2026-07-01, 15:03
Medlem
swebarbs avatar
Fyfan va dåligt alltså, inga mer fysiska skivor från 2028 till alla playstation format endast digitalt framöver.

Citat:
As consumer preferences and the broader entertainment industry continue to shift away from physical discs to digital, physical game disc production for all new games releasing on PlayStation consoles will be discontinued starting January 2028. Following this date, new games will be available on PlayStation Store and at retailers in digital formats only. This transition has no impact on games that already released, or will be releasing, prior to January 2028 in disc format.
https://blog.playstation.com/2026/07/01/physical-disc-production-ending-in-january-2028-for-new-games-releasing-on-playstation-consoles/
Citera
2026-07-01, 15:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Samtidigt; https://swedroid.se/sony-paminner-oss-om-att-vi-inte-ager-kopta-digitala-varor/

Citat:
Sony har påmint oss om att vi egentligen inte äger de digitala varorna vi köper. Från och med 1 september kommer filmer försvinna från användares Playstation-konton, trots att filmerna har köpts i butiken.
Stabilt av Sony(jag är djupt sarkastisk).
Citera
2026-07-01, 15:46
Medlem
GiveMeHeads avatar
Nu har jag inte ps själv och skiter i vilket. Men varför är detta dåligt? För man inte kan köpa begagnade spel? Ingen konkurrens?
Citera
2026-07-01, 15:51
Medlem
Då är det bara att upphöra med att köpa produkter från dom.

Tilläckligt många som inte köper en enda produkt från dom så ändrar dom sig tids nog.
Citera
2026-07-01, 16:06
Medlem
Det blir subscription modell såklart.
Betala per månad för att kunna spela and you will own nothing and be happy.
Citera
2026-07-01, 16:19
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det blir subscription modell såklart.
Betala per månad för att kunna spela and you will own nothing and be happy.

Är så idag de flesta spel kräver abonnemang ps+ typ
Citera
2026-07-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Nu har jag inte ps själv och skiter i vilket. Men varför är detta dåligt? För man inte kan köpa begagnade spel? Ingen konkurrens?

Jo studenter och liknande som kanske behöver sälja spel man klarat för att ha råd att köpa ett nytt spel kan inte längre göra så.
Citera
2026-07-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead

För att företaget kan bestämma när det är dags för dig att sluta spela.
Efter 5 år slutar man supporta spelet och du har kastat pengarna i sjön.

Eller som med GTA 5, man kräver helt plötsligt en obligatorisk uppdatering och när den väl är gjort så måste du ha en annan hårdvara och mjukvara än den du började med, för att kunna fortsätta spela spelet.
Ett spel man har betalat för blir alltså plötsligt inte spelbart.

Självklart skall det vara fysisk media. Men folk kommer tyvärr ställa upp på det här o svälja satsen o le. Idioter som de är.
Citera
2026-07-01, 17:41
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Playstation kan dra åt helvete ändå. Man måste betala för skiten varje månad, man måste till 99% vara uppkopplad till internet för varenda spel.
Citera
2026-07-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Samtidigt; https://swedroid.se/sony-paminner-oss-om-att-vi-inte-ager-kopta-digitala-varor/

Stabilt av Sony(jag är djupt sarkastisk).
Hoppsan självmål i den högre skolan. Vi får väl se vart det hamnar. Om SONY inte har rättigheterna att sälja kopior så ska man inte heller göra det. Det är väl ännu så länge bara britterna som fått den och där är kanske lagstiftningen annorlunda?
Citera
2026-07-01, 18:10
Medlem
feemaxxxs avatar
Nu spelar jag inte ngt tv-spel, och vet inte hur det fungerar med spel.

Jag misstänker: du måste ha ett konto för "köpa" ett spelet som sedan laddas ner på din enhet. Genom internet kollar spelbolagen dina spelvanor och riktar erbjudanden direkt till dig.
Spelen kommer inte att kunna säljas vidare säljannonser såsom "Playstation med 8 spel" kommer inte att fungera. Även om de är nedladdade på enheten ser spelbolaget på IP-adressen att enheten är på ny plats, och frågar efter kontots lösenord. Det kommer dagen du växer upp och du påtar i trädgården i två år, ingen inloggning på sex månader? Poff så blir konton (med köp) raderat.
Eller så införs en månadsavgift på kontot, den som inte vill betala; poff, kontot och spel borta.

Känslan att springa ner i källaren och ta fram sitt gamla Atari efter 20år för spela PacMan eller Invaders en lördagskväll kommer inte att existera för de som köper spel i framtiden.
Citera
2026-07-01, 19:58
Medlem
towbs avatar
Playstation-spel på skiva, laddar ändå ner 90 gigabyte och sen låter skivspelaren högt och konstant medan man spelar. Är väl ett bra sätt att spara in lite pengar men ljud och vibrationer från enheten fick i alla fall mig att överge den sparstrategin.
Antagligen är andelen som köper på skiva så pass låg att Sony inte tycker att det är värt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in