Citat:
Ursprungligen postat av
QuantumPulse
det blir nog så att folkhäslomyndigeten bara går på riktlinjen av AstraZeneca och pfizer om vad som är rekommenderat. sen är det någon myndighetstant som stämplar ja för att det är lätt.
att sen det finns mycket billigare generiska från indien eller kina kvittar nog.
tror även det pågår mycket lobbying och drev att förbjuda saker precis när patenten går ut för att göra ett nytt patentat av samma formel. sen blir det ny riktlinje att nya patentat ska vara första behandling för mer vinstmarginal med 1% effektivitet över billigare alternativet och då ryker legitimationen att inte följa riktlinjer.
Nja. Förenklad bild av Sverige.
Folkhälsomyndigheten skriver
inte rek. genom att "gå på vad Pfizer eller AstraZeneca säger". Rekommendationer bygger på en sammanvägning av
vetenskaplig evidens, säkerhetsdata och bedömningar från flera myndigheter och expertgrupper. Läkemedelsföretag lämnar förstås in sina data när de ansöker om godkännande, men de bestämmer inte riktlinjerna...
Att billigare generika används är snarare regel än undantag i Sverige, ja. När patent går ut byter man ofta till generiska läkemedel just för att de är billigare men bedöms ha liikvärdig effekt, ibland kan jag tycka de blir fel ändå kring "likvärdig effekten".
Regionerna försöker tvärtom hålla nere kostnaderna där det är medicinskt rimligt. Men jag tänker inte försvara alla deras sätt..
Mjo..Lobbying från läkemedelsindustrin förekommer,
precis som inom måånga andra branscher, och den kan påverka vilka frågor som lyfts eller vilka studier som finansieras. Men det är något heelt annat än att myndigheter okritiskt följer företagens önskemål..
Och till sist
nej, en läkare förlorar inte sin legg. bara för att den avviker från en riktlinje. Riktlinjer är just riktlinjer. Läkare får och ska göra individuella bedömningar när det
finns medicinska skäl. Däremot behöver de kunna motivera sina beslut.
Men jag håller iof med om att systemet kräver då att läk är intresserad och engagerad och ffa väldigt kunnig för att gå utanför en riktlinje, många tycker nog det är tryggare att följa riktlinjerna (gissningsvis). Men oftast/många gånger ska man då ha prövat "allting/nästan allt" innan man går utanför.