2026-07-03, 22:37
Medlem
searchfunctions avatar
De flesta köper spel helt digitalt och det är ett fåtal (vilket såklart blir tusentals) som drabbas av brist på fysisk media som man kan samla, spara, sälja eller byta. Tråkigt, men inte apokalyptiskt som många försöker få det att verka som.

Att du inte kan sälja ditt digatala spel är inte heller så stort problem - miljontals spelare köper spel de sen inte kan sälja utan att internet sätts i lågor. Att kunna sälja digitala spel är såklart en önskedröm men som aldrig kommer godkännas av giganterna - de missar ju intäkter då.

Det riktiga problemet är att du inte äger det du betalar för utan istället får du, nej måste du, leva med att spelen kommer släckas ner en dag tack vare live-service modellen som blivit populär bland AAA.
Men det är ju okej för distributörerna informerar ju om det några månader i förväg /sarkasm.
https://youtu.be/e4Y9Wzp-wwg?t=229
Och när Sony tröttnar på att betala för en server som håller Playstation 6 vid liv när Playstation 7 finns, ja då kan de bara släcka den och alla dina spel försvinner.
Det riktiga problemet är att distributörerna dödar sina spel.
Det riktiga problemet är att de inte implementerar en riktig end-of-life lösning så att spelen går att spela även efter att stödet för spelet upphör.
Något som Stop Killing Games / Stop Destroying Videogames försöker motarbeta men som ESA, The Entertainment Software Association, med hjälp av sina medlemmar så som Amazon, Capcom, Disney, EA, Epic Games, Microsoft, Netflix, Nintendo, Riotgames, Sony, Square Enix, Ubisoft med mera desperat försöker försvara sig mot så att de inte behöver hitta en lösning så att spel inte tas bort från konsumenten - detta är såklart alldeles för dyrt! Medans CEOs tar ut en saftig bonus.
Citera
2026-07-03, 22:41
Avstängd
buhbyes avatar
Wanna buy our games? Sure...
100 dollars for the game....
1200 dollars for me console...
No ownership no CD...

Deal?
Citera
2026-07-04, 06:12
Avstängd
engammalfisks avatar
Jag samlar film på fysisk media. på spel så är det åratal sen jag köpte ens en code in box, har 1600 spel digitalt, 700 på steam.

Köper bluray men pallar inte fippla med skivor lol så jag tankar filmer jag köpt.

CD album är lite mindre motsträvigt att fippla med kanske för de är mindre plus då dedikerar man tid mentalt & det är mer sällan & lite högstund.

Sony är lite japanska av sig, de tycker man ska betala 80 usd till cyberlink för att se på bluray filmer på dator, en till anledning att tanka.
Senast redigerad av engammalfisk 2026-07-04 kl. 06:20.
Citera
2026-07-04, 07:36
Bannlyst
Trots spelen inte kommer släppa fysiskt blir spelen alltså dyrare
Citera
2026-07-04, 10:20
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det är ungefär som för LP-skivor idag. Det finns en del intresserade och kommer säkert att finnas en klick sådana över tid. Men det blir en nisch som sakta dör ut. Det innebär ju förstås inte att marknaden är död utan att priserna på de få saker som finns till salu tvärtom kan gå upp men oavsett så är det bara att inse att det har vandrat samma väg som CD-skivor, VHS-kassetter och annat och liknande.

Jag förstår ärligt talat inte argumentationen mot det, men det fanns säkert dom som var jätteupprörda när VHS-filmer ersattes av DVD också. Med tanke på LP-skivorna är det ändå intressant. Inom musiksvängen var det mest skivbolaget som var upprörda över digitaliseringen, när det kommer till film/tv/spel så verkar det mest vara mest konsumenter, av oklar anledning om jag ska vara helt ärlig.

