Igår, 14:25
Medlem
Hegamons avatar
Dem hade två spakar på styret, en som reglerade en vanlig bakväxel med två drev och en som reglerade tre växlar i navet. Alltså tot 6 växlar. Troligen 80-talscykel. Något att ha? Verkar vara ett krångligt och opraktisk bygge?
Citera
Igår, 15:05
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Dem hade två spakar på styret, en som reglerade en vanlig bakväxel med två drev och en som reglerade tre växlar i navet. Alltså tot 6 växlar. Troligen 80-talscykel. Något att ha? Verkar vara ett krångligt och opraktisk bygge?
Låter som ett mycket bra koncept med 3 växlar i navet och ingen krångelmekanism i framändan.
Citera
Igår, 15:19
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Det fanns som tillbehör, hade en kompis som hade det på 80-talet
Citera
Igår, 16:18
Medlem
godboys avatar
Är priset rätt i förhållande till skick så är det nog en utmärkt cykel.
Citera
Igår, 17:12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Låter som ett mycket bra koncept med 3 växlar i navet och ingen krångelmekanism i framändan.

Jag tyckte ditt svar var idiotiskt i början (ursäkta). Men du kanske har rätt. För mekanismen kan nog vara underskattad. Dom två frikransarna ersätter växeln framtill på en sådan växlad cykel, och växeln i navet, som ser ut som torpedonav används sedan just så. Tveksam till att jag ändå någonsin gillat cyklar med torpedolik växling baktill.

Så ser det ut:
https://postimg.cc/gallery/gdn5nL2

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Är priset rätt i förhållande till skick så är det nog en utmärkt cykel.

250 kr. Har tyvärr så mycket cyklar nu, att jag inte vill ha en till på lager.
Senast redigerad av Hegamon Igår kl. 17:27.
Citera
Igår, 17:40
Medlem
Balisers avatar
Naturligtvis en helt onödig kombo.
Citera
Igår, 17:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Naturligtvis en helt onödig kombo.

Det kan vara så. För jag definitivt inte sett sådan konstruktion någonsin. Man ska leva med det och jag tvekade hala upp 250 kr från lädret pga den tanken.

Det är en sådan där vanlig stadscykel med vanligt styre och pakethållare, herrcykel.
Citera
Igår, 18:53
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Det kan vara så. För jag definitivt inte sett sådan konstruktion någonsin. Man ska leva med det och jag tvekade hala upp 250 kr från lädret pga den tanken.

Det är en sådan där vanlig stadscykel med vanligt styre och pakethållare, herrcykel.
Försök hitta en cykel med gamla Duomatic, jättebra konstruktion. Tvåväxlad, innesluten i navet, aktiveras genom att bromsa lätt. Eller sätt i dess moderna motsvarighet i lämplig cykel. Mycket hållbart.
Citera
Igår, 21:36
Medlem
Upptäcker man att de tre växlarna i navet inte riktigt räcker till för att både vara tillräckligt lättrampat i uppförsbackarna och gå cykla fort nog på platt/utför ger den externa växeln möjlighet att rätta till det. Lite ovanlig kombination sett med dagens ögon, men inte på något vis dålig. Det slog bara inte igenom att blanda olika system, det vanliga blev att ha fler växlar i navet ELLER fler växlar externt.
Citera
Igår, 22:41
Medlem
Citat:

För mig som nöjes/nyttocyklare låter det växlingssystemet toppen.

Slipper ju krånglet med kedjor som dras över till olika drev, med allt det innebär, åtminstonde på framdrevet.
Hade köpt en sådan för 250 spänn, direkt om jag nu behövt den...
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 22:59.
Citera
Igår, 22:45
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Jag tyckte ditt svar var idiotiskt i början (ursäkta). Men du kanske har rätt. För mekanismen kan nog vara underskattad. Dom två frikransarna ersätter växeln framtill på en sådan växlad cykel, och växeln i navet, som ser ut som torpedonav används sedan just så. Tveksam till att jag ändå någonsin gillat cyklar med torpedolik växling baktill.
Så ser det ut:
https://postimg.cc/gallery/gdn5nL2
250 kr. Har tyvärr så mycket cyklar nu, att jag inte vill ha en till på lager.
Treväxlade nav av typ Torpedo är väldigt pålitliga. (Shimano har tom. ett femväxlat nav)
Enda som kan vara känsligt är kedjan som kommer ut på sidan och ansluter till växelvajern, dock normalt sett aldrig ett problem för en vanlig cyklist.
Några droppar olja då och då håller kedjan frisk.
Citera
Igår, 22:56
Medlem
Citat:

Jag hade en Mustang med den typen av växel när jag var i yngre tonåren. Utöver handbroms fram och bak så hade den även fotbroms, vilket jag tror användes som ett försäljningsargument. Fast kombinationen fotbroms och utanpåliggande växel är väl inte jättebra, då kedjesträckaren i växelföraren gör att man måste trampa mer bakåt än på andra cyklar för att bromsa.

Vad jag kommer ihåg så var det inget större problem med växlarna. Möjligen var den utanpåliggande växeln lite trög, men det kanske kunnat förbättrats med lite underhåll som kan varit bristfällig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in