit. Har även sett en stor ökning av fötter på sätet framför sig etc..

Det varierar, är min uppfattning, hurvida tex. Den som kör bussen vill tjafsa med den som inte har giltig biljett. En del varnar passageraren bara utifall kontrollant kommer ombord. En del tjafsar. En del kollar eller ter sig obrydd. Handlar mest om att komma i tid med bussen, tror jag. Sen iof tror jag som andra skrivit. Vad står i deras riktlinjer och säkerhet? Ska dom stoppa? Eller är det biljettkontrollanter/ordningssvakters jobb?

Men man kan fråga sig själv om dom får något/tjänar något på att tjafsa (tex busschauffören. Det går säkerligen åt väldigt mycket energi, det finns även risker i dagens samhälle med att hamna i konflikter, möter man en galning är man jävligt utsatt som sitter där själv, är inte säkert andra ingriper om något händer.

Jag brukar tänka fint om busschauffören orkar tjafsa med alla plankare.. men jag fattar helt om dom inte pallar eller vill riskera något, man vet aldrig vilken idiot som kliver ombord
Senast redigerad av rawjudge 2026-07-07 kl. 15:34.
Citera
Igår, 22:58
Medlem
godboys avatar
På den tiden jag jobbade som bussförare, 90 talet, dock i annan storstad, så skulle vi visera biljetter. Vi sålde även biljetter. Efter två veckor så ledsnade jag på att tjata färdbevis. Min arbetsmiljö blev bättre och man kunde hålla tiden. Att tjafsa med massa folk får kontrollanterna göra. Så jag förstår förarna.
Citera
Igår, 23:02
Medlem
Busschaufförens jobb är att framföra bussen så att den kommer i tid. Inte att jaga plankare, det är kontrollantens jobb. När de nu dyker upp.

Tyvärr har det blivit mycket enklare att planka när man inte längre behöver gå på och betala längst fram i bussen.
Citera
Igår, 23:21
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Skulle aldrig falla mig in att riskera livet för att SL skulle få några jävla tior mer. Glöm det. Hade jag jobbat i spärren hade jag tagit betalt av de som känner för att betala och släppt igenom resten. Min hälsa är viktigare för mig än inbillningen om rättvisa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in