Vinyl och VHS är nishat ja men det är många unga som väljer att skaffa fysisk media, du verkar ha levt under en sten om du inte har sett hur poppis det är och varit under en lång tid.
Om folk vill betala för luft var så god men folk vill ha en upplevelse också en känsla av att faktiskt äga något och den känsla det förmedlar en resa som man gör och gjorde när man var yngre med, spänningen och jakten på vad som finns där ute kan du inte få digitalt
Citera
2026-07-04, 10:23
Medlem
SodaFointains avatar
Då bir det svårare att sälja spel om man tröttnat på ett spel
Citera
2026-07-05, 13:02
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Då bir det svårare att sälja spel om man tröttnat på ett spel

Det går ju inte då digitala är låsta till ditt konto och sälja vidare det är emot reglerna.
Citera
2026-08-21, 13:00
Medlem
Det här är den dummaste diskussionen som pågår här och nu! Varför?
  1. Därför att många spel inte längre får plats på en BluRay-skiva. Därför är det redan idag praktiskt taget så att skivan mer eller mindre blir en nyckel för att låsa upp digitalt content. Dvs när du köper det där Call of Duty-spelet som ligger på 325 GB och trycker i skivan i din PS5:a, så är det enda som händer att du drar igång en nedladdning av det digitala innehållet.
  2. Att man inte skulle kunna äga en digital produkt. Det är så jävla dumt. Jag köper ex. DaVinci Resolve eller Logic Pro X - jag betalar en summa och äger sedan produkten för all framtid, inkl. alla uppdateringar. Är det så att idioterna som driver denna diskussion skulle blanda ihop ex. streamingsajter med faktiska digitala köp? För det låter lite så när jag får "men Sony tog bort 500 filmer nyligen" som argument för saken.
  3. När spel går med förlust eller om servrar inte längre har någon betydande trafik, ja... då kan det stängas ner. Utbud och efterfrågan, my dear.
  4. Det blir dyrare och långsammare att behöva förse marknaden med skivor. "Men skivor kostar bara några ören styck", säger ni. Jo, men sen ska de tryckas, fraktas, Sony ska ha sin andel, spelbutiken ska ha sin andel, det ska marknadsföras - och de som sedan inte sålts kommer stå och samla damm på hylla (dvs pengar som brinner upp).

Så... är vi nu överens om att digitalt är framtiden? Bra!
Citera
2026-08-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det går ju inte då digitala är låsta till ditt konto och sälja vidare det är emot reglerna.

Vilka regler är det emot?
Citera
2026-08-31, 08:30
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
De flesta köper spel helt digitalt och det är ett fåtal (vilket såklart blir tusentals) som drabbas av brist på fysisk media som man kan samla, spara, sälja eller byta. Tråkigt, men inte apokalyptiskt som många försöker få det att verka som.

Att du inte kan sälja ditt digatala spel är inte heller så stort problem - miljontals spelare köper spel de sen inte kan sälja utan att internet sätts i lågor. Att kunna sälja digitala spel är såklart en önskedröm men som aldrig kommer godkännas av giganterna - de missar ju intäkter då.

Det riktiga problemet är att du inte äger det du betalar för utan istället får du, nej måste du, leva med att spelen kommer släckas ner en dag tack vare live-service modellen som blivit populär bland AAA.
Men det är ju okej för distributörerna informerar ju om det några månader i förväg /sarkasm.
https://youtu.be/e4Y9Wzp-wwg?t=229
Och när Sony tröttnar på att betala för en server som håller Playstation 6 vid liv när Playstation 7 finns, ja då kan de bara släcka den och alla dina spel försvinner.
Det riktiga problemet är att distributörerna dödar sina spel.
Det riktiga problemet är att de inte implementerar en riktig end-of-life lösning så att spelen går att spela även efter att stödet för spelet upphör.
Något som Stop Killing Games / Stop Destroying Videogames försöker motarbeta men som ESA, The Entertainment Software Association, med hjälp av sina medlemmar så som Amazon, Capcom, Disney, EA, Epic Games, Microsoft, Netflix, Nintendo, Riotgames, Sony, Square Enix, Ubisoft med mera desperat försöker försvara sig mot så att de inte behöver hitta en lösning så att spel inte tas bort från konsumenten - detta är såklart alldeles för dyrt! Medans CEOs tar ut en saftig bonus.
Det där med att det är så oerhört mycket som köps digitalt mer än fysiskt skulle jag vilja se en ordentlig genomgång på. Jag köper billiga spel digitalt (och spelar ibland via PS+ Extra) På Januari-rean köpte jag massor med spel för en tusenlapp digitalt. Typ RE4R för 150kr, Death's Door för typ 30kr osv osv.

