Citat:
Ursprungligen postat av
TheSamePerson
Jag har läst mer än en gång hur Musk skriver att framtiden tillhör robotarna. De kommer att göra i princip allt det människor gör i dag och därför, menar han, kommer det inte längre att finnas några fattiga människor. Pengar kommer att finnas i överflöd och vi kommer knappt ens kunna hitta sätt att spendera dem på.
Nu vet vi ju att pengar egentligen är ett koncept som existerar i våra huvuden. Om världens länder verkligen ville skulle man i teorin kunna skapa ett system där varje människa äger minst en miljard dollar. Kanske inte från i morgon, men att bygga ett globalt system för något sådant skulle knappast vara ett tekniskt problem i dag. Med den teknik vi har skulle det sannolikt vara en fråga om politisk vilja, inte teknisk förmåga.
Men det är just där frågan uppstår. Mänsklig natur, girighet och själviskhet har beskrivits i både religiösa och filosofiska verk i tusentals år. Så hur tänker världens rikaste man, och av många ansedd som ett av historiens största tekniska genier, lösa just den delen? Eller underskattar han den mänskliga naturen?
Elon Musk underskattar den mänskliga naturen.
Jag tror iofs att vi inom 10 år kan göra det möjligt för alla att bo bra och äta bra på en schysst standardnivå, och att ingen behöver vara fattig på det sättet.
Men människor vänjer sig vid det snabbt och de kommer att fortsätta jämföra sina liv med andras liv. De kommer att känna sig fattiga om grannen har det bättre och när det blir extremt svårt att hitta en karriär för att få det bättre. Jag tror att det kan göra fler missnöjda än i dag.
Om maten är nästan gratis blir inte just det en statussymbol utan kanske snarare om du har en eller tre hushållsrobotar, hur många badrum du har, om du har den senaste Koeningsegg sportbilen i garaget eller medlemsskap i den finaste golfklubben.
Vissa saker kommer alltid ha en begränsad tillgång, då blir det de sakerna som blir statussymboler oavsett om det är silversmycken, iPads eller kryptonit.
I dag är den jakten indelad i segment (klasser) där t.ex. en fabriksarbetare är väldigt nöjd med en veranda och en 75" TV. Men om alla har det kommer de att känna sig fattiga.