2026-07-01, 14:26
Medlem
litenbokstavs avatar
jag tänkte fiffla till min köttfärsås så att den får en annan smak, därmed tänkte jag höra med folket om någon har tips på nån krydda som kan ändra smaken helt och göra den mer intressant

jag tänkte kanske nån indisk krydda som får det att smaka mer curry eller något liknande? eller något åt det mer asiatiska hållet?

är själv inte mycket av en kock så förväntar ju mig inte att tillaga mästerverk men hade vart kul med tips eller ideer!
Citera
2026-07-01, 14:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
jag tänkte fiffla till min köttfärsås så att den får en annan smak, därmed tänkte jag höra med folket om någon har tips på nån krydda som kan ändra smaken helt och göra den mer intressant

jag tänkte kanske nån indisk krydda som får det att smaka mer curry eller något liknande? eller något åt det mer asiatiska hållet?

är själv inte mycket av en kock så förväntar ju mig inte att tillaga mästerverk men hade vart kul med tips eller ideer!

Rödvin. Häll i 1-2dl rödvin i slutet av koktiden. Låt den sjuda max 10 minuter.
Citera
2026-07-01, 14:33
Medlem
Klandalfs avatar
Smoked paprika, underskattad. Ändras smaken helt dock? Nä.

Men det beror helt på vad du vanligtvis använder för kryddor. Tomatsmaken tenderar att alltid dominera oavsett vad man har i.

Kör i smoked paprika, spiskummin, dragon, pressad vitlök, färsk basilika, grädde och hackad jalapeno så blir den lite roligare iaf.
Citera
2026-07-01, 14:34
Medlem
Worcestershire sås eller lagerblad om det ska puttra länge.
Citera
2026-07-01, 14:35
Medlem
halaltarzans avatar
Mycket ketchup gör susen.
Citera
2026-07-01, 14:38
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan litenbokstav
Jag brukar ha i en skvätt halvsött sherry i min sås samt lite torkade trattkantareller. Det blir smakrikt tycker jag.
Citera
2026-07-01, 14:40
Medlem
Citat:

Om du skriver vad du brukar ha i din köttfärsås kanske så kan man direkt se om du missar nåt väsentligt.

Syra är väl det vanligaste som folk brukar glömma, så jag säger
2-4matskedar Vinäger.
Kör ner 1matsked, vänta 2min, smaka av. Fortsätt tills du hittar rätt nivå.
Citera
2026-07-01, 14:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
Både kanel och curry kan förgylla en köttfärssås.
Citera
2026-07-01, 14:47
Medlem
klybans avatar
Jag kör det enkelt, och gör den utmärkt i mitt tycke.
Och det är peppar, timjan och basilika.

När det kommer till indiska kryddor och curry, så gör du något annat än vad vi ser som köttfärssås i Sverige.
Men kanske ett gäng curryblad kan ge en annan smak på det hela och ändå inte ta över.

Och går man utanför köttfärssåsen, så finns ju det ton med olika varianter.
Citera
2026-07-01, 14:48
Medlem
Du vill alltså få tips på kryddor som får en klassisk bolognese att smaka som en indisk vindaloo, pad thai eller kanske "fyra små rätter"?

Men spiskummin är nog bra att ha liksom koriander. Citongräs, chilli och vitlök är nog också bra. Mycket sötsur sås om du ska göra kinesiskt.
Citera
2026-07-01, 14:48
Moderator
tobess avatar
Jag brukar köra på ungefär något sånt här:

Hackad lök, vitlök/vitlökspulver, worcestershiresås, kalvfond, paprikapulver, chili, oregano (och/eller andra örter), salt och peppar och sen en burk med krossade tomater och tomatpuré på det.

Om man vill ha det mer åt det orientaliska hållet så bör det fungera alldeles utmärkt med garam masala och/eller spiskummin.
Citera
2026-07-01, 14:55
Medlem
Citat:

Aromat, buljongtärning samt soja. En liten tesked sambal oelek om du vill ha hetta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in