Många billigare spel släpps ju inte fysiskt ens eller så kommer en dyrare utgåva fysiskt som mest är för samlande (typ som med Silksong) Men nya spel med fysiskt släpp har jag alltid köpt fysiskt. I år har jag köpt RE9 och 007 First light. Ska iväg och köpa Ghost of Yotei idag fysiskt då det äntligen gått ner i pris. Så jag har köpt fler spel digitalt men lagt mer pengar på fysiska spel. Om ni förstår hur jag menar. Räknar de enbart i digitala köp så är det en grej. Men hur skiljer det sig i rena pengar?

Sen glömmer folk ett väldigt viktigt problem. Sony får totalt monopol på priserna i och med det här. De kan helt själva välja att bestämma priset och det kommer såklart gå upp (+ att du inte kan sälja nåt vidare) Jag köpte exempelvis 007 first light för 459kr tror jag det var för Elgiganten hade erbjudande första veckan det släpptes. Det kostade 769kr på PS store. Idag kostar det billigaste 007 över 600kr. Skulle jag sälja spelet idag skulle jag kunna sälja det för samma som jag köpte det för istället för att ha lagt 769kr på nånting jag aldrig kan sälja vidare vilket jag tänkt göra efter jag spelat DLCn.

En sån grej försvinner helt. Konkurrensen är helt borta. Ska du spela Red Dead 3 (bara som exempel) till PS6 kan Sony ta 5000kr för spelet om de vill. Eller så kan du inte spela det. Sony kommer styra priserna totalt. Det blir som med Systembolaget fast för spel. Egentligen borde ju spelen då sjunka i pris. Inga spel som behöver tryckas upp, inga fodral, inga transporter och företag som tar en del av pengarna. Alla pengar kommer gå direkt till Sony och speltillverkarna. Med de pengar de sparar in borde ju rimligtvis Sony gå tillbaka till att standardpriset för ett AAA-spel är 499kr eller ännu lägre. Men kommer det hända? Nej de kommer med väldigt stor sannolikhet kräva MER pengar, för att de kan. För om du inte slantar upp så har du inget alternativ.

Jag har haft PS1, PS2, PS3, PS4 och haft min PS5 I några år nu. Det blir nog sista konsolen jag någonsin köper från Sony. Det här är ett hugg rakt i ryggen på oss spelare.
Citera
2026-08-31, 08:36
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det här är den dummaste diskussionen som pågår här och nu! Varför?
  1. Därför att många spel inte längre får plats på en BluRay-skiva. Därför är det redan idag praktiskt taget så att skivan mer eller mindre blir en nyckel för att låsa upp digitalt content. Dvs när du köper det där Call of Duty-spelet som ligger på 325 GB och trycker i skivan i din PS5:a, så är det enda som händer att du drar igång en nedladdning av det digitala innehållet.
  2. Att man inte skulle kunna äga en digital produkt. Det är så jävla dumt. Jag köper ex. DaVinci Resolve eller Logic Pro X - jag betalar en summa och äger sedan produkten för all framtid, inkl. alla uppdateringar. Är det så att idioterna som driver denna diskussion skulle blanda ihop ex. streamingsajter med faktiska digitala köp? För det låter lite så när jag får "men Sony tog bort 500 filmer nyligen" som argument för saken.
  3. När spel går med förlust eller om servrar inte längre har någon betydande trafik, ja... då kan det stängas ner. Utbud och efterfrågan, my dear.
  4. Det blir dyrare och långsammare att behöva förse marknaden med skivor. "Men skivor kostar bara några ören styck", säger ni. Jo, men sen ska de tryckas, fraktas, Sony ska ha sin andel, spelbutiken ska ha sin andel, det ska marknadsföras - och de som sedan inte sålts kommer stå och samla damm på hylla (dvs pengar som brinner upp).

Så... är vi nu överens om att digitalt är framtiden? Bra!
1. En skiva du kan sälja vidare eller låna till en kompis. Eller ställa i hyllan,
2. Du kan inte sälja den produkten vidare. Det kan du med en fysisk produkt.
3. Jaha? Det drabbar ju både digitala och dagens fysiska spel.
4. Gick jag igenom ovan. Varför tycker du det är en fördel!? Tror du Sony kommer sänka priserna för de sparar in pengar på det?

Överens? Sony har ju monopol och ger inte spelarna något val. Det tycker du är bra för att?
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-08-31 kl. 08:39.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in