2026-07-05, 16:29
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Fortsätt du inbilla dig det.

Skillnaden på dig och mig: Tills bevisen kommer fram så inbillar jag mig ingenting som ni med konspirationstänk gör.
Citera
2026-07-05, 16:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Skillnaden på dig och mig: Tills bevisen kommer fram så inbillar jag mig ingenting som ni med konspirationstänk gör.
Kom inte och gnäll sedan när du vaknar upp.
Citera
2026-07-05, 16:50
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Kom inte och gnäll sedan när du vaknar upp.

Jag har sett dig skriva liknande i flera år nu men inget har hänt hittills, vad skulle man vakna upp till?
Citera
2026-07-05, 17:04
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Onsdag den 27 maj 2026 på morgonen gjordes det en husrannsakan hemma hos oss. Jag var dock inte hemma, maken var, men min 10-åriga dotter ringde till mig på jobbet och sa att det var poliser hemma. Jag blev rädd att det skulle ha hänt nåt med mina vuxna barn, så börjar ringa till mannen men han fick stänga telefonen så han svarar så klart inte. Fick tag på äldsta grabben som jobbar i närheten så han åker förbi och ser snutarna på gården! 5 bilar, både civila och målade och ett par hundpatruller. Sen stannar sonen på gården med jobbets lastmaskin för att kolla vad som hänt, och då plockar polisen in honom för de tycker att han ser påtänd ut. Men han är ju spiknykter och hatar droger så blodprovet visade så klart inget! Polisen säger inget till maken vad det gäller. Det hittade inget så klart. Jag ringde till polisen men fick inget veta då heller så de ringde upp mig efter nån dag! Fick inte nåt ärendenummer men de sa bara att de misstänkte grovt narkotikabrott på vår adress!? Att åklagaren har satt sträng förundersökningssekretess på detta. Har inte ens ett ärendenummer. Vi håller inte på med droger och har aldrig gjort det tidigare! Sen så blev sonen uttagen ur tjänst och senare blev han av med jobbet på grund av att arbetskamraterna hans tycker det var otryggt med detta. Nu läser jag i tidningen Dagens Juridik att husrannsakan är gjort på fel adress i våran by! Tänk om det är våran grej, borde vi inte ha blivit informerade om detta då? Så nu åker jag till polisstationen på måndag och kollar om det gäller oss. Vad finns det mer att göra, speciellt för sonen som blev av med jobbet, han hade provanställning så tyvärr har han inte mycket att gå på där. Men allt känns så surrealistiskt och konstigt, känns som att vi inte kan slappna av när vi får reda på orsaken till detta.

Polisen är en hög self righteous fkn klantskallar. Det är bara att beklaga.

Jag gjorde en ANONYM polisanmälan, varpå två konstaplar knackade på min dörr och frågade "Var det du som gjorde anmälan?"

Blev helt ställd och svarade såklart nej, varpå ett nytt dilemma uppstår: nu står jag här och ljuger för polisen!!! 😆 som om det var jag som har begått brottet..! Man kan ju undra vad poängen med anonyma tips och anmälningar är, när de 5 sekunder senare knackar på dörren och frågar om jag är anmälaren.

Tydligen är det lagligt - utredning går före anonymitet - men det kändes inte bra att bli utfrågad på det sättet när brottet inte hade något som helst med mig eller mitt hem eller mina anhöriga att göra.
Citera
2026-07-05, 17:19
Avstängd
Citat:
Jag har sett dig skriva liknande i flera år nu men inget har hänt hittills, vad skulle man vakna upp till?
Det har hänt mycket. Men bara för att just du inte ser det, innebär det inte att det inte händer. Allting handlar inte om dig. Försök att tänka lite utanför ramarna istället.
Citera
2026-07-05, 17:23
Medlem
Citat:

Polisen har ju själva medgett att de köpt ett massövervakningssystem från palantir. De har kört med en variant av Gotham som heter Acus sedan 2020, till en början i hemlighet. Även finsk tull, polis och gränsbevakningsmyndighet anvnder samma system och har så gjort i flera år.

Googla "Gotham", "polisen", "Acus" och "palantir" så får du upp källor och artiklar från svensk media som kritiserar skiten.

Det är en AI lösning som kan hålla koll på enskilda personers kommunikation. FB, insta, messenger, Snapchat, WhatsApp, säkert signal, wicked, telegram, sms, e-post och samtal.

Vad jag förstått det som så sammanställs all personlig information om kommunikationer tillsammans med GPS spårning.

Dvs söker du på en person så kommer allt av intresse upp och kan följas i realtid.

Jag kan ha fel gällande vissa detaljer och i så fall får någon rätta mig.

Men att sätta "span" på någon har nog aldrig varit lättare. Kritiken har bestått i att polisen har lite väl fria tyglar att både köpa in samt använda detta verktyg. Det finns nämligen ingen som kontrollerar hur polisen väljer att använda systemet.

Nu är väl problemet snarare att snutfan tar fel på dörren de ska bryta upp. Men det är nog mer pga dålig avel på de nya årskullarna.
Senast redigerad av Benasque 2026-07-05 kl. 17:42.
Citera
2026-07-05, 17:45
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Det har hänt mycket. Men bara för att just du inte ser det, innebär det inte att det inte händer. Allting handlar inte om dig. Försök att tänka lite utanför ramarna istället.

Jag har aldrig påstått att nånting här handlar om mig, Eftersom det har hänt mycket så måste det finnas exempel? Var ser vi dessa?
Citera
2026-07-05, 17:49
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Polisen har ju själva medgett att de köpt ett massövervakningssystem från palantir. De har kört med en variant av Gotham som heter Acus sedan 2020, till en början i hemlighet. Även finsk tull, polis och gränsbevakningsmyndighet anvnder samma system och har så gjort i flera år.

Googla "Gotham", "polisen", "Acus" och "palantir" så får du upp källor och artiklar från svensk media som kritiserar skiten.

Det är en AI lösning som kan hålla koll på enskilda personers kommunikation. FB, insta, messenger, Snapchat, WhatsApp, säkert signal, wicked, telegram, sms, e-post och samtal.

Vad jag förstått det som så sammanställs all personlig information om kommunikationer tillsammans med GPS spårning.

Dvs söker du på en person så kommer allt av intresse upp och kan följas i realtid.

Jag kan ha fel gällande vissa detaljer och i så fall får någon rätta mig.

Men att sätta "span" på någon har nog aldrig varit lättare. Kritiken har bestått i att polisen har lite väl fria tyglar att både köpa in samt använda detta verktyg. Det finns nämligen ingen som kontrollerar hur polisen väljer att använda systemet.

Nu är väl problemet snarare att snutfan tar fel på dörren de ska bryta upp. Men det är nog mer pga dålig avel på de nya årskullarna.

Det som det skrivs om bl.a här är ju att polisen gör det "helt random" vilket jag inte tror att de gör. Att nån oskyldig blir avlyssnad, de kollar hens email och internethistorik osv. Om det nu har hänt mycket sånt så måste det finnas information om det nånstans, inte bara att nån skribent tycker att det är fel att de kan göra det!
Citera
2026-07-05, 18:03
Avstängd
Citat:
Jag har aldrig påstått att nånting här handlar om mig, Eftersom det har hänt mycket så måste det finnas exempel? Var ser vi dessa?
Alla övervakningslagarna är ett exempel. De bryter mot mänskliga rättigheter. tar ifrån dig dina rättigheter och frihet. kan kan vara avlyssnad helt utan misstanke. Noll privatliv.
Citera
2026-07-05, 18:21
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Alla övervakningslagarna är ett exempel. De bryter mot mänskliga rättigheter. tar ifrån dig dina rättigheter och frihet. kan kan vara avlyssnad helt utan misstanke. Noll privatliv.

Tror du själv på att du blir avlyssnad utan någon som helst misstanke om nånting?
Citera
2026-07-05, 18:31
Avstängd
Citat:
Tror du själv på att du blir avlyssnad utan någon som helst misstanke om nånting?
Det finns nog ganska stor risk för det. omöjligt att svara på om det är så, men är förmodligen bättre att anta. oavsett vilket så blir ju inte risken mindre ju mer tid som går och ju fler lagar som kommer. Så du kommer ju inte ifrån oavsett.
Citera
2026-07-05, 19:31
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Det finns nog ganska stor risk för det. omöjligt att svara på om det är så, men är förmodligen bättre att anta. oavsett vilket så blir ju inte risken mindre ju mer tid som går och ju fler lagar som kommer. Så du kommer ju inte ifrån oavsett.

Ja det är möjligt, man vet så klart inte. Jag tror iallafall inte de lägger energi på vemsomhelst, det är liksom inte gratis. En utryckning med husrannsakan kostar troligen lika mycket som om brandkåren får rycka ut när det brinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in