Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Vaddå menar du att spärrvakterna öppnat grind och släppt in eller menar du att de inte ingriper vid plankning?
De har instruktioner att inte ingripa. Inte därför de finns där. Inte deras jobb. Vansinnigt kan man väl tycka, men så är det.
Detsamma gäller bussförare. De ska uppmana folk att "blippa" men de ska inte gå i konfrontation fysiskt eller stoppa bussen pga att nån plankar. Det är de instruktioner de har.
//Tidigare anställd inom SL
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Spärrvakten är där för att sälja biljetter, inte för att ingripa vid plankning. Däremot får de (rent lagligen) göra det, men varför och ens hur? De sitter ju inne i hytten, innan de hunnit ut är ju plankaren redan borta.
Vilken del av ordet "spärrvakt" visar att det inte är deras jobb att vakta spärren?
Är det möjligen min svenska som är dålig?
PS!
Innan automatspärrarna infördes måste alla gå förbi spärrvakten och visa upp kort eller lösa biljett. Det var definitivt spärrvaktens jobb att vakta spärren.
Förut kontrollerade bussföraren biljetten och sålde också biljetter till den som inte hade. Var det inte då busschaufförens jobb att neka den som inte ville betala?
Vad är det som jag inte förstår?
PPS!
Både busschaufförer och spärrvakter sålde tidigare biljetter. På den tiden var tjänsten så kvalificerad att personen förväntades kunna känna till taxorna, kunna hantera biljetter och till och med räkna, hantera kontanter och redovisa kassan vid dagens slut! (Jösses! Det är få jobb som är så kvalificerade idag!)
Idag är spärrvakt hos SL tydligen referensen för det enklaste jobbet som finns på svenska arbetsmarknaden. Jag har inte någon källa på det, men det är vad jag hört i alla fall.
Om spärrvakten inte har någon uppgift att fylla och dessutom har instruktioner att inte ingripa, varför kan inte den ersättas av kameraövervakning?
Vilken ytterligare trygghet utgör då spärrvakten?