2026-07-03, 18:01
Medlem
Osmart men e iallafall ärlig
Citera
2026-07-03, 18:01
Medlem
Sverige är en sekulär kultur.

Islam är inte en sekulär ideologi.
Senast redigerad av fehu 2026-07-03 kl. 18:15.
Citera
2026-07-03, 18:04
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Största delen av befolkningen i Europa lever inte enligt Gamla Testamentet, tror inte på den.
Det är det som är skillnaden.

Du har inte varit utanför Nordens gränser märker jag. På sina håll i framför allt Sydeuropa är vissa kristna minst lika extrema som islamister i sina tankegångar och i sin religiösa övertygelse. Och då ska vi inte ens tala om USA.

Att jämföra kristna extremister med muslimska extremister (islamister) är därför högst relevant.

Vill förtydliga att jag inte är förtjust i religiösa extremister, alldeles oavsett vilken religion det handlar om.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2026-07-03 kl. 18:19.
Citera
2026-07-03, 18:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Judarna i Israel till exempel.

Samma Israel som Åkesson gång på gång hyllar.

Kommentarer på det?
"Judarna i Israel" befinner sig inte i Sverige och har inte heller någon större påverkan här, eller på oss.
Dessutom är judarna off topic.

Frågor på det?
Citera
2026-07-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.svd.se/a/WvkVPg/jomshof-jag-star-for-att-jag-hatar-islam

Vad tycker ni? Är det inte lite hårt att säga att man hatar islam eller har han rätt i sina påståenden om islam?

Vad tycker du om islam? Tycker ni att Richard Jomshof har rätt?
Man blir förblindad av hat.

Om någon planerar att mörda mig och elda upp mig, är inte hat det jag fokuserar på, utan fokus är att effektivt stoppa den som vill mörda mig.

Främlingslegionen har en bra attityd till hatkänslor:
Citat:
In combat, you act without passion and without hate, you respect defeated enemies, and you never abandon your dead, your wounded, or your arms.
Citera
2026-07-03, 18:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har du läst gamla testamentet och känt annorlunda?

Fast skillnaden är ju att kristna inte lever efter GT (utom någon enstaka liten tokig sekt, vet inte ens om det finns någon sådan inom Sveriges gränser nu). Jesus mildrade och moderniserade mycket av det som står i GT, och för kristna är det Jesu ord som gäller. Det är bara judarna som fortfarande fanatiskt följer GT. Så om ditt inlägg var en snäsa mot de kristna i Sverige och andra Västländer, så landade det fel...
Citera
2026-07-03, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
"Judarna i Israel" befinner sig inte i Sverige och har inte heller någon större påverkan här, eller på oss.
Dessutom är judarna off topic.

Frågor på det?
Nja, det finns gott om judar och sionister i Sverige som försöker få oss att hata muslimer lika mycket som IDF hatar muslimerna i Gaza.

Och ännu fler muslimer i Sverige som försöker få oss att hata judar lika mycket som ISIS hatar judarna i Israel.

Gå aldrig på den där söndra-härska strategin de använder mot Sverige och svenska folket. Vi behöver inte deras hatmentalitet och eviga vendettor.
Citera
2026-07-03, 18:23
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
49 633 islamistiska terrordåd som krävt dödsoffer sedan 9/11 håller inte med dig om den saken. Femtio tusen. På 25 år.

Bara i juni skedde 113 jihadistdåd världen över med 365 dödsoffer. Kan du nämna någon annan religion med samma direkta facit?

Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Högerextrema terrordåd(ett några par år sedan i Sverige där det dog rätt många oskyldiga människor) borde skrämma dig lika mycket men gör det inte för du är en hycklare och saknar självinsikt.
Du undviker ju frågan? Hur många högerextrema terrordåd är det jämfört med jihadistdåden och vad är dess dödsoffer?

Är det så här ni håller på så förstår jag att Jomshof tröttnat på er. Samma med Bimbodeluxe misslyckade whataboutism omskrivning av ortodoxa judar vilka också lyser i sin frånvaro i terrorbrott EU.
Citera
2026-07-03, 18:25
Medlem
Alla som vill likställa kristendomen med islam i Sverige i kontexten att det är lika illa - kan dra åt helvete.

Det går säkert att hitta någon kristen idiot som vill tvångsgifta sin dotter med någon kusin men det är undantag, ungefär som att vinna på lotto.

Men alla vet att det går att hitta massor med tjejer som blivit/kommer bli bortgifta mot sin vilja inom islam.

Ni som menar att det är lika illa med kristendom som islam, åk till ett muslimskt land och kritisera islam (samtidigt som du begär välfärd).
Citera
2026-07-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast skillnaden är ju att kristna inte lever efter GT (utom någon enstaka liten tokig sekt, vet inte ens om det finns någon sådan inom Sveriges gränser nu). Jesus mildrade och moderniserade mycket av det som står i GT, och för kristna är det Jesu ord som gäller. Det är bara judarna som fortfarande fanatiskt följer GT. Så om ditt inlägg var en snäsa mot de kristna i Sverige och andra Västländer, så landade det fel...
Det finns superkristna och supermuslimer. Men de flesta av oss både kristna och muslimer befinner oss på en gråskala där vi plockar russinen ur kakan genom att tex fira jul eller ramadan och resten av tiden mest lever helt vanliga liv.
Citera
2026-07-03, 18:30
Medlem
GanskaRoligts avatar
Det är massinvandring från Mellanöstern och Afrika som är huvudproblemet. Ja, det finns mycket man kan ifrågasätta med islam, men vi hade fortfarande haft väldigt många problem om det på kort tid vällde in två miljoner kristna afrikaner från Kongo eller Rwanda.

Det är ett ohållbart och onaturligt koncept.
Citera
2026-07-03, 18:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Du har inte varit utanför Nordens gränser märker jag. På sina håll i framför allt Sydeuropa är vissa kristna minst lika extrema som islamister i sina tankegångar och i sin religiösa övertygelse. Och då ska vi inte ens tala om USA.

Att jämföra kristna extremister med muslimska extremister (islamister) är därför högst relevant.

Vill förtydliga att jag inte är förtjust i religiösa extremister, alldeles oavsett vilken religion det handlar om.
Det är inte alls relevant, för Sveriges situation.
Vad som händer i södra Europa (eller USA) kan möjligtvis bli ett varnande exempel för oss i framtiden, om motsättningarna där blir påtagliga.
Dom muslimer som inte respekterar våra lagar, regler och traditioner och som befinner sig här, är vårat problem och vad som bör oroa oss.

Jomshof är dessutom en svensk politiker, som vad jag vet, inte inriktar sig på södra Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in