2026-07-01, 19:44
Medlem
Även dessa släktingar som gift sig utomlands , kommer inte räknas som gifta i Sverige.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pRaKd/kusinaktenska-forbjuds-fran-och-med-i-dag

Det är mycket viktigt att så många lagar trätt ikraft idag.
Senast redigerad av Halvtrasch 2026-07-01 kl. 19:49.
Citera
2026-07-01, 19:46
Medlem
Man är gifta enligt egen tradition, men blir svårt med giftemål (svenskt) och sedan skenskilsmässa...
Senast redigerad av tjanska 2026-07-01 kl. 20:09.
Citera
2026-07-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Man är gifta enligt egen tradition, men blir svårt med giftemål och sedan skenskilsmässa...
Så här står det i artikeln ovanför (länken). Utklippt ..
Kusinäktenskap förbjuds

Äktenskap mellan nära släktingar och kusiner förbjuds i Sverige. Syskon och halvsyskon genom adoption får inte heller gifta sig med varandra. Sådana äktenskap som ingåtts utomlands ska inte erkännas i Sverige. Slut utklippt.

Detta kommer ruska om 1000 tals invandrade (som tror att dom är gifta)
Citera
2026-07-01, 20:06
Medlem
franges avatar
Antar att sossar och vänstern redan förskräckt sig över detta och anklagat det för att vara rasism - i vanlig ordning?
Citera
2026-07-01, 20:06
Medlem
Vilken nytta detta ska göra är för mig svårt att förstå. Vill man gifta sig med sin kusin finns det väl inget som hindrar dig. Det går inte att registrera giftermålet, visst. Men fördelarna med den registreringen är ändå få.

Kan lätt se att det skulle kunna sluta sämre för de utsatta som lagen är tänkt att skydda.
Citera
2026-07-01, 20:08
Moderator
Nospheratus avatar
Det är väl bra. Men frågan är vad det får för effekt i praktiken.

- Du och din kusin räknas inte som gifta här i Sverige...
- Okej, vad betyder det?
- Tja, alltså, ni anses inte ha delad ekonomi. Och arv funkar lite annorlunda.
- Jaha, men inget hindrar väl mig att bo med min "kusin" om jag vill?
- Njä, det förstås. Men ni är som sagt inte gifta.
- Nähepp. Jag kan ju fortfarande köra med henne med alla möjliga hedersprylar som om hon vore min fru.
- Ja. Jo.

Egentligen innebär det mest att myndigheterna bara kan göra något om kusinen är under arton. Minderåriga får inte bo hur som helst med vem som helst.
Citera
2026-07-01, 20:13
Medlem
Äntligen.

Kurder är de största kusinknullarna och vilka kommer efter dem? Pakistanier och "araber"?

Se bara på hur kurderna ser ut och deras barn!

Generationer i årtusen av kusinäktenskap.

Alla gifta kvinnor från MENA skulle tvånginsemineras med nordisk sperma för att rätta till detta. Sedan kan deras cucks till män få uppfostra friska avkomlingar och förhoppningsvis utan för stora näsor och tjejerna slipper börja raka överläppen vid 12 års ålder.

Dags att starta upp rasbiologiska institutet som Socialdemokraterna startade upp och höll i liv länge.
Citera
2026-07-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parseaus
Vilken nytta detta ska göra är för mig svårt att förstå. Vill man gifta sig med sin kusin finns det väl inget som hindrar dig. Det går inte att registrera giftermålet, visst. Men fördelarna med den registreringen är ändå få.

Kan lätt se att det skulle kunna sluta sämre för de utsatta som lagen är tänkt att skydda.
Troligtvis vet brottsförebyggande att en muslimsk kriminell man , brukar ha 4 fruar - detta försvinner nu idag.
Jag såg att kronofogden och även mäklare av lägenheter fritt kan sälja hus/bostadsrätter - utan att behöva annan juridisk beviljad avhysning.

Det kommer slå hårt mot gängkriminaliteten detta lag inträdandet idag.
🙂 man blir liksom helglad.
Senast redigerad av Halvtrasch 2026-07-01 kl. 20:20.
Citera
2026-07-01, 20:19
Medlem
jaha nu minskade marknaden av potentiella kvinnor ännu mer
Citera
2026-07-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är väl bra. Men frågan är vad det får för effekt i praktiken.

- Du och din kusin räknas inte som gifta här i Sverige...
- Okej, vad betyder det?
- Tja, alltså, ni anses inte ha delad ekonomi. Och arv funkar lite annorlunda.
- Jaha, men inget hindrar väl mig att bo med min "kusin" om jag vill?
- Njä, det förstås. Men ni är som sagt inte gifta.
- Nähepp. Jag kan ju fortfarande köra med henne med alla möjliga hedersprylar som om hon vore min fru.
- Ja. Jo.

Egentligen innebär det mest att myndigheterna bara kan göra något om kusinen är under arton. Minderåriga får inte bo hur som helst med vem som helst.
Risken att trotsa LAGEN - är att kronofogden tar deras hus , lägenhet och säljer den till svenskar 🙂
Citera
2026-07-01, 20:24
Medlem
Vad händer med de som redan är gifta med sina kusiner?
Citera
2026-07-01, 20:25
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parseaus

Jag tycker att du har en poäng i att lagen inte automatiskt stoppar informella/religiösa äktenskap, och att den därför måste följas av faktiskt skydd för utsatta personer. Annars finns risken att relationerna bara flyttar under jorden.

Men jag håller inte med om att registreringen har “få” fördelar. Ett juridiskt äktenskap ger rättsverkningar kring arv, bodelning och ekonomisk trygghet. Det avgörande är om lagen kombineras med stöd som faktiskt ger utsatta ett större handlingsutrymme: möjlighet att säga nej, lämna och få skydd - inte bara ett förbud på papperet.

Det finns ju också en genetisk aspekt som inte är obetydlig. Kusiner som får barn har ökad risk att bära på samma recessiva sjukdomsanlag, vilket kan ge högre risk för medfödda sjukdomar hos barnen. Det betyder inte att de flesta barn blir sjuka, men risken är tydligt förhöjd...och vid upprepade kusinäktenskap i flera generationer blir problemet större. Så även om lagen inte ensam löser hedersförtryck eller informella äktenskap, är det inte bara en symbolfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in