2026-07-06, 12:03
Medlem
Hade en polare som alltid bytte bil när däcken var slut. Kanske kan vara ett alternativ?
Citera
2026-07-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Däckhandlarna ger det råd som gör att de får sälja mest däck.

Men det är ingen absolut sanning vilket som är bäst, i vissa situationer är det bättre med de bra däcken fram, i andra att de sitter där bak.

Vid 99% har det ingen betydelse alls.

Jag skiftar så att de tar slut ungefär samtidigt, förutom på bilen som har bredare bakdäck. Just nu är de bästa däcken fram, sen när bakdäcken byts blir det de som är bäst ett tag.

I grunden är det ”riktigt” med alltid bästa däcken bak, OM man enbart prioriterar säkerheten högst och inte minst ser det enbart svart eller vitt. Men sådan är ju inte verkligheten…. Utan det är alltid en kompromiss som har många påverkande faktorer.
Citera
2026-07-06, 12:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Tjenare
har en peugeot 508 sw hybrid där 2 däck börjar bli slitna, det är nog sista sommaren för dessa, medan dom 2 bak har tillräckligt bra mönster på dem. Det jag undrar är om man bör byta alla 4 eller räcker det att byta 2 och sätta dom nya bak. Och om man gör så måste man göra ny hjulinställning eller räcker det med balansering osv. mvh
Då byter du de två som är slitna. De andra kan du behålla såvida de inte är jättegamla. Då kommer dina nuvarande bakdäck hamna fram och de nya bak. Sen när det är dags för nästa byte så flyttar du fram bakdäcken igen. Generellt så gäller det att ha bäst däck bak.
Citera
2026-07-06, 12:36
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Hade en polare som alltid bytte bil när däcken var slut. Kanske kan vara ett alternativ?
Det är ju problemet, alla definierar slut olika
Men nr 1 är
Årtal, sprickor och mm?
Det är ju flest däck som underkänns på det
Men på verkstad vill de även byta mina däck med mer än 5mm från i fjol, kanske för att försäkra sig att de håller till nästa service? På besiktning koller de ej så noga
Omöjligt att hjälpa till utan att själv åka och undersöka däcket
Citera
2026-07-06, 12:46
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä, mitt är det som är det rätta.
Fundera lite, det är mest logiskt att ha bäst våtgrepp bak.

Om du har bäst mönster fram så märker du ju inte om du fått vattenplaning bak, du luras att allt är OK, kanske höjer farten till och med, när du sen kommer i en kurva sladdar bilen plötsligt runt.

Om du tvärtom, har bäst mönster bak, då kommer du få vattenplaning fram först, men detta kommer du direkt att märka, du hinner då sänka farten, förhoppningsvis.

Jag kan inget om det här. Men blir förvånad att alla 3 verkstäder jag pratar med inte håller med dig
Citera
2026-07-06, 12:57
Medlem
Citat:
Däckhandlarna ger det råd som gör att de får sälja mest däck.

Men det är ingen absolut sanning vilket som är bäst, i vissa situationer är det bättre med de bra däcken fram, i andra att de sitter där bak.

Vid 99% har det ingen betydelse alls.

Jag skiftar så att de tar slut ungefär samtidigt, förutom på bilen som har bredare bakdäck. Just nu är de bästa däcken fram, sen när bakdäcken byts blir det de som är bäst ett tag.
Däckhandlarna säljer väl inte mer däck för att de ger rådet om att sätta däcken med bäst mönster bak?
Citera
2026-07-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag kan inget om det här. Men blir förvånad att alla 3 verkstäder jag pratar med inte håller med dig
De kanske inte är så logiska i sitt tänkande helt enkelt, däckgubbar vetu...
Citera
2026-07-06, 14:20
Medlem
Citat:
Varför ska man byta däck som har halva livslängden kvar? Ekonomiskt vansinne och ingen säkerhetsrisk heller.

Varför är det bättre att köpa 4 begagnade däck än att behålla två begagnade och köpa 2 nya?

Vart skriver han att dom har halva livslängden kvar?
Precis, det gör han inte.
TS har aldrig fått vattenplaning eller förstått vikten av bra däck när de är på liv och död.
Men snåla med däcken gör det.
Titta inte heller på bromsvätskan, skivor och belägg när du ändå håller på. Onödigt..
Citera
2026-07-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Så här säger expertisen,

” De bästa däcken bör du alltid placera bak. Detta gäller oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven. Anledningen är att bättre däck på bakaxeln bidrar till ökad stabilitet och minskar risken för sladd i kritiska situationer. Även om bra däck på framaxeln bidrar till bättre styrning och bromsförmåga så är det de bakre däcken som är avgörande för bilens övergripande väghållning.”
Gammal sanning som gäller på vintern, och den experten har inte tagit hänsyn till vattenplaning.
Expertisen🤣🤣
Citera
2026-07-06, 15:07
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Gammal sanning som gäller på vintern, och den experten har inte tagit hänsyn till vattenplaning.
Expertisen🤣🤣

Gäller även vid vattenplaning, dumfan.
Men monters du dina däck som du vill. Stackars dom som möter dig på vägen.
Citera
2026-07-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Gäller även vid vattenplaning, dumfan.
Men monters du dina däck som du vill. Stackars dom som möter dig på vägen.
🤣🤣Ska du använda uttrycket dumfan så gör det framför spegeln, vilka däck träffar en vattensamling en först och därmed trycker undan vattnet?
Citera
2026-07-06, 15:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta verkar kluvet. Pratade med 3 olika verkstäder om detta för nån vecka sedan, alla sa att jag skulle ha de fram på min bil.
Ena killen sa att de var viktigare fram när bilen är så tung. Jag kan inte ett skit om detta så jag litade på dom.
Byt verkstäder eller sluta ljug, de ska sitta bak. Helvete vad korkad du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in