2026-07-03, 08:42
Medlem
Bowlingklotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilovecakes
Så nu kommer folk bli tvungna att betala fullpris för att få tillgång till ett spel, inte för att äga det.
Och man kommer behöva skaffa stora hårddiskar för att kunna ha alla spel nedladdade den dag plattformen inte längre underhålls.
För en som enbart köper fysiska kopior är detta så satans tråkigt.
Det är tråkigt för att det finns inget skydd för konsumenten. Säg att Diablo 4 servers stängs ner helt plötsligt och ingen kan spela pga man inte kan hosta egna servers eller dylikt. Tycker den aspekten glöms bort när man pratar om att göra spel långliviga. Fysiska medier är viktiga, men möjlighet att kunna aktivera alla funktioner i spelet (som multiplayer t.ex) är väl minst lika viktigt?
Citera
2026-07-03, 09:15
Medlem
Detta var värdelösa nyheter och nu mer än nånsin behövs nån form av lagstiftning för att skydda digitala ”köp”.

Jag köper själv mina favoriter fysiskt dels för jag gillar min lilla samling och dels för jag inbillar mig att jag kanske kommer vilja kunna spela dem även om 20 år, efter Sony/nintendo släckt sin service till konsolerna jag äger.

Pc är det nog 20 år sen jag köpte ett fysiskt spel till, men där har jag nästan uteslutande spelat online-spel ändå…
Citera
2026-07-03, 09:26
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Så nu kommer folk bli tvungna att betala fullpris för att få tillgång till ett spel, inte för att äga det.
Och man kommer behöva skaffa stora hårddiskar för att kunna ha alla spel nedladdade den dag plattformen inte längre underhålls.

I framtiden kommer allt handla om prenumerationer och hyra saker inte "äga", allt är ju redan digitalt så det blir ännu värre när nu konsoler släppet taget om fysiska skivor om knappt 2 år.

Det enda vi kan hoppas är att EU fram till dess gör en lag om att man ska få ha rätt att sälja vidare sina digitala spel om man vill.
Citera
2026-07-03, 09:58
Avslutad
Det är lite komiskt hur vissa var glada över att Microsoft förlorade konsolkriget, då de gillade Playstation mer och ville att det skulle vinna. Det enda som händer är att vinnaren börjar göra sådana här saker. Det var samma sak när Sega åkte ut, då började Nintendo med en massa nonsens som ingen konsument ville ha (t.ex. mini-skivor till GameCube).
Citera
2026-07-03, 10:09
Medlem
Snapcounts avatar
Tja sedan så hävdas det ju även att PS6 skall bli på den dyrare sidan.., så få nu se om detta är så genomtänkt från Sony sist och slutligen.
Citera
2026-07-03, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
I framtiden kommer allt handla om prenumerationer och hyra saker inte "äga", allt är ju redan digitalt så det blir ännu värre när nu konsoler släppet taget om fysiska skivor om knappt 2 år.

Det enda vi kan hoppas är att EU fram till dess gör en lag om att man ska få ha rätt att sälja vidare sina digitala spel om man vill.
Jag tror dock de kommer runt det med att man inte längre kommer äga spelen. Man kommer betala för att ha tillgång till dem.
Citera
2026-07-03, 12:26
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ja, något sånt vore nog välkommet, och det är nog just via lagstiftning det i så fall måste tvingas fram för initiativet kommer ju knappast att komma från tillverkarna.

Om det är få/inga som köper dom som nya så finns det förstås inte heller något att sälja vidare som begagnat. Kollar du runt i hyllorna på loppis kan du möjligen se några få PS2/3 spel, Xbox 360/One , det finns i stort sett inte några spel alls till föregående generation ens. Varför tror du ställen som Gamestop satte lapp på luckan?

PS4 spel kan man hitta och det släpps fortfarande spel till den konsollen, däremot har jag inte hittat några PS5 spel än men det kommer dyka upp det med så småningom
Citera
2026-07-03, 12:27
Medlem
Bret-Harts avatar
De sista spelen till PS5 som kommer ut fysiskt kommer det nog bli samlarvärde på skulle jag tro längre fram
Citera
2026-07-03, 20:26
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
De sista spelen till PS5 som kommer ut fysiskt kommer det nog bli samlarvärde på skulle jag tro längre fram

Ska bli intressant o se vad det blir för spel, brukar ju ofta bara bli något spel som flyger under radarn.
Citera
2026-07-03, 21:35
Medlem
Citat:

Exakt, priserna är ju brutalt mycket dyrare vid release digitalt kontra fysisk skiva. (vilket är helt sjukt bara det)

ta tex EA Sports spel.
de kostar 4-599:- fysiskt vid release
digitalt kostar samma "standard" version minst 7-899:-
Citera
2026-07-03, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Om det är få/inga som köper dom som nya så finns det förstås inte heller något att sälja vidare som begagnat. Kollar du runt i hyllorna på loppis kan du möjligen se några få PS2/3 spel, Xbox 360/One , det finns i stort sett inte några spel alls till föregående generation ens. Varför tror du ställen som Gamestop satte lapp på luckan?

Det är inga problem att köpa/sälja spel (till ps5) på Tradera, men marknaden är helt klart mer begränsad än för 5-10 år sen.
Citera
2026-07-03, 22:03
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt
Det är inga problem att köpa/sälja spel (till ps5) på Tradera, men marknaden är helt klart mer begränsad än för 5-10 år sen.

Det är ungefär som för LP-skivor idag. Det finns en del intresserade och kommer säkert att finnas en klick sådana över tid. Men det blir en nisch som sakta dör ut. Det innebär ju förstås inte att marknaden är död utan att priserna på de få saker som finns till salu tvärtom kan gå upp men oavsett så är det bara att inse att det har vandrat samma väg som CD-skivor, VHS-kassetter och annat och liknande.

Jag förstår ärligt talat inte argumentationen mot det, men det fanns säkert dom som var jätteupprörda när VHS-filmer ersattes av DVD också. Med tanke på LP-skivorna är det ändå intressant. Inom musiksvängen var det mest skivbolaget som var upprörda över digitaliseringen, när det kommer till film/tv/spel så verkar det mest vara mest konsumenter, av oklar anledning om jag ska vara helt ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in