Citat:
Ursprungligen postat av
parseaus
Vilken nytta detta ska göra är för mig svårt att förstå. Vill man gifta sig med sin kusin finns det väl inget som hindrar dig. Det går inte att registrera giftermålet, visst. Men fördelarna med den registreringen är ändå få.
Kan lätt se att det skulle kunna sluta sämre för de utsatta som lagen är tänkt att skydda.
Jag tycker att du har en poäng i att lagen inte automatiskt stoppar informella/religiösa äktenskap, och att den därför måste följas av faktiskt skydd för utsatta personer. Annars finns risken att relationerna bara flyttar under jorden.
Men jag håller inte med om att registreringen har “få” fördelar. Ett juridiskt äktenskap ger rättsverkningar kring arv, bodelning och ekonomisk trygghet. Det avgörande är om lagen kombineras med stöd som faktiskt ger utsatta ett större handlingsutrymme: möjlighet att säga nej, lämna och få skydd - inte bara ett förbud på papperet.
Det finns ju också en genetisk aspekt som inte är obetydlig. Kusiner som får barn har ökad risk att bära på samma recessiva sjukdomsanlag, vilket kan ge högre risk för medfödda sjukdomar hos barnen. Det betyder inte att de flesta barn blir sjuka, men risken är tydligt förhöjd...och vid upprepade kusinäktenskap i flera generationer blir problemet större. Så även om lagen inte ensam löser hedersförtryck eller informella äktenskap, är det
inte bara en symbolfråga.