Citat:
Ursprungligen postat av
Mw00
Jag vet ja har ett ansvar. Och ja har sånna skuldkänslor för jag kunde stoppat detta. Ja vet de men samtidigt va ja bara en missbrukare & allt ja ville ha va droger. De va efter jag kom ur det jag insåg hur sjukt allt va
Jag tycker du ska sluta döma dig själv för hårt. Du kunde ha förändrat något, men troligtvis inte! Det var mycket i din situation som tog bort ditt ansvar för vad som senare hände Nova. Du var ganska ung själv, och du var beroende av droger. Jag har haft en drogmissbrukare ganska nära mig och jag vet att han är ursäktad för att han inte tänker på andra, utan bara på sin egen situation och var nästa rus kommer ifrån.
Försök att föreställa dig att du hade försökt anmäla fosterpappan i fråga. Hur tror du att socialtjänsten och polisen skulle ha tagit emot det? En väldigt ung person med ett missbruk som lätt kunde ha varit arg på en oskyldig fosterpappa. Du hade inga ljudinspelningar, eller hur?
Jag kan tänka mig att myndigheterna skulle ha sett det som att du utpressade honom under lång tid, hotade honom att avslöja "något" du hade hittat på och som han hade betalat, helt enkelt för att han var rädd för att förlora fosterhemssystemet trots att han inte hade betett sig olämpligt mot dig eller andra fosterbarn. Jag tror inte att någon skulle ha trott dig. Han hade alla plus på sin sida - fru, barn, erfarenhet (även som fosterfar).
Man visste inte att ett fosterbarn som Nova skulle komma senare. Hennes liv verkar ha varit fruktansvärt olyckligt, redan innan hon hamnade i hans klor, och det ledde till att hon inte orkade mer (jag vill verkligen ge er båda en god kram och säga att ni duger och att livet också kan vara bra ibland). Så sluta ha dåligt samvete!
(Google Translate har hjälpt med översättningen från danska - jag hoppas att det låter någorlunda förståeligt.)