2026-07-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Finns inget lagstöd för det om de är skötsamma i övrigt. Möjligen ditt önsketänkande då

Lagar går att ändra.

Dags att väcka upp Alva Myrdal igen och få en frisk och ren folkstam i vårt fosterland.
Citera
2026-07-02, 16:20
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parseaus
Vilken nytta detta ska göra är för mig svårt att förstå. Vill man gifta sig med sin kusin finns det väl inget som hindrar dig. Det går inte att registrera giftermålet, visst. Men fördelarna med den registreringen är ändå få.

Kan lätt se att det skulle kunna sluta sämre för de utsatta som lagen är tänkt att skydda.

Äktenskap av den sorten för att få stanna i Sverige försvinner för invandrare. Bra nock! 👍
Citera
2026-07-02, 16:25
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Går det inte gifta sig (svensk) lagligt i Vegas? Har jag missat något?
Jodå. Och då är du alltså gift enligt Amerikansk lagstiftning. Inte i Sverige. Alla som gifter sig utomlands måste sedan gifta om sig i Sverige. Det kan man göra strikt formellt utan krusiduller hos valfri äktenskapsförättare. Ett par signaturer så är man gift tio minuter senare.

Alla svenskar som gifter sig i Thailand eller Bali måste alltså formellt gifta sig igen i Sverige. Bara det att de då sällan kör ett stort bröllop. Det går bra att bara skriva på papper en tisdagmorgon innan jobbet.

Men två svenskar som blir fulla och gifter sig i Vegas betraktas som helt irrelevant för svenska myndigheter. Det är lite som att skaffa en vapenlicens i Ohio och inbilla sig att den säkert är giltig i Sverige.
Citera
2026-07-02, 16:29
Medlem
Upplös rådande släkt-äktenskap , samtidigt
Citera
2026-07-02, 17:42
Medlem
Kosmos.s avatar
Undrar om pakis, indier och diverse mellanösterpack kommer gå ut i demonstration för att kräva sin rätt till inavel nu.
Citera
2026-07-02, 17:48
Medlem
Herregud har inte det varit förbjudet innan? Vad fan håller idioterna på med
Citera
2026-07-02, 17:49
Avstängd
Varmlandskorvens avatar
Detta är bra gifta sig med släktingar kan dom göra i sina hemländer . Nu är nästa steg att förbjuda slöja och burkor i offentliga miljöer.
Citera
2026-07-02, 17:56
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Fattar dock inte syskon genom adoption? Finns inga genetiska saker att ta hänsyn till där?
Jag har svårt att tro att avsikten med lagen är att vi genast måste få bukt med de överväldigande genetiska problemen i samhället. Så många mongos från gifta kusiner ränner inte runt och dräglar på gatorna att det är någon pandemi det är frågan om.

Tanken handlar nog om att skydda individer från tvång och manipulation. Det är väl biologiskt inga problem med exempelvis en mamma och en adopterad son. Men vem som helst hör ju att något står ju inte rätt till i det hushållet. Nu ligger det väl nära till hands att gissa att det oftare är kvinnliga familjemedlemmar, inklusive adopterade sådan som kanske är lite mer utsatta för manipulation, incest och tvång i något större utsträckning.

Det är nog snarare det man är ute efter att förbjuda. Inte så mycket för att man är orolig över en massa downisar på gator och torg.
Citera
2026-07-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Även giftermål mellan halvsyskon blir olagligt.
Man bör också förbjuda månggifte om det inte redan är gjort. Var väl någon arab för några år sen som fick två hus till sig själv och sina två fruar.

Hoppas också att man kör denna lag rekreativt också.
Barnen med mammor måste bo någonstans även om inte äktenskapet är godkänt.
Citera
2026-07-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Herregud har inte det varit förbjudet innan? Vad fan håller idioterna på med
Jo det har varit förbjudet, typ från medeltiden till 1845 någonting. Nu går vi alltså tillbaka till den gamla ordningen.
Citera
2026-07-02, 18:38
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är väl bra. Men frågan är vad det får för effekt i praktiken.

- Du och din kusin räknas inte som gifta här i Sverige...
- Okej, vad betyder det?
- Tja, alltså, ni anses inte ha delad ekonomi. Och arv funkar lite annorlunda.
- Jaha, men inget hindrar väl mig att bo med min "kusin" om jag vill?
- Njä, det förstås. Men ni är som sagt inte gifta.
- Nähepp. Jag kan ju fortfarande köra med henne med alla möjliga hedersprylar som om hon vore min fru.
- Ja. Jo.

Egentligen innebär det mest att myndigheterna bara kan göra något om kusinen är under arton. Minderåriga får inte bo hur som helst med vem som helst.

Om kusinerna får barn så blir ju det olagligt, eftersom de är gifta. Kan soc knycka barnen och sätta dem i familjehem?
I förlängningen kan vi hoppas att vi får folk som kan bidra med något vettigt till landet om de får ett iq över 50…ett arbete tillexempel.
Citera
2026-07-02, 18:39
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Barnen med mammor måste bo någonstans även om inte äktenskapet är godkänt.

De kanske borde åka hem till sitt land och bo där…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in