Citat:
Ursprungligen postat av
QuantumPulse
det går verkligen inte att prata överhuvudtaget med en läkare.
och dom är så nedlåtande över varenda grej.
du pratar aldrig med en person du pratar med en NPC bot som går efter ett sosse styrdokument.
det är som en telefonförsäljare som sitter med en mall över vad dom får mest kickback för preparat.
hur hittar man ens en läkare med en själ
För Läkare arbetar under tid och prioriteringstryck. Kognitiv belastning gör att de ofta använder “protokolltänk" och snabb kategorisering. Det kan givet upplevas som kyligt eller avvisande, även när det egentligen är en effektiv sortering av risk och vem som ska prioriteras och vad som jag göras.. Problematiskt om man vill bli hörd på individnivå tillräckligt länge. Det är subjektivt. ffa så äre en konst att kunna se och höra/lyssna på en patient på rätt sätt.
Så då behöver du göra om hela systemet som någon skrev. Och just nu är systemet byggt för att
spara pengar och att de ska gå fort, för köerna är långa många gånger. Och allt blir lite på gott och ont.
Men det finns platser med vettiga läkare som tar sig mer tid när dom kan
men har du diffusa symptom som blandas med somatiska sjukdomar och/eller smärta, fatigue (utmattning), funktionella besvär m.m. Då blir oftast inte bra besök. Svår lösta. För mycket hänger på individnivå att jobba med sig själv, någon som är tufft för många. Finns inte mycket quick-fix alltid.
Jag har personligen låga förväntningar inför läkarbesök. Jag håller mig kort och tydligt men jag vet också vad läkaren
vill höra. Lätt å säga när man jobbar i vården. Borde inte vara så nej. Men så äre.
En annan aspekt; En del patienter lyckas alltid ta upp något långt inlägg om sig själva/andra som inte alls berör vården. Och slösar tid.