Citat:
Ursprungligen postat av
IngridBe
Påstås att när man provade att ta bort spärrarna på en station ökade stölderna i närmaste butik, för att det går fortare att springa till tåget. Och en pendeltågsstation utan spärrvakt blev sönderslagen, måste införas igen.
När jag var spärrvakt på 60-talet, tror jag instruktionen var att ringa vakt. Men hade väl inte hunnit komma.
Problemet kanske aldrig kommer få en lösning. I våras såg jag ett pensionärspar, kanske kring 80, ljushyade och med "svenskt" utseende, planka på Stockholm C. Jag blev faktiskt väldigt förvånad, men dåliga vanor sprider sig tydligen.
Jag antar att man kan ta bort spärrar och spärrvakter och biljettkontroller och allt annat som har samband med det, och göra kollektivresandet helt gratis. Eftersom 50% av hela kostnaden redan nu täcks av skattebetalarna så kanske man åtminstone kan skära bort den del som inte behövs direkt för att genomföra trafiken (dvs bara behålla fordon, förare, busskurer etc) och hyra ut de f.d. biljetthallarna till någon driftig företagare. Och ta kvarvarande kostnad på skattsedeln istället.
Det blir dyrare, men då är det i alla fall "rättvist" (dvs de som jobbar betalar för sig och för alla andra via skattsedeln). Eventuellt kan man då hyra fler väktare eller andra som har befogenhet att avhysa störande.
SL påstår att bara 1,9% av resenärerna saknar giltigt färdbevis. Jag vet inte hur man kommit fram till denna siffra, men när jag själv försökt räkna så är det högre än så. Till och med så att man redan innan resenären kommit fram till spärren med en realtivt hög sannolikhet kan se vem som kommer försöka smita in utan att betala. Och vid slumpmässig biljettkontroll har väl kontrollanten inte ens rätt att kvarhålla personen ifall den inte kan visa upp färdbiljett?
Personligen tycker jag att man borde införa zon-systemet igen. Dvs att den som nyttjar mest kollektivtrafik betalar mer än den som bara skall åka två hållplatser.
Som ett mellanting skulle man kanske kunna göra de centrala delarna avgiftsfria. Per resenär är det billigare att hålla trafiken rullande i city och närförort än att köra halvtomma bussar i periferin. Och även den som bor långt utanför stan skulle ju ha samma tillgång till gratis kollektivtrafik inom de centrala delarna. Det skulle bara vara resorna in och ut som då skulle vara avgiftsbelagda. Och tänk vad det skulle göra för att minska biltrafik och trängsel i de avgiftsfria områdena! Ren miljöpolitik!