2026-06-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MxrricHet
När ni var på livet botten hur gjorde ni för att vända på det och vad ska man göra för att känna att livet är gött igen när man är i bottens botten vad gjorde ni ,hur hanterar man det , vad ska man göra vilken ände ska man börja
Vill ha era flashbackar tips
MVH mxrrichet

Vad är det som gör att du mår dåligt?

Jag kan garantera dig att du inte är ensam.
Jag kan garantera dig att tusentals människor går igenom liknande saker just nu.
Jag kan garantera dig att det finns 100ggr värre saker att gå igenom än vad du gör.

Du lever, du har hälsan, din kropp fungerar.
Du är otroligt lyckligt lottad.
Skit i det där nu och ta vara på tiden.
Livet går inte i repris.
Citera
2026-06-29, 17:53
Medlem
Sqrbankens avatar
Varit på botten, psykisk ohälsa (livslång, men bägaren svämmade tillslut över). Precis som för många andra så var känslan av TOTAL hopplöshet det vidrigaste.

I denna situation så är allt bara en grå välling, motivationen noll. "Det är över".

Det man gör då, oavsett hur livssituationen objektivt sett faktiskt ser ut i övrigt, är att försöka fokusera på det man kan ändra på - små steg för att ta tillbaka kontrollen över sitt liv.

Vi är alla olika, men för mig var träning (och kost) en sån metod. Inga hinder (värdelös psykiatri, värdelös arbetsmarknad, lökigt civilstånd etc) stod i vägen, framstegen på gymmet hade JAG MAKT över och den självkänsla som byggs upp med detta smittar gärna av sig på andra områden i livet.

Börja med små steg, lyft inte berg (metaforiskt som bokstavligen).
Citera
2026-06-29, 17:55
Medlem
HBTKuks avatar
Jag gjorde en helomvändning och återuppfann mig själv. Bytte land, bytte bransch och i mångt och mycket liv.

Det hjälpte men är förstås mycket jobb. Men är man inte nöjd där man befinner sig får man försöka göra något åt det.
Citera
2026-06-29, 17:56
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kdjfbfbrnb
Köp en femma gröning så har du glömt att det finns problem om en timme.

Lägg till ca 40mg stesolid + kranvatten vid behov
Citera
2026-06-29, 18:09
Medlem
Citat:
När ni var på livet botten hur gjorde ni för att vända på det och vad ska man göra för att känna att livet är gött igen när man är i bottens botten vad gjorde ni ,hur hanterar man det , vad ska man göra vilken ände ska man börja
MVH mxrrichet
Beroende på vad du lider av, men testa att byta land, karriär, mm. Jag har gjort det flera gånger och jag är bara runt 30. Jag flyttar snart igen för ett nytt land samt en ny karriär. Hade jag bott kvar i min gamla hemstad i Sverige hade jag nog gått bort, som många gamla polare har gjort. Nu har jag bott och rest runt i hela världen. Jag har ett barn i Sydamerika. Det finns massvis med saker att leva för. Lycka till!
Citera
2026-06-29, 18:20
Medlem
Marphiuss avatar
Kan rekommendera andningsövningar och att titta upp vagusnerven samt hur du kan påverka den. Det kan sätta dig i ett så otroligt lugnande modus.

Jag mådde piss för 6 månader sen så jag började med andningsövningar, bastu, dricka mindre alkohol, äta mindre socker och skit och kalldusch.

Märker hur jag är så mycket lugnare nu och inte så reaktiv i situationer. Har en del kvar att jobba med.
Citera
2026-06-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marphius
Kan rekommendera andningsövningar och att titta upp vagusnerven samt hur du kan påverka den. Det kan sätta dig i ett så otroligt lugnande modus.

Jag mådde piss för 6 månader sen så jag började med andningsövningar, bastu, dricka mindre alkohol, äta mindre socker och skit och kalldusch.

Märker hur jag är så mycket lugnare nu och inte så reaktiv i situationer. Har en del kvar att jobba med.

Bingo!
Citera
2026-06-29, 18:50
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Jim Carrey ger bra råd i denna digra situation (jag gillar när kändisar är sig själva för en gångs skull):

Truman had trouble adjusting to life outside Seahaven.

Song used: Raising the Sail from The Truman Show by Burkhard Dallwitz and Philip Glass

https://www.youtube.com/watch?v=lhb62S3-eAY

Han mådde ju också totalt skit under den perioden och hade väll förlorat sin fru?
Han hade förlorat allt hopp om livet..

Oklart om det gör hans tal mer eller mindre relevant dock
Citera
2026-06-29, 18:59
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
MVH mxrrichet

Beror väl på din situation men jag slutade med allt som jag visste var negativt för mig, beteenden, relationer, jobb. Ja jag sa upp mig för att jag mådde dåligt av den arbetsplatsen. Sa upp relationen med rejäla energitjuvar. Började fokusera på mig själv. Började gå minst 10k steg om dagen också, tror jag var nyttigt.

Generellt så tror jag att du kan ju bara göra något lite bättre åt gången, men över tid så blir det mycket.
Citera
2026-06-29, 19:04
Medlem
Enkelt svar. Droppa missbruket(oavsett om det är receptbelagt eller gatuskit) och ta tag i ditt liv, inte imorgon utan gör det direkt för det kommer inte bli lättare imorgon.
Citera
2026-06-29, 19:08
Medlem
Att må dåligt psykiskt är jobbigt
3 år tog det för mig att bli frisk
Nu mår jag bra psykiskt och känner igen mig själv
Precis som med en förkylning måste man vänta tills den tar slut
Så också med psykisk ohälsa
Det är skillnad på psykisk ohälsa och psykisk sjukdom.
Psykisk ohälsa är övergående medan psykisk sjukdom har man oftast för resten av livet...
Kämpa på
Ät bra
Vila när du är trött
Gråt när du behöver
Och låt det ta tid
Du kan inte påskynda processen av tillfrisknande
En dag kommer den
Citera
2026-06-29, 19:10
Medlem
Acceptera att det är som det är och vad glad för det du har. Om inte, gör något åt det. Vad det sen är är ju olika men en början är ju att sätta fingret på vad.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-06-29 kl. 19:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in