2026-06-30, 11:52
Medlem
det går verkligen inte att prata överhuvudtaget med en läkare.
och dom är så nedlåtande över varenda grej.
du pratar aldrig med en person du pratar med en NPC bot som går efter ett sosse styrdokument.
det är som en telefonförsäljare som sitter med en mall över vad dom får mest kickback för preparat.
hur hittar man ens en läkare med en själ
Citera
2026-06-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
Det tyckte jag vad fint sagt!

Men om vi önskar läkare med själ så får vi nog göra om hela systemet. Läkare som låter dörren stå på glänt till själen även på jobbet blir inte långvariga i vården - de lär nog slita ut sig mentalt direkt.
Citera
2026-06-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det tyckte jag vad fint sagt!

Men om vi önskar läkare med själ så får vi nog göra om hela systemet. Läkare som låter dörren stå på glänt till själen även på jobbet blir inte långvariga i vården - de lär nog slita ut sig mentalt direkt.
Där har du säkert rätt. Vem som helst skulle kollapsa om man inte kunde distansera sig.
Citera
Medlem
Citat:
du pratar aldrig med en person du pratar med en NPC bot som går efter ett sosse styrdokument.
det är som en telefonförsäljare som sitter med en mall över vad dom får mest kickback för preparat.

Man måste komma ihåg att de själva sitter fast i ett fyrkantigt problem. Det är inte så enkelt att ge råd och dåd när allting runt omkring är fullt av fyrkanter, som i sig inte nödvändigtvis måste passa patientens fall.

Själv har jag i vart fall förmånen att ha en läkare som erkänner att det är så, och vilka alternativ som finns - även om de inte alltid är bäst för min åkomma, vilket jag uppskattar enormt. Men ja, bra läkare är svåra att hitta.
Citera
Medlem
jag har mött fler med grov autism som är mer flexibla o fritänkande.
även chatbottar som gpt är mer flexibla och har bättre överseende av forsknings rapporter
att läkaren bara säger gå o dö eller sug min kuk är inte trevligt
Citera
2026-06-30, 12:08
Avstängd
Alla är inte det, tänk på alla healers, spirituella, yoga-aktiga, pseudo-vetenskapliga dom är allt annat än fyrkantiga!
Citera
2026-06-30, 12:28
Medlem
Citat:

För Läkare arbetar under tid och prioriteringstryck. Kognitiv belastning gör att de ofta använder “protokolltänk" och snabb kategorisering. Det kan givet upplevas som kyligt eller avvisande, även när det egentligen är en effektiv sortering av risk och vem som ska prioriteras och vad som jag göras.. Problematiskt om man vill bli hörd på individnivå tillräckligt länge. Det är subjektivt. ffa så äre en konst att kunna se och höra/lyssna på en patient på rätt sätt.

Så då behöver du göra om hela systemet som någon skrev. Och just nu är systemet byggt för att spara pengar och att de ska gå fort, för köerna är långa många gånger. Och allt blir lite på gott och ont.

Men det finns platser med vettiga läkare som tar sig mer tid när dom kan men har du diffusa symptom som blandas med somatiska sjukdomar och/eller smärta, fatigue (utmattning), funktionella besvär m.m. Då blir oftast inte bra besök. Svår lösta. För mycket hänger på individnivå att jobba med sig själv, någon som är tufft för många. Finns inte mycket quick-fix alltid.

Jag har personligen låga förväntningar inför läkarbesök. Jag håller mig kort och tydligt men jag vet också vad läkaren vill höra. Lätt å säga när man jobbar i vården. Borde inte vara så nej. Men så äre.

En annan aspekt; En del patienter lyckas alltid ta upp något långt inlägg om sig själva/andra som inte alls berör vården. Och slösar tid.
Senast redigerad av rawjudge 2026-06-30 kl. 12:35.
Citera
2026-06-30, 12:39
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
jag har mött fler med grov autism som är mer flexibla o fritänkande.
Är majoriteten av dessa läkare svartskallar?
Citera
2026-06-30, 12:45
Medlem
Därför att antagningen till utbildningen innehåller NOLL lämplighetsprövning. Den utbildning jag har inom psykologi krävde tre djuplodande intervjuer för att ens få börja.

Alla yrken där man jobbar med människor borde lämplighetsprövas.
Citera
2026-06-30, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Är majoriteten av dessa läkare svartskallar?
nej jag har bara haft vita svenska läkare, men dom är sämre.
dom få iranska jag haft har bemött mig bättre och varit mer öppna för mina synpunkter
en annan sak jag stör mig på, varje moment får jag en ny läkare av någon anledning...
Citera
2026-06-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyraHinkarSalt
Därför att antagningen till utbildningen innehåller NOLL lämplighetsprövning. Den utbildning jag har inom psykologi krävde tre djuplodande intervjuer för att ens få börja.

Alla yrken där man jobbar med människor borde lämplighetsprövas.
jag har haft skitdålig bemötelse av alla psykologer gud va ni är passiva och verkligen bara sitter och väntar ut tiden eller bara skriver ut ssri och inte lyfter ett finger.
Citera
2026-06-30, 13:00
Medlem
idiamindadas avatar
Många blir läkare för att de har läshuvud och status. Många är helt odugliga både i yrket och som människor. Och så finns de andra jävligt duktiga. Man håller sig de senